24750
netweters
|
152322
antwoorden
|
20691
vragen
|
Onlangs kreeg ik via de telenet website te zien dat ik in aanmerking kwam voor een nieuwe modem.
Heel snel de nieuwe modem gekregen. Na het installeren merkten we direct op dat de telenet batterij (die we overigens nodig hebben voor ons alarm thuis) er niet kon worden op aangesloten.
Dus even teruggebeld naar Telenet, daar was het voorstel dat er een technieker zou langskomen om te kunnen kijken als de batterij er op zou passen. Aangezien we daar 99 euro voor zouden moeten betalen, en we zelf al zeker wisten dat er geen correcte input was op de modem, besloten we onze oude modem terug te installeren.
Helaas was deze gedeactiveerd waardoor we zonder onze diensten zaten. Na telefonisch contact werd dit de volgende dag wel in orde gebracht maar bleek een oplossing niet mogelijk. Er werd verteld aan de lijn dat de nieuwe modem die we opgestuurd kregen al eigenlijk een oud model is, en dat ons nog oudere model na verloop van tijd niet meer zal ondersteund worden. Er zou wellicht wel een soort tussenstuk bestaan voor aan te sluiten op nieuwere modems, maar dat kon de medewerker niet controleren, omdat de website het niet toeliet.
Nu is mijn vraag waar ik informatie van deze tussenstukken zou terugvinden. Wij zouden vooral heel graag onze batterij blijven gebruiken die we aankochten bij Telenet en geen al te hoge extra kosten hebben. Ik ga er van uit dat je als klant toch mag verwachten dat de apparatuur die je aankoopt, kan blijven gebruikt worden of gratis kan vervangen worden.
Daarom richt ik mijn vraag even hier en hoop ik dat ik wat wijzer kan worden uit mogelijke antwoorden.
Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: nieuwe modem en telenet batterij
De batterij is er specifiek voor de vaste lijn aangezien we binnen geen 4g verbinding krijgen en zelfs buiten is het vaak nog zoeken waar ik bereik heb.
Daarom dat die vaste lijn er is, zodat het alarm kan doorschakelen.
Dat werd ons destijds gezegd. Ik weet dat er ook oplossingen voor bestaan in principe, maar daar heb ik nog niet gekeken omdat ik dat zie als een extra telefoonmast in huis. En ik ben geen 5g tegenhanger of wat dan ook, maar qua straling binnenshuis is dat geen optie voor me.
Door dat op straat ook geen stroom is kan het alarm niet doorschakelen
Op de centrale zien ze het alarm omdat er geen stroom is maar ze zetten het tijdelijk af tot er weer stroom is
Daarvoor de back up via 4g of gebied zonder ontvangst via satelliet
Als de stroom uitvalt dan neemt die batteij de stroomvoorziening van de modem over zodat er wel kan gebeld worden. Bacup viaG kan nuttig zijn maar dan moet je alarmcentrale (lokaal) daar voor uitgerust zijn, moet je een apart gsm abonnement voorzien ( niet van het type Pay and GO want daar moet je elk jaar geld bijzetten of je kaart vervalt) en op de plaats waar je centrale staat moet er gsm bereik zijn ( en tegenwoordig met die isolatie?????). Dus veel dingen zijn mogelijk maar geen enkele is onfeilbaar. Maar dat is naast de kwestie van de vraagsteller. Die het eigenlijk redelijk simpel kan oplossen. Kijk wat de output is van de batterij (12V?), kijk wat de modem nodig heeft (12V?). Stemt dit beiden overeen? Knip dan het stekkertje af van de stroomvoorziening van de modem die past in de modem, knip de draad af van de batteij die naar de modem liep. Bevestig plus aan plus en min aan min. Als je dit heel netjes wil doen dan soldeer je ze en isoleer je ze van elkaar met een krimpkousje. Anders kan je dat met een simpel lusterklemmetje. Wil hij zeker spelen dan gaat hij naar een telenetcenter en vraagt een stroomadapter voor zijn modem. Die gaan hij gratis meekrijgen.
@igvfer schreef:Maar dat is naast de kwestie van de vraagsteller. Die het eigenlijk redelijk simpel kan oplossen. Kijk wat de output is van de batterij (12V?), kijk wat de modem nodig heeft (12V?). Stemt dit beiden overeen? Knip dan het stekkertje af van de stroomvoorziening van de modem die past in de modem, knip de draad af van de batteij die naar de modem liep. Bevestig plus aan plus en min aan min. Als je dit heel netjes wil doen dan soldeer je ze en isoleer je ze van elkaar met een krimpkousje. Anders kan je dat met een simpel lusterklemmetje.
Zowel de oude modem als de nieuwe modem werken op 12V, dat is dus geen probleem. Wat spanning betreft is de output van de batterij OK.
Maar ... waar je vooral moet op letten is het vermogen. De voeding van de nieuwe modem is 12V/3.5A (= 42 Watt). Bij de oude modem was dat maar 12V/2.5A (= 30 Watt).
Geen idee welke stroom het Telenet batterijpack kan leveren (de foto hierboven is lage resolutie, ik kan de data niet lezen). Voor je er gewoon een nieuw stekkertje erop soldeert, best nog eens nakijken!
PS
Telenet raadt de klanten met een nieuwe modem aan om een 500VA UPS te gebruiken. Hierop zijn er (meerdere) 220V AC stopcontacten, waarop je de modem en de NIU kan op aansluiten.
zie: Alles over Modem Battery Pack (telenet.be)
Zoals je zegt vermogen klopt niet je zal het zelf moeten vervangen door een correct toestel
Ik vind het geld niet waard zeker je hebt geen 4g back up
Bij jouw thuis geen stroom is ook op de kast in straat geen stroom dus de telefoon werkt niet
Als je battery pack 3.5 A kan leveren is er geen probleem hoor. Het is vooral de Voltage die moet kloppen. Die ampere is de maximum piek belasting. Ik vermoed dat die batterij wel meer kan leveren dan 3.5A kan die dat niet is het inderdaad nefast voor de batterij en zal de modem niet werken maar de modem zal er niet door stuk gaan. @flip1953 Maar je kan inderdaad zelf een UPS aanschaffen zoals ik reeds eerder heb aangehaald. https://www.infosec-ups.com/en/z3.html Deze voldoet in de basisversie.