Beantwoorden
DanyDL
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Iomega nas instellen

Hallo, ik ben in het bezit van een (oudere) Iomega Home Media Network Hard Drive (D31568300). Ik wéét dat het toestel niet 'veilig' is - zag ik onlangs op de Nederlandse tv - zonder wachtwoord, maar dat ga ik wél instellen (als het werkt... ).
Op mijn eigen thuis-pc is er geen probleem; pc zit niet in mijn draadloos netwerk en nas is aangesloten op de Telenetmodem. 
Maar nu zou ik graag de nas gebruiken als cloudserver.

Ben een witte raaf qua pc-kennis in de categorie 'vrouwen tussen 55 en 60'  maar van netwerken ken ik (helaas) niet veel. Heb al vele uren gespendeerd in het vinden van een oplossing maar mijn specifiek probleem is niet makkelijk te zoeken (nas te oud/Telenet). Heb ondertussen ook al heel wat geavanceerde instellingen gewijzigd, poorten opengezet,... zonder resultaat. Wie kan mij helpen? (Sacha, ik denk dat ik in hetzelfde dorp woon als jij en dat we een gemeenschappelijke kennis hebben 🙂  )

Tags (2)
0 Likes
6 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Iomega nas instellen

Hoi

Ik snap niet echt wat je wilt doen.
Wat is het probleem?

Kun je specifiek beschrijven wat je wilt doen en wat er niet werkt en wat er wel werkt?
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DanyDL
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

Iomega nas instellen

Ik wil de nas als cloud instellen, zodat mijn dochters op kot ook de bestanden kunnen consulteren. 
Als ik de nas laat checken op remote access komt er een melding dat hij niet op de router is aangesloten. Dat is echter wél zo, met netwerkkabel. Daarom dat IK wel bij de bestanden kan met de hoofd-pc. 
Het is een ouder model van nas dat niet meer gemaakt wordt en tevens is het nu Lenovo en niet meer Iomega. Heb enkel de Engelstalige gebruiksaanwijzing en geen recente NL of identieke problemen kunnen googlen (en dat met Telenet samen).  Kan ook bij Telenet geen handleiding vinden wat ik precies moet doen. Handleiding nas zegt dat ik de router moet instellen maar hoe doe ik dat?

0 Likes
Casper
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
WOW, overzichtelijk! My smart Valentine Say what?! Alles op zijn plek!

Iomega nas instellen

ja moet warschijnelijk een poort open zetten zodat je dochter dit kan raatplegen van buiten af. dit doe je in de mijn telenet pagina bij internet en dan geavanceerd. daar kan je poorten configureren. wel een probleem waar je mischien nog niet aan gedacht hebt is dat je met een standaard consumenten abonoment geen vast extern ip adress hebt. wat will zeggen dat je dochter om de zoveel tijd een nieuw adres zou moeten ingeven en jij die aan haar moet geven. maar uit de handlijding kan ik ook niet opmaken wat je daar presies moet doen.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5228
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Iomega nas instellen

Dat vast (extern) IP adres is relatief; in de praktijk krijg je van TN dikwijls hetzelfde IP toegewezen, zeker als er een router verbonden is.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Iomega nas instellen

Je zal in elk geval  moeten zien te weten te komen op welke poort de standaard menu van je NAS wordt geopend. Bij mijn Synology is dat standaard poort 5000.

Ook zal je moeten een (gratis) account aanvragen bij NO-IP of dyndns om makkelijk naar de Nas te geraken.

Ook zal je dan die poort moeten openzetten in "mijn telenet"

Stuur mij anders via een privé mail eens die handleiding of de plaats waar ik die kan vinden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Lorenzo9193
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Iomega nas instellen

Hallo,

 

Het eerste waar je moet voor zorgen is dat je NAS een statisch IP-adres heeft, die kan je zelf "kiezen". Standaard heeft dit de vorm van 192.168.0.x . Als  je dit instelt kan je de x 'kiezen'. Controleer de IP's elk ander toestel bij u thuis en kies een nummer die verschilt van deze.  (In detail kan je dit makkelijk googlen hoe je dit moet doen). Een statisch IP-adres is nodig om van het juiste lokaal IP-adres de poort te gaan forwarden in 'mijn telenet'. Als dit dynamisch zou zijn, zou je dit om de x-aantal dagen moeten wijzigen.

 

Vervolgens, als je weet welke poort moet forwarden, kan je in 'mijn telenet' naar 'mijn internet => Draadloze instellingen => Geavanceerd'. Daar heb je een tabblad "IPv4 Firewall & Port forwarding".

 

Firewall: actief en UPnP: actief en DMZ-adres staan meestal standaard wel goed.

 

Vul onderaan in een lokaal IP-adres in (uw gekozen statisch IP voor uw NAS)

Beginpoort en eindpoort is de NAS-poort die nodig is om de verbinding 'open' te zetten. In beide velden mag hetzelfde cijfer. Protocol: TCP en status: actief en you're good to go.

 

Het technische gedeelte is dus weten hoe je je nas een statisch IP meegeeft zodat je die laatste stappen niet hoeft te herhalen en welke poort je moet openzetten voor je NAS. Zoek ook even uw NAS-gerelateerde instellingen die nodig zijn om dit te doen werken.

0 Likes