Beantwoorden
jazzzper
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-)

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Sinds eind april heb ik ontdekt dat mijn MacBook in slaapmodus zo'n 20% batterij verliest (ongeveer elke nacht). Bijvoorbeeld om 23 uur staat hij op 100%, de volgende ochtend om 9 uur heeft hij nog maar 75% over.

 

In Terminal kan ik zien met behulp van de command: pmset -g log | grep "Wake Requests" dat hij s'nachts elk uur ongeveer wakker wordt voor een DHCP lease renewal (zie foto).

Sinds begin april heb ik ook nieuwe wifi boosters van Telenet gekregen. Daarom gebruik ik nu terug de oude wifi boosters en wat blijkt? Mijn MacBook verliest nu maar ongeveer 2 à 3% batterij per nacht. De DHCP lease renewal gebeurt wel nog elk uur.

 

Dit zag ik bij de signalen van mijn wifi boosters (mijn Telenet). Mijn MacBook maakt ook altijd connectie met 5GHz want mijn MacBook staat niet zo ver van de wifi booster:

  • Oude wifi booster: 5ghz, kanaal 108 (40mhz)
  • Nieuwe wifi booster: 5ghz, kanaal 48 (80mhz)

Kan het probleem dan ergens door de wifi booster liggen? Ikzelf heb niet zoveel verstand van dit allemaal. Hopelijk weet iemand een oplossing of een uitleg.

terminal wake up requests.png

0 Likes
7 reacties
Ex-Netweter
 

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

@jazzzper 

Moet die Macbook de hele nacht blijven aan staan?

Ik zou die 's nachts helemaal afzetten....

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Als ik even zoek, dan kom ik deze tegen:

- schakel WiFi uit
- schakel Find My Mac uit

Het lijkt in elk geval lastig om je Mac te verhinderen om activiteit te vertonen tijdens 'sleep mode', bewijze deze discussie.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Hi,

Heb je al eens gekeken in je Activity Monitor wat daar er nog op de achtergrond blijft draaien.

Als er toch nog een zwaar programma blijft draaien ‘s nachts dan loopt je batterij ook sneller leeg.

1) De functie slaapmodus wilt niet zeggen dat je MacBook niks draaid op de achtergrond.

2) Dit heeft niet rechtstreeks met je WiFi te maken maar met een programma dat op de achtergrond blijft draaien.

3) Alle Macbooks van nu hoe je ook niet elke keer uit te schakelen over nacht, dit heeft geen enkele nut. Dit moet je eigenlijk maar doen als je een programma installeert of er een probleem is, en maar 1 of om de 2 maanden te doen.

Dit vind je ook op de Support site van Apple zelf voor meer info.

Groetjes

0 Likes
jazzzper
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-)

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Bedankt voor de antwoorden!

 

Ik heb de MacBook Pro (2017). Ik heb hem ook in dat jaar gekocht. De batterij was in 2019 al eens vervangen geweest en hij zegt dat de conditie nu nog normaal is.

 

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zonder succes:

  • Alles bij de optie "delen" staat afgevinkt
  • PowerNap, Screen Time en Focus staan uit
  • Bluetooth & "Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang" staan altijd uit
  • Er is geen externe hardware gekoppeld zoals een scherm of een schijf
  • NVRAM en SMC gereset
  • MacOs helemaal opnieuw geïnstalleerd en geen extra software gedownload

 

Als ik de WiFi uitschakel (in de instellingen) dan verliest hij geen batterij, maar dit is eerder een workaround dan een oplossing. Bovendien gebruik ik sinds vrijdag terug mijn oude Telenet wifi boosters (PG9072) en tot nu toe heeft hij s'nachts geen batterij verloren (max 1%). Zoals eerder gezegd heb ik dat probleem sinds ik die nieuwe Telenet wifi booster (PG9082L-TN) had gekregen in april. 

 

Voorlopig gebruik ik dus die oude wifi boosters, denk niet dat er grote verschillen zijn tussen de oude en de nieuwe boosters.

0 Likes
jazzzper
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-)

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Inderdaad ik weet dat hij in slaapmodus soms nog dingen doet, maar normaal gezien had dit nooit invloed op mijn batterij. Ik denk dat het ook niet normaal is dat die per nacht 20% batterij verliest. Ik sluit ook al mijn programma's volledig af (cmd+q)

 

In Activity Monitor zijn de volgende activiteiten het langste actief:

  • Windowserver
  • Kernel_task (verantwoordelijk voor de fans denk ik)
  • mds_stores
  • TouchBarServer

En ik schakel mijn MacBook ook zelden uit. Zoals je aangeeft schakel ik hem is 1 keer per maand uit of als er problemen zouden zijn.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5204
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Een veronderstelling.

Stel dat op de plaats waar je toestel tijdens de nacht ligt er twee signalen zijn die ongeveer even sterk zijn. Zou het dan kunnen dat het toestel dan eens met het ene ap en dan met het andere verbindt? Probeer eens of het een verschil maakt als het toestel dicht bij één ap ligt.

0 Likes
jazzzper
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! Nog geen reader's digest? :-)

MacBook DHCP lease renewal voorkomt slaapmodus

Ik heb maar 2 wifi boosters, 1 die aan de router verbonden is en 1 in mijn kamer.

 

Momenteel gebruik ik als "oplossing" gewoon de oude telenet wifi boosters terug . Nu verliest hij s'nachts geen batterij. Gisteren nog op 100% en deze ochtend als ik hem open deed stond die nog steeds op 100%.

Het is vreemd dat hij bij die nieuwe wifi booster wel zoveel batterij verliest in slaapmodus.

0 Likes