Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkadapter schakelt uit

Ik zit met een raar fenomeen op mijn PC. Ik heb win10 en een shuttle PC. Met een Realtek PCIe GbE Family Controller netwerkadapter. Ik kan uren achtereen op het internet maar als ik een kwartiertje niets doe op het internet omdat ik ben gaan eten of iets dergelijks valt mijn netwerk weg. En het ligt niet aan de modem/router want ik kan via Wifi nog alles doen op mijn smartphone, tablet en ook op een andere PC via de kabel.

Ik moet dan telkens naar netwerkinstellingen/adapteropties wijzigen. De adapter uitschakelen en direct opnieuw aanschakelen en alles is terug OK. De UTP kabel uittrekken en opnieuw insteken helpt niet. Ik heb mijn PC een vast IPadres gegeven buiten de DHCP range. Dus het kan niet aan de lease time van de DHCP liggen.

Ik heb al in mijn energie instellingen gekeken en ik vind niets om aan te passen.

Is er nog iets dat ik kan bekijken zodat mijn netwerk na een pause van +- 15 minuten niet uitvalt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
13 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerkadapter schakelt uit

@igvfer 

Ik heb zelf geen Win10 maar staat er nergens een setting in een energieschema om de netwerkadapter na een bepaalde tijd inactiviteit in slaapmodus te zetten actief?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkadapter schakelt uit

@StefaanH  Alleen voor een wifi adapter maar die zit er niet in. Of die zou verkeerdelijk met de gewone adapter moeten geconnecteerd zijn. Toch eens proberren. Met windows weet je nooit. Ik denk dat ik al alles heb overlopen maar je weet maar nooit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Netwerkadapter schakelt uit

Bij eigenschappen van de internet adapter, tab energiebeheer.

Windows niet toelaten om deze uit te schakelen om energie te sparen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkadapter schakelt uit

Alles staat op maximaal zonder energiebesparing. Een instelling voor de ethernetadapter is er eigenlijk niet. Heel raar zolang ik bezig ben is het OK maar als de PC in ruststand gaat is mijn verbinding verbroken. Raar fenomeen. En vroeger was het mogelijk door de UTP eruit te trekken en die erop nieuw in te steken dat je een verbinding kreeg maar dat lukt nu niet meer. Er zitten 2 netwerkadapters op deze PC en op beide hetzelfde fenomeen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Netwerkadapter schakelt uit

best eens kijken naar de configuratie eigenschappen van de netwerkadapter zelf, in de

"advanced settings",  daar staan een hele hoop mogelijkheden o.a. green internet en energy-efficient

dit heeft in het verleden wel problemen gegeven,

best ook laatste drivers installeren, deze worden zeer regelmatig aangepast

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkadapter schakelt uit

Daar heb ik ook al eens gekeken maar daar staat vanalles maar niets van wat jij opnoemt. Helaas.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Netwerkadapter schakelt uit

Is dit vinkje ook weg?

 

20220209-2252-Screen Shot.JPG


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerkadapter schakelt uit

Het zal toch zeer waarschijnlijk wel een windows instellings probleem zijn.

Je zou als test eens een ander operating systeem kunnen proberen. Download bijvoorbeeld eens Ubuntu-live of Knoppix, en zet dit op DVD of USB. Je kunt dan een live omgeving booten van dit systeem. Firefox is geintegreerd, dus je kunt zonder kennis van het OS gelijk op internet gaan surfen.

Is misschien eens interessant om te bekijken, maar vooral om te zien of het probleem dan ook  optreedt. Zo ja, dan is het waarschijnlijk hardware of bios.

Zo nee, dan zal het toch ergens in windows gezocht moeten worden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkadapter schakelt uit

Ik heb dat zelfs niet. Al de mogelijke instellingen al overlopen, energiebeheer, hardware noem maar op. Het zou misschien toch eens nuttig zijn als ik in de bios ga kijken. Ik heb ook iets gelijkaardigs gevonden op het internet maar dat ging dan meer over win7. Moet ik nog eens uittesten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Netwerkadapter schakelt uit

eens kijken in de "advanced" config van uw adapter,

(mocht je dit nog niet gedaan hebben)

ik heb in het verleden al problemen mee opgelost,

het is natuurlijk "trial and error", giswerk dus

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerkadapter schakelt uit

IK heb hier nog iets gevonden, met name dit stukje uit de pagina:

How to use Registry Editor to disable network adapter power management on a single computer

 

Om zekerheid te hebben dat het effectief een window probleem is, zou ik toch zeker even de test met een ander OS aanraden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkadapter schakelt uit

Dank u, @Arnie  had dat ook al gevonden maar nog geen tijd gemaakt om dit te bekijken. Heb dat nu gedaan maar ik vind wel alles maar niet de allerlaatste parameter "PnPCapabilities." Ik kan dat blijkbaar niet aanpassen. Een verdomd raar probleempje. Ik heb ondertussen ook al de BIOS nagekeken maar ook daar vind ik niets terug. Zal er toch eens mijn tijd moeten van nemen om met die ubuntu aan de slag te gaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Netwerkadapter schakelt uit

Eigenlijk is het gelijk welk live-OS systeem. Het belangrijkste doel van die test is om te zien of het probleem ook optreed wanneer je ipv window vanaf de hdd/ssd  eens een ander OS probeert, zonder dat OS te installeren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes