24750
netweters
|
152312
antwoorden
|
20690
vragen
|
Hoi,
Ik gebruik al meerdere maanden enkele raspberry pi's, netwerk harde schijven etc. Nu zijn plots de ip-adressen van deze toestellen veranderd. Vreemde is dat niet ze niet allemaal veranderd zijn en dat het laatste cijfer voor alle nieuwe ip-adressen is toegenomen met 2 eenheden.
De opstelling die ik gebruik is een 24 poort netwerk switch achter mijn telenet modem.
Iemand enig idee waarom de ip-adressen plots gewijzigd zijn? Ik dacht dat deze steeds dezelfde bleven ivm MAC-adres herkenning?
Opgelost! Ga naar oplossing.
De hgw heeft inderdaad geen vaste ip adressen en kent alles toe met DHCP maar ik mee begrepen te hebben van de uitleg van een Telenet technieker (en ook hier al een aantal keer gelezen) dat de range 192.168.0.2-50 niet geupdate wordt door de HGW en dus pseudo fixed is.
Als je de toestellen een IP adres geeft in die range zou die door de dhcp niet geupdate worden.
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk zo ook niet werk en dat ik voor mijn NAS al jaren hetzelfde adres gebruik (>50) en daar nog nooit een probleem mee gehad heb
Bedankt voor de antwoorden. Aangezien er communicatie verloopt met alle toestellen onderling (met benoeming van ip-adres) lijkt me inderdaad het vastzetten van de ip-adressen per toestel de beste oplossing.
Vind het wel een zeer omslachtige manier, zeker als MAC-adres herkenning voldoende zou moeten zijn.
@Ex-Netweter schreef:Bedankt voor de antwoorden. Aangezien er communicatie verloopt met alle toestellen onderling (met benoeming van ip-adres) lijkt me inderdaad het vastzetten van de ip-adressen per toestel de beste oplossing.
Vind het wel een zeer omslachtige manier, zeker als MAC-adres herkenning voldoende zou moeten zijn.
Er zijn maar een beperkt aantal IP-adressen beschikbaar. In een 192.168.0.x netwerk zijn er maar 255 ip-adressen. Stel je voor dat je een netwerk heb waar constant nieuwe apparaten bijkomen en weggaan. Als elk ip-adres aan een mac-adres wordt gekoppeld krijg je na een tijd het probleem dat elk ip in gebruik is. Daarom worden ze dynamisch toegewezen. Als er toestel weggaat komt het ip-adres weer vrij voor een nieuw toestel.
De meeste routers hebben de functie om vaste ip-adressen aan toestellen toe te wijzen. Dat maakt het natuurlijk veel gemakkelijker maar jammer genoeg gaat dit niet op de HGW.
Ik hoop dat het nu duidelijk is. 🙂