Beantwoorden
KGO
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Netjes! It's your third party! It's your second party! En we zijn vertrokken!

Linksys EA6500-router gebruiken als switch

Ik heb nog een oude Linksys EA6500 wifi-router met 4 vrije gigabit poorten.

Nu wil ik dit toestelletje een 2de leven geven als simpele eenvoudige switch achter mijn Telenet-router/modem, wifi is niet nodig.

Op die Linksys wil ik vervolgens enkele toestellen bekabeld aansluiten (IP-phone, netwerkschijf, smarttv).

Ik heb geen wifi nodig want gebruik de wifi via de Telenetmodem (genoeg bereik overal in huisje).

Kan iemand mij helpen bij de instellingen van deze Linksys want ik zie alleen instellingen om hem te gebruiken als router en niet als simpele 'switch'

Alvast bedankt voor de hulp !

Tags (2)
0 Likes
2 reacties
Ex-Netweter
 

Linksys EA6500-router gebruiken als switch


@KGO  schreef:

Kan iemand mij helpen bij de instellingen van deze Linksys want ik zie alleen instellingen om hem te gebruiken als router en niet als simpele 'switch'

Indien je in de Linksys geen "bridge" instellingen vindt, kan je best als volgt tewerk gaan:

  1. Verbind één PC met de Linksys om die in te stellen (op zijn normaal adres 192.168.1.1).
  2. Ga dan naar de LAN instellingen, en schakel DHCP uit zodat de Linksys géén IP adressen meer uitdeelt aan aangesloten apparaten.
  3. Verander het IP adres van de Linksys, naar een adres binnen het lokaal subnet van de HGW, maar buiten de DHCP range, gebruik hiervoor dus 192.168.0.[2-99]. 
  4. Verbind een LAN poort van de Telenet HGW, met één van de LAN poorten van de Linksys (gebruik de WAN poort niet). Je zal dus nog 3 vrije LAN poorten hebben op jouw 'switch"

Voortaan kan je de Linksys bereiken, vanuit je lokaal netwerk, op zijn nieuw IP adres 192.168.0.xxx. Nu kan je nog verdere instellingen doen, zoals WiFi uitzetten, enz...

 

EDIT

Bij nader inzicht heeft jouw Linksys wèl een bridge mode. Deze staat bij Connectivity > Internet > Type of Internet Connection > Bridge mode

 

In bridge mode kan je de Linksys instellen als DHCP Client (krijgt een adres van de Telenet HGW) of een vast IPv4 adres. Kies hier voor een vast IP (zie hierboven).

In tegenstelling tot de vorige (manuele) methode, mag je nu wel de WAN poort van de Linksys verbinden met de Telenet HGW

Officiële ondersteuning van Linksys - Uw Linksys Smart Wi-Fi Router instellen op Bridge Mode met beh...

 

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Linksys EA6500-router gebruiken als switch

Ik ken/heb dit apparaat niet, maar er zijn een aantal zaken waar je op moet letten:

  1. de router is zeer waarschijhnlijk default een DHCP server voor de LAN clients. Deze DHCP server functie dient uitgeschakeld te worden, omdat dit anders een conflict zal geven met de DHCP server van de Telenet HGW
  2. je zult waarschijnlijk de Wifi functie willen uitschakelen. Dit heoft niet - je kunt deze ook blijven gebruiken. Dan dien je die natuurlijk wel te configureren met juiste SSID, authenticatie methode (WPA-PSK2) en wachtwoord.
  3. de router functie hoef je niet uit te schakelen. Deze werkt tussen LAN en WAN, en zal gewoon niet in gebruik zijn, omdat er niets opde WAN (Internet) poort aangesloten wordt.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.