Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Lacp modi ingeval router en switch

Vooreerst mijn huidige opstelling:


CV8560E (e-router, mac bridging) => Archer C3150 v2 (TP-Link router) => TL-SG2008P 1.0 (TP-Link switch) => …


Mijn TP-Link router en switch heb ik verbonden gebruik makende van lacp (dynamic lag). De verschillende instellingen – o.a. hash algorithm (src mac+dst mac), system priority, port priority – heb ik ongewijzigd gelaten. Immers, uit de handleidingen leid ik af dat beide toestellen zich met de standaardwaarden prima uit de voeten kunnen.


Alles werkt goed, geen problemen of zo, maar hetgeen ik me al geruime tijd afvraag en waarop ik nergens een duidelijk antwoord vind is het gebruik van de lacp modi ingeval de verbinding router en switch.


De lacp modus op mijn router staat momenteel op actief, en op mijn switch op passief. Is dat zoals het hoort? 'k Bedoel, op het internet lees ik verschillende richtlijnen: actief – actief (moetens), actief – actief (mogens), en actief – passief (moetens) waarbij het niet uitmaakt welk toestel op actief dan wel passief staat.

0 Likes
4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lacp modi ingeval router en switch

Routeer je veel verkeer tussen verschillende VLAN's?

Anders zie ik de noodzaak voor lacp of lag niet echt tussen je switch en router.

Zelfs wanneer je de bandbreedte tussen eigen router en switch bijvoorbeeld upgrade naar 10Gbps ipv 1Gbps zal je internet connectie nog steeds de flessenhals blijven.

 

Ik gebruik zelf LAG voor de connectie tussen mijn switch en de NAS, dit omdat meerdere PC's en TV's gelijktijdig de NAS gebruiken, en bijgevolg de 1Gpbs connectie tussen switch en NAS een knelpunt werd.

 

Lacp of lag tussen de switch en eigen router lijkt me enkel dan zinvol wanneer je veel verkeer heb tussen verschillende gebruikers die aan de switch gekoppeld zijn, maar in verschillende VLANs, waardoor het verkeer van de switch naar de router moet, en dan weer terug tot de switch komt.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Lacp modi ingeval router en switch

Dag @Arnie 

 

Hartelijk dank voor je antwoord.

 

Inderdaad, er is geen echte behoefte hoor. Ik doe dit puur uit interesse, al is er wel sprake van drie vlan's op de switch (inclusief het system vlan).

 

Dus wat denk je? Is het oké dat de lacp op mijn router op actief staat en die op mijn switch op passief? Of, moet het toch andersom dan wel actief-actief zijn?

 

Een beetje off-topic, en hier heb ik geen antwoord op nodig, maar sinds ik die lacp heb ingesteld valt mijn Artsound internet radio-adapter (Ri60) helemaal niet meer weg. T.t.z., voorheen verloor dat toestel eenmaal per week de verbinding (ethernetkabel) waardoor het zich na enkele minuten uitschakelde. Heden blijft het gewoon tja werken.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Lacp modi ingeval router en switch

Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden, zonder specifieke voorkeur:

  1. zowel router alsook switch in active-mode
  2. switch active, router passive
  3. router active, switch passive

De router als hart van je netwerk zou ik in active mode zetten. De switch in active of passive maakt geen verschil. Die zal in ieder geval dan toch luisteren, en antwoorden op pakketjes van de router.

 

Hier een stukje uitleg van de wikipedia pagina:

 

LACP works by sending frames (LACPDUs) down all links that have the protocol enabled. If it finds a device on the other end of the link that also has LACP enabled, it will also independently send frames along the same links enabling the two units to detect multiple links between themselves and then combine them into a single logical link. LACP can be configured in one of two modes: active or passive. In active mode it will always send LACPDUs along the configured links. In passive mode, however, it only reacts as "speak when spoken to", and therefore can be used as a way of controlling accidental loops (as long as the other device is in active mode).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Lacp modi ingeval router en switch

Dankjewel @Arnie 

 

Ik heb nu een duidelijk antwoord en zal mijn huidige instellingen aldus behouden.

 

Lacp router: actief | Lacp switch: passief

0 Likes