Beantwoorden
Arne-s
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Ik heb het all-internet abonnement en een 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem. 

Ik heb mijn netwerk opgesplitst in een 2.4ghz en 5ghz netwerk omdat enkele machines niet met een 5ghz netwerk konden verbinden. 

 

Als ik nu mijn utp kabel gebruik dan verbindt deze met het 2.4ghz netwerk en heeft het ook een download limiet van 100 mb/s terwijl als ik over de wifi het 5ghz netwerk gebruik kom ik tot (bijna) de 300mb/s. 

Kan ik de Lan verbinding om zetten naar het 5ghz netwerk? 

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: utp max 100gbs download

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

@Arne-s   Ik vrees dat je een aantal dingen dooreen haalt. Uw basisnetwerk is uw LAN. Via de AP's maak je verbinding met je LAN. Hetzij via 2.4 of 5 GHZ. En dit bewijst dan weer de snelheid van uw Wifi verbinding.

2.4 Ghz kan grotere afstand overbruggen maar is doorgaans trager

5 Ghz korte afstand maar sneller.

Alle toestellen (smartphone, laptop, tablets enz.) kunnen verbinding maken via 2.4Ghz maar sommige ook, maar niet allemaal (vooral oudere toestellen), via 5Ghz wat de voorkeur verdient.

Het is niet omdat je verschillende SSID hebt dat je verschillende LAN's hebt. Je hebt maar verschillende LAN's door verschillende routers te gebruiken of moeilijker door VLAN te gebruiken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arne-s
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

@igvfer , Maar hoe komt het dan dat als ik met een utp kabel van de modem naar mijn laptop verbind ik maar een download snelheid van 100mb/s krijg en de netwerknaam mijn 2.4ghz netwerk is? 

0 Likes
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Een UTP LAN-verbinding maakt noch gebruik van WiFi 2.4 noch van WiFi 5.0

Concreet als ik mij laptop op de HGW aansluit met UTP-kabel valt de WiFi verbinding automatisch weg (en komt automatisch terug op als ik de kabel wegneem)

Concreet deactiveer (tijdelijk) eens uw WiFi op uw laptop en/of HGW

In principe moet u met UTP-kabel snelheden gelijk aan of hoger dan deze bekomen via WiFi 5.0 bekomen (beperkt evenwel tot de contractueel vastgelegde)

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp


@Arne-s  schreef:

@igvfer , Maar hoe komt het dan dat als ik met een utp kabel van de modem naar mijn laptop verbind ik maar een download snelheid van 100mb/s krijg en de netwerknaam mijn 2.4ghz netwerk is? 


Heb je wel degelijk de Wifi dan uitgeschakeld op je laptop? Er zijn laptops waar je effectief de Wifi moet uitschakelen voor je kan overschakelen op je ethernet aansluiting.

Onderaan links op je scherm zie je een veldje met een vergrootglas. tik daar CMD in en je zal met een zwart scherm komen. Tik dan ipconfig /all in. En je zal zien of je effectief 2 netwerkverbindingen hebt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Als met uw UTP kabel maar max 100Mbps haalt ligt de oorzaak waarschijnlijk aan een van de volgende dingen :

- UTP kabel  niet geschikt voor 1 Gbps

- Een poort kan maar 100 Mbps

- De poort kan wel 1 Gbps maar onderhandelt toch om maar op 100Mbps te werken (Opl : poort met instelling forceren om enkel op 1 Gbps te werken)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arne-s
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

@Janneke_Dust En is het mogelijk om de poorten van telenet te forceren voor 1Gbps?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Op welke manier test je die snelheid overigens? Let wel: mbps != MiB/sec. Gebruik dus de juiste termen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp


@Arne-s  schreef:

Maar hoe komt het dan dat als ik met een utp kabel van de modem naar mijn laptop verbind ik maar een download snelheid van 100mb/s krijg en de netwerknaam mijn 2.4ghz netwerk is? 


Op de netwerknaam moet je niet letten, dat is gewoon een ongemak van Windows 10, die jouw netwerk zelf een naam heeft gegeven 😁.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Een telenet poort kan je niet forceren naar 1Gbps maar de poort van ow PC of laptop wel. Dit help wel niet als uw UTP kabel niet geschikt is voor 1Gbps.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arne-s
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Nieuwe dag nieuwe snelheden!

Heb nog maals een speedtest gedaan en ik kwam tot aan de 110Mb/s dus ik zal er gewoon mee moeten leven dat ik nooit de 300 zal bereiken 😞 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

Mogelijk kan je laptop niet sneller.

Ben je rechtstreeks met de Telenet modem verbonden met uw laptop?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

@Arne-s 2.4ghz en 5ghz is zoals vele andere netweters zeggen alleen maar wifi.Als je direct op de kabel aangesloten bent met een utp kabel zou je meer dan 100mbs moeten halen tenzij je niet de juiste kabel hebt. Hieronder een overzicht : 

VersieMaximale snelheidFrequentie
Cat5100 Mbit/s100 MHz
Cat5e1 Gb/s100 MHz
Cat61 Gb/s250 MHz
Cat6a10 Gb/s500 MHz
Cat710 Gb/s600 MHz
Cat7a40 Gb/s1 GHz

 

Welke netwerkkaart heb je in je laptop, misschien kan deze maar 100mbit/s aan ipv gb/s.

Kan je het type van je netwerkkaart doorgeven, dan kijken we het na. Zie ook wel bij het testen van je Lan (dus met de kabel) dat je wifi uitstaat, want dit kan een verkeerd beeld geven van je snelheden.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arne-s
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Maximaal 100Mbps downloadsnelheid via utp

@kristofDW , Dankje voor de hulp maar ik heb het probleem gevonden. Er zat een verschil in de kleurcodes bij 1 van de kabels die gebruikt werd. Heb deze kabel vervangen door een andere en alles is terug inorde.