Beantwoorden
DeEchteBart
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Dag allemaal,

 

aan mijn thuisnetwerk hangen verschillende toestellen (6-tal smartphones & tablets (mix van iOS en Android), desktop, PlayStation, ...). Deze herken ik via het 'MAC-adres' op mijntelenet. Connectie gebeurt meestal via WiFi, maar ook via kabel & powerline.

 

Gezien het verbruik nogal sterk varieert en recent mijn 200GB zelfs overschreden werd zou ik graag wat meer inzicht hebben: wie is de groot-verbruiker & wanneer? Hoe komt die recente stijging? Minstens tot op toestel niveau, maar idealiter tot op het 'app'-niveau (mijn kids installeren zelf e.e.a. op hun toestellen, sommige Android's zijn redelijk verouderd & hebben geen updates, dus waarschijnlijk zit er hier & daar wel wat rommel tussen).

Sowieso ook goed om wat controle te kunnen uitvoeren op de Telemeter waarden...

 

Suggesties hoe dit aan te pakken? Is 'port-fowarding' naar een mini-server genre RasberryPi daarvoor de way to go? Of misschien starten met een WiFi analyzer app?

0 Likes
10 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2253
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Meestal is er maar 1 grote verbruiker en dat is films kijken en zeker als dit HD films zijn. Als een een grote cloud gebruiker bent kan dit ook veel trafiek geven.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Voor zo ver ik weet bestaan er routers die het verkeer van de aangesloten toestellen loggen. Dat betekent dan wel dat alle verkeer via die router moet gaan. Het makkelijkste lijkt me dat je je HGW (kosteloos) inruilt voor een modem-only en een eigen router aansluit (eventueel met switch als je met een digicorder werkt).

 

Een Raspberry Pi lijkt me leuk, maar is volgens mij de zaken onnodig ingewikkeld maken.

 

Edit: Ik bedenk me juist: als er een switch staat tussen modem-only en router, dan wordt het verkeer tussen switch en digicorder/digibox niet meegeteld door de router. Klopt dat @igvfer ?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Hoe je dit moet monitoren zou ik ook graag weten. Dat je met al die verbruikers niet toe komt met 200 GB zal in de toekomst nog meer gebeuren. Whoppa of Wigo is voor jou misschien een optie.

@sbHet klopt dat enkel het verkeer achter de router wordt gemonitord. Digibox zit dan niet op hetzelfde netwerk. Mocht het trouwens ook in dit netwerk opgenomen zijn dan zou enkel het verkeer tussen de digibox en een PC of een andere digibox gemonitord worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeEchteBart
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Thx. Digibox verbruik zit mee in die 200GB begrijp ik, maar als je geen Yelo Play gebruikt en enkel digitale TV zal dat niet de oorzaak?

 

Zonder monitoring vermoed ik dat het bij mij dan een combinatie zal zijn van cloud documenten, nieuwe PS spelletjes (initiele download?), OS updates en veel YouTube filmpkes...

 

De RPi optie leek me ook interessant om netwerk traffiek te loggen én te bekijken op bv. doorgestuurde niet-geencrypteerde paswoorden (vooral door sommige spelletjes op de smartphones van m'n gasten).

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Inzicht in verbruik thuis netwerk

 


@DeEchteBart schreef:

Thx. Digibox verbruik zit mee in die 200GB begrijp ik, maar als je geen Yelo Play gebruikt en enkel digitale TV zal dat niet de oorzaak?

 



Ja dat kan inderdaad de oorzaak niet zijn. Alles wat je via de decoder (digibox/digicorder) gebruikt wordt niet als internetverbruik gezien (ook mensen zonder internetabonnement kunnen bijvoorbeeld films bestellen of Terugkijktv gebruiken via de decoder).

Yelo Play (live-tv, films bestellen, terugkijktv) via smartphone, tablet of PC/Laptop telt wél mee als internetgebruik.

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeEchteBart
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Ik heb  ondertussen wat verder gezocht - en ben richting het  tijdelijk herbruik van een  op zolder gevonden  oude WRT54GL router gevonden.  Daar kan je verschillende Open Source firmware's op zetten (DD-WRT geprobeerd, nu overgeschakeld op Tomato WRT), met verschillende opties tot traffiek monitoring.

 

Ik heb daarvoor mijn oude router achter die van telenet gehangen - MijnTelenet vertelt me welk IP-adres die router krijgt. Ik kan de Tomato web admin module gebruiken met daarin de traffiek monitoring schermen. Toestellen kunnen connecteren met die oude router (uitgedeelde  IP-adressen uit  range 192.168.1.100-199, dus normaal niet in conflict met m'n Telenet range), MAAR ik krijg geen internet connectie op de  toestellen die met mijn WRT54GL connecteren.

 

Enig idee wat ik nog verkeerd doe/vergeten ben? Ik heb ook eens geprobeerd die oude router in de DMZ te plaatsen (zijn IP-adres vermelden in de advanced settings van mijntelenet), maar blijft zelfde.

 

Ik heb geen port-forwarding opgezet.

Ik heb  de telenet wifi (nog) niet uitgezet (ik verwacht dus met 2 aparte netwerken te eindigen: het Telenet  & mijn WRT54GL, om alle toestellen gradueel te migreren naar het  WRT54GL netwerk,  traffiek een maand op te volgen, en uiteindelijk terug naar het Telenet netwerk te plaatsen)

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Dat is vreemd, ik heb bij mijn stiefdochter ook een WRT 54 G met DD-WRT firmware achter de HGW gehangen, dat werkt rimpelloos. Inderdaad, met twee WiFi netwerken simultaan. Zowel bekabeld als WiFi beide netwerken simultaan bruikbaar.

 

Heb je de netwerkkabel komende van de HGW wel juist in de WAN poort van de WRT geplugd en in niet in een van de vier LAN poorten. Ik vermoed van wel, dat het juist zit, maar dubbelchecken is nooit verkeerd.

 

EDIT: om iedereen voor te zijn: die Linksys (in de living ) heb ik achter de HGW  gehangen omdat deze laatste in de kelder staat en er bijgevolg geen WiFi was in het hele huis. De verbinding tussen beide is gerealiseerd mbv twee powerplugs.  En ja, ik had er beter een AP van gemaakt, maar ik heb er toen niet echt over nagedacht en Quick & Dirty het probleem opgelost. En omdat alles goed werkt en niemand er problemen mee heeft heb ik het ook zo gelaten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2253
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Die router zal achter de HWG hangen als echte router met een eigen netwerk.

Een digicorder of digibox moet rechtstreeks of via een switch aangesloten worden op de HWG. Nog een uitzondering zijn toestellen die verbindingen vanuit het internet moeten ontvangen.

Alle gewone toestellen kan je aansluiten via een router achter de HWG. Die router krijgt dan zij IP adres van de HWG maar de DHCP van de  router verdeelt dan IP adressen voor zijn eigen netwerk (eventueel 192.168.2.xxx of 192.168.8.xxx)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeEchteBart
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Thx StefaanH - de kabel zat er goed in, maar dubbel checken kan idd niet kwaad 🙂

 

Ik heb ondertussen mijn connectie in gang gekregen - mijn WRT54GL router had eerder een connectie gemaakt met de Telenet router via DHCP, ik had 'm daarna (in de vele trail-and-error wijzigingen) aangepast naar static IP adres, weliswaar met hetzelfde IP-adres dat ie eerst gekregen had v/d Telenet router. Nu de WRT54GL zijn IP-adres terug via DHCP laten krijgen: hij kreeg opnieuw hetzelfde IP-adres, maar nu wel mét verbinding. De WRT54GL deelt daarnaast nog altijd zijn eigen connectie-adressen uit via DHCP (range 192.168.1.100-149)

 

Dus momenteel hangen alle toestellen aan mijn WRT54GL en ik heb daardoor realtime traffic monitoring 🙂

 

Nu even laten lopen, eerste analyzes en dan verder kijken naar opties voor device-per-device logging... 🙂

 

Screenshot-2018-1-2 [tomato] Bandwidth.png

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Inzicht in verbruik thuis netwerk

Dit werkt inderdaad voor netwerk monitoring. Ik heb deze netwerk constructie ook ooit uitgeprobeerd maar had toen 1 probleem. Ik kon via mijn Digicorder geen films bekijken van mijn PlexTV collectie op mijn NAS. 

Blijkbaar ziet de Digicorder enkel de toestellen die rechtstreeks op de HGW hangen, en niks wat via een eigen router in een ander subdomein zit.

Dat was één van de redenen waarom ik op een modem-only constructie ben overgestapt...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.