Beantwoorden
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Laat Telenet officieel MoCA toe op je interne coax bekabeling ? Ik had hier zo een setje gekocht en geïnstalleerd met zeer goede netwerk-resultaten. Echter merk ik nu dat ik in de Digicorder packet loss krijg bij enkele zenders. Vooral FOCUS TV (regionale zender) is bijna niet bekijken. Is er overigens ergens een lijst van welke zender op welke frequentie gecodeerd zit ?

Qua installatie ziet het er als volgt uit.

NIU/DS4 --- MoCA --- IN / coax-versterker (voor 4 kamers) / OUT (x4) ----------------- interne coax --- MoCA (in living) --- Digicorder

 

 

0 Likes
18 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@Tomby  schreef:

@ronalddocent  schreef:

Ik had het over de NIU van Telenet.


Lees nog eens opnieuw, want ik had het ook over de NIU. Jij claimde dat met de uplink MoCA in een bepaalde NIU output, je geen internet kunt hebben op de andere outputs. Maar dat is niet juist, en is zelfs hoe je het moet aansluiten. Met enkel de NIU, kan je dus op 3 andere ruimtes Internet via MoCA krijgen. De 4de NIU output heb je nodig aan de NIU zelf voor je uplink (dus MoCA met netwerkkabel in de Telenet modem/HGW steken).


Ik denk dat je de 4de coax op de uitgang van de "uplink Moca" kan verbinden, en op die manier ook in de 4de kamer ook TV + internet kan hebben (je hebt dan wel 5 Moca's nodig) 🙂

In ieder geval werkt Moca perfect via de NIU (in tegenstelling tot wat @ronalddocent beweert). Op de Hirschman site staat het schema voor een Telenet aansluiting:

Telenet meerdere set-top boxen met INCA (hirschmann-multimedia.com)

 


@Tomby  schreef:

EDIT: ik heb eindelijk een goed werkende configuratie gevonden. Nu ik toch dat aftekelement had, heb ik eens geprobeerd die achter mijn versterker te gebruiken, dus op 1 van de 2 coaxen die al met MoCA verbonden waren. Op dat aftakelement dan ook de uplink MoCA geplaatst, en dat lijkt goed te werken. Alle MoCAs zien elkaar en op de Digicorder heb ik goede signaalwaarden doordat ik nog altijd via mijn eigen versterker passeer. Ik ga wel nog eens checken met Telenet waarom mijn waarden zo slecht zijn zonder versterker.


Perfect 👍

ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?

Beste uw schema volgens de door u opgegeven link  is met een (extra) bijkomende versterker van Hirschmann type GHV51M.

Waar je op de ingang TV signaal en via Moca internet stuurt dat is perfect mogelijk naar alle aangesloten toestellen.

Bekijk eens de gegevens van de fabrikant NIU toestel, dan zal je zijn dat de isolatie tussen twee aansluitingen 25 dB is.

Wat logisch is, immers twee aangesloten toestellen mogen elkaar niet storen.

Je kan hier ONMOGELIJK een signaal van Moca of iets anders doorsturen tenzij je ver boven de 25 dB zou gaan.

En dan zal je de andere aangesloten toestellen storen.

Ik heb in mijn lange loopbaan als technieker Audio/ video/ automatisatie /netwerkbouwer / video conferenties, en dergelijk nooit geweten dat je een versterker in omgekeerde zin kan gebruiken.

Stel het even in audio. Dan zou je op de 8 ohm uitgang (luidspreker uitgang) een microfoon aansluiten en op de ingang de luidsprekers.

Er bestaan versterker met retour mogelijkheid. Deze van Telenet langs de openbare weg van daar voor geschikt.

Als dit eens wil studeren heb je wel wat tijd nodig en de nodig opleiding.

Klik eens op onderstaande link. Dan zie je dat de isolatie tussen twee aansluitingen 25 dB is.

https://www.teleste.com/wp-content/uploads/2022/01/teleste-NIU-2420BTF-datasheet-2019.pdf

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@flip1953  schreef:


Ik denk dat je de 4de coax op de uitgang van de "uplink Moca" kan verbinden, en op die manier ook in de 4de kamer ook TV + internet kan hebben (je hebt dan wel 5 Moca's nodig) 🙂


Ik heb dit eens uitgetest, omdat ik dan dat aftakelement niet nodig zou hebben. Maar dit werkt niet hoor. De MoCA die in de kamer zit heeft dan geen MoCA connectie. Ging me ook verbazen als het werkte, gezien de MoCA pluggen expliciet een MoCA-kant en een niet-MoCA-kant hebben. Op de niet-MoCA kant zit volgens mij dus ook geen MoCA-signaal dus alles vanaf daar zal geen MoCA-verbinding kunnen maken. Dus op een versterker/multi-tap/NIU kan je maar 1 MoCA per outputs steken en die moeten dus allemaal met de 'CATV+MoCA' kant naar de versterker/multi-tap/NIU. 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Is MoCA officieel toegelaten/ondersteund ?


@Tomby  schreef:
Ik heb dit eens uitgetest, omdat ik dan dat aftakelement niet nodig zou hebben. Maar dit werkt niet hoor. De MoCA die in de kamer zit heeft dan geen MoCA connectie. Ging me ook verbazen als het werkte, gezien de MoCA pluggen expliciet een MoCA-kant en een niet-MoCA-kant hebben. Op de niet-MoCA kant zit volgens mij dus ook geen MoCA-signaal dus alles vanaf daar zal geen MoCA-verbinding kunnen maken. Dus op een versterker/multi-tap/NIU kan je maar 1 MoCA per outputs steken en die moeten dus allemaal met de 'CATV+MoCA' kant naar de versterker/multi-tap/NIU. 

Inderdaad, my bad ...

Het Hirschmann Telenet schema is ook duidelijk: één Moca aan de NIU (uplink), 3 Moca's op de andere coaxen.

Telenet meerdere set-top boxen met INCA (hirschmann-multimedia.com)

0 Likes