Beantwoorden
2ran
Freshman Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

MoCA-adapter gebruiken met splitter?

Beste Netweters, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb 3 MoCA-adapters gekocht om aan te sluiten. Het is mij gelukt om eentje aan te sluiten en ik heb nu bekabeld internet boven, maar ik zou graag onder ook willen aansluiten. Kan ik dit oplossen door een splitter te gebruiken bij het hoofd MoCA-adapter?

Dit is mijn NIU. Witte kabel is die naar MoCA gaat. Zou graag die rechts(DS2) ervan ook willen aansluiten.

20240727_124333.jpg

Dit is hoe ik de main MoCA-adapter heb aangesloten. (Kabels ga ik nog managen wanneer alles in orde is)

20240727_124420.jpg

MoCA2p5_uitleg_tekst_front_800x800-510x510.jpg

Zou zo iets werken? Zoja hoe moet ik deze aansluiten en wat voor kabels moet ik hierbij kopen?

Nedis_F_connector_splitter_-_Nedis_2-weg_4.2_dB_SSPL200ME_N030408100_m1_big.jpg

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Vraag over MoCA, 3 way

12 reacties
thomasdb
Professional Veelweter
WOW! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Je Kan de moca coax splitsen ja. Dan aan elk ander uiteinde is er signaal voor een extra adapter. De moca an de kabelversterker plaats je op port 0db 1 bijvoorbeeld , en de splitter achter port 0db2, vanwaaruit je vertrekt naar  elke  kamer bijvoorbeeld.  Het is vrij  flexibel 

thomasdb
Professional Veelweter

bij mij is er een 0db poort naar een (extra)  met potentiometer regelbare kabelversterker, vandaar naar de moca ,daarvanuitgangs naar een 3waysplitter ( een gewone goedkope geen 'speciale' voor moca) ,  naar 3 kamers met moca. elke kamer heeft goed dvbc signaal binnen, voor de digicorder of ci module daar, en goed signaal voor de moca. 

aan de modem 'bron'  heb ik een hirshmann met ingang en uitgang, in 1 kamer ook, voor de 2 andere kamerreceivers  -met moca's van orange met enkel een ingang, splits ik naar deze moca en de tv daar met een splitserstukje na de wandcontactdoos . alles is compatibel met elkaar ook

flip1953
Professional Allesweter
GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

@2ran  schreef:

Beste Netweters, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb 3 MoCA-adapters gekocht om aan te sluiten. Het is mij gelukt om eentje aan te sluiten en ik heb nu bekabeld internet boven, maar ik zou graag onder ook willen aansluiten. Kan ik dit oplossen door een splitter te gebruiken bij het hoofd MoCA-adapter?

Dit is mijn NIU. Witte kabel is die naar MoCA gaat. Zou graag die rechts(DS2) ervan ook willen aansluiten.

20240727_124333.jpg

Dit is hoe ik de main MoCA-adapter heb aangesloten. (Kabels ga ik nog managen wanneer alles in orde is)

Je hebt helemaal géén splitter nodig, ik zou die zelfs afraden.

Ik zie dat je 3 coaxen hebt aangesloten op de NIU: DS1, DS2 en DS3. DS4 wordt niet gebruikt.

Je wilt internet boven (DS1) en beneden (DS2), op DS3 is er alléén TV aangesloten, correct?

Dan moet je:

1. beneden bij de NIU de MOCA adapter aansluiten op DS3, maar omgekeerd:
    1. de rechter MOCA uitgang (kabeltelevisie + MOCA) verbinden met de NIU.
    2. de kabel naar de 3de televisie verbinden met linker MOCA uitgang (kabeltelevisie in/out).
  2. de 2de MOCA (boven) verbinden zoals je het nu deed:
    1. de rechter MOCA uitgang (kabeltelevisie + MOCA) verbinden met de TV wandcontactdoos.
    2. de kabel naar de televisie verbinden met linker MOCA uitgang (kabeltelevisie in/out).
  3. de 3de MOCA (boven) verbinden zoals Moca 2

Op die manier gaat het MOCA internetsignaal naar de NIU en wordt van hieruit verdeeld naar de aangesloten kabels.

Alternatief:

1. beneden bij de NIU de MOCA adapter aansluiten op DS4:
    1. de rechter MOCA uitgang (kabeltelevisie + MOCA) verbinden met de NIU.
    2. de linker Moca uitgang (kabeltelevisie in/out) niet verbinden (plaats daar eventueel de afsluitweerstand die nu op DS4 hangt (F-connector).
  2. Nu kan je zelfs in de 3de kamer ook nog een MOCA adapter installeren 😊

Success. Laat maar weten of het werkt.

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak Applaus voor jezelf!

@2ran Hierbij vind je een aansluitschema dat aangeeft hoe je het beste kunt aansluiten volgens de fabrikant.

kristofDW_0-1722267800479.png

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Professional Veelweter

@kristofDW geraakt dat signaal ook door de +4db uitgangen van de telenet splitter? nog niet geprobeerd eigenlijk . op de 2x 0db poorten zou het wel ok moeten zijn. of zoals ik met eentje van 0db zelf extra te versterken en erna alles door een moca naar een splitter naar de andere moca's te sturen. superstabiel enkel +3ms ping

flip1953
Professional Allesweter
GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

@kristofDW  schreef:

@2ran Hierbij vind je een aansluitschema dat aangeeft hoe je het beste kunt aansluiten volgens de fabrikant.

Jouw schema is exact wat ik hierboven beschreef 😊

flip1953
Professional Allesweter

@thomasdb  schreef:

@kristofDW geraakt dat signaal ook door de +4db uitgangen van de telenet splitter? 

De Moca frequenties liggen in een ander gebied, en gaan goed door de NIU.

@thomasdb  schreef:

of zoals ik met eentje van 0db zelf extra te versterken en erna alles door een moca naar een splitter naar de andere moca's te sturen. superstabiel enkel +3ms ping

Je moet toegeven dat het bovenstaand schema een stuk eenvoudiger is dan een extra versterker en splitters (en een extra stroomvebruiker).

Hiermee kan je vlotjes 3 kamers voorzien met internet over Moca, en 4 TV's aansluiten ... zonder splitters.

thomasdb
Professional Veelweter

ik had het liever wat gescheiden. kan zo ook makkelijk nog uitbreiden naar meer moca punten mocht ik dit ooit willen. maar als het signaal door de 4db ook werkt in beide richtingen kan het ook wel volgens dit schema zonder van niu te wisselen inderdaad

was veeleer gedeeltelijk ook om het moca gebeuren wat te scheiden van de straat, mocht de niu het moca signaal in deze richting niet tegenhouden

indien daar angstig voor, deze kan je niet gebruiken met uw manier, wel met mijn opstelling

https://www.bol.com/be/nl/p/moca-internet-over-coax-filter/9200000054851949/

(In theorie: wanneer uw buren ook een MoCA adapter gebruiken, kan er verbinding worden gemaakt met uw netwerk. Beveilig het netwerk optimaal met de Point- of-Entry filter (POEF)

*bron

het zit normaal niet in de weg van tv en internetsignaal frequenties dacht ik maar om dat geheel uit te sluiten is het plaatsen van een filter wel een optie

want je kan niet bij alle modellen moca adapters een netwerknaam instellen om het signaal prive te houden

ook had ik wat blokjesvorming op tv zonder de extra versterker ertussen

2ran
Freshman Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Heel erg bedankt allemaal.

flip1953
Professional Allesweter

Hopelijk is alles goed meegevallen en werkt het volgens plan!

Kan je misschien wat uitleg geven hoe je het nu exact hebt aangesloten? Eventueel wat foto's.

Zo kan iedereen ervan leren...

fabiot
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Hey

Ik zit momenteel met een soortgelijke situatie, maar ik krijg helemaal geen internet signaal als ik men coax kabels heraansluit. 
Ik heb ergens iets fout gedaan of ik begrijp ik het fout. 

Mijn situatie:
* Huurwoning en coax kabel komt achter woning binnen en Telenet versterker zit in zo een inbouwkast verwerkt (ambetant om in te werken, I know, maar ik moet het ermee doen). 
* Uit de NIU versterker komen coax kabels, waarvan 1 naar de Telenet modem gaat en de andere naar de woonkamer naar zo een aansluitdoosje voor de Digibox. 
* Wifi signaal suckt echt hard omdat er minstens 3 muren in de weg zitten tot de woonkamer. Ten eerste zit die Telenet modem in die ingebouwde kast. Daarlangs komt dan de muur van de berging, dan de muren van de keuken, etc... s
* Ik heb lang powerlines gebruikt, dat was "cava" maar ging niet echt snel tov de capaciteiten van Telenet. 
* Intussen heb ik een nieuwe modem van Telenet al (nog maar pas) en met men mobiel testen langs de modem haal ik 950+Mbps op speedtest in mobile browser op fast.com. 
De snelheid is er dus, maar via de powerlines valt dit terug naar amper 70Mbps

Ik wil dat probleem dus oplossen door die powerlines te vervangen door MOCA adapters van Luster. 
Ik heb een setje van 1 zender en 1 ontvanger. 

De bedoeling is dus dat er in de inbouwkast het zendertje van Luster komt, aangesloten op de Telenet modem en het internetsignaal doorzet naar het ontvangertje van Luster in de woonkamer uit het aansluitdoosje. En daar sluit ik men eigen wifirouter op aan. 

Toen de Telenet technieker hier was, was die man vrij "arrogant" toen ik hem vroeg hoe "ik" best die bekabeling kon doen. Maar hij antwoordde gewoon letterlijk van: "blijf daar met uw poten van af, dat is allemaal rommel en niks dan miserie met Moca. Ik raad die dingen met geen poten aan, dat is uw eigen probleem". 
Ik vroeg niet eens of hij dat wou doen, maar gewoon even duidelijkheid rond de kabels. 
Maar wat ik nog frappanter vind, is dat hij letterlijk zei: "Als ge dit verkeerd aansluit, kunt gij storingen veroorzaken tot op de node met uw rommel. En als we daar klachten van krijgen, dan sluit Telenet u gewoon af, einde discussie". 
Hoe dan? Dat is toch onmogelijk dat een interne aanpassingen aan mijn eigen coax van binnenhuisinstallatie een storing zou kunnen veroorzaken waar andere buren last van kunnen krijgen. Dat is toch mijn eigen binnenbekabeling? 
Het lijkt mij alleszins heel sterk en eerder een bs uitleg van de technieker om mij gewoon te upsellen want hij begon kort erna wel over "mesh pottekes kopen van Telenet, die zijn veel beter". 

Dat gezegd zijnde, hoe moet ik nu verder hiermee? 
Naar wat ik begrijp, moet ik de coax kabel die van de NIU in de modem gaat, dus loskoppelen en op de IN/OUT van de Luster koppelen toch? 

En dan een nieuwe coax kabel aansluiten die van de versterker naar de Luster gaat op de MOCA poort? 
Ik heb al eens omgewisseld maar nog altijd geen internet signaal. 
Ik lees vanalles over een T stuk en splitter etc.. is dat nu effectief wel nodig of niet? Ik denk dat ik een heel simpele opzet maar heb. Ik hoef zelfs geen enkele tv of digibox aan te sluiten. Dat is allemaal via de smart tv dat we kijken en apps. 

Iemand die me kan helpen hiermee aub? Of iemand van Limburg die eventueel ter plaatse kan assisteren (tegen betaling), laat gerust iets weten. 

Bedankt!

Dit zijn foto's van huidige aansluiting "standaard" zonder MOCA adapters in gebruik. Op deze manier werkt het internet perfect maar heb ik dus geen internet in de woonkamer of heel traag (<10Mbps)

Als iemand me kan aangeven waar welke kabel moet komen, dan zal ik die combinatie eens proberen. 

SCR-20240814-ntmo-2.jpegSCR-20240814-nuvy-2.jpeg

flip1953
Professional Allesweter

@fabiot  schreef:

Dit zijn foto's van huidige aansluiting "standaard" zonder MOCA adapters in gebruik. Op deze manier werkt het internet perfect maar heb ik dus geen internet in de woonkamer of heel traag (<10Mbps)

Als iemand me kan aangeven waar welke kabel moet komen, dan zal ik die combinatie eens proberen. 

SCR-20240814-ntmo-2.jpeg

er staat een fout in jouw beschrijving:

• de kabel die naar de Telenet modem gaat is de 2de van rechts (op jouw foto), met andere woorden aangesloten op de "CM" uitgang van de Telenet versterker.
  • de 2 kabels die aangesloten zijn op "DS1" en "DS2" gaan naar 2 TV aansluitdozen in jouw woning (woonkamer en een andere kamer).

@fabiot  schreef:

Ik wil dat probleem dus oplossen door die powerlines te vervangen door MOCA adapters van Luster. 
Ik heb een setje van 1 zender en 1 ontvanger. 

Gezien je maar één setje hebt, is de aansluiting éénvoudig:

• de coax die naar de modem gaat niet aanraken. die mag je in geen geval onderbreken!
  • de eerste Moca/Luster sluit je als volgt aan:
    1. de ethernet aansluiting verbinden met de modem (één van de 4 LAN poorten).
    2. de kabel naar de woonkamer (die nu in de Telenet versterker zit) aansluiten op de "MOCA" uitgang van de Luster.
    3. de "IN/OUT" aansluiting van de Luster verbinden met de  "DS2" uitgang van de Telenet versterker (waar nu de kabel naar de woonkamer aanhangt).
  • de tweede Moca/Luster sluit je als volgt aan:
    1. de ethernet aansluiting verbinden met je toestel (PC, laptop, switch) voor bedraad internet.
    2. de "MOCA" aansluiting van de Luster verbinden met de  TV aansluitdoos in de woonkamer.
    3. TV toestel (of TV-decoder) aansluiten op de "IN/OUT" uitgang van de Luster.

@fabiot  schreef:

Maar wat ik nog frappanter vind, is dat hij letterlijk zei: "Als ge dit verkeerd aansluit, kunt gij storingen veroorzaken tot op de node met uw rommel. En als we daar klachten van krijgen, dan sluit Telenet u gewoon af, einde discussie". 
Hoe dan? Dat is toch onmogelijk dat een interne aanpassingen aan mijn eigen coax van binnenhuisinstallatie een storing zou kunnen veroorzaken waar andere buren last van kunnen krijgen. Dat is toch mijn eigen binnenbekabeling? 

Dat is géén bs uitleg. Verkeerde aansluitingen kunnen inderdaad storingen veroorzaken op het Telenet netwerk. Daar zijn serieuze boetes voor indien ze na een opsporing van de storingsbron bij jou terecht komen.

Ga daar niet te licht over 🤔...

Of wil je dat een gebuur die ook MoCA gebruikt op jouw lokaal netwerk terecht kan komen 🤗??