24815
netweters
|
152887
antwoorden
|
20752
vragen
|
Beste,
Enkele weken geleden ben ik overgeschakeld naar modem CV7860E (modem bridging) in combinatie met de edge router X
Ik ben geen leek in netwerk setup, maar ook geen expert.
Ik heb tientallen instructies en reviews gelezen voorafgaand aan de configuratie van de router.
Dus ik denk dat de configuratie van de router goed was verlopen.
In het begin waren er geen problemen, maar spoedig en zonder enige aanleiding was de internet connectie weg (dash board diagrammen)
en dan een tijdje later was het internet weer beschikbaar (zonder enige ingreep van mij)
Ik heb vele pogingen ondernomen om dit goed te krijgen (na veel opzoekwerk op deze en andere sites) maar ik kreeg deze instabiliteit niet weg
Ook diverse factory resets gedaan en opnieuw begonnen.
Op den duur kon ik zelfs de router niet meer bereiken via de webUI.
Ik heb het voorlopig opgegeven, heb de modem bridging uitgeschakeld en bedien terug alles via CV8560E + Switch 16P (alle devices zijn bekabeld)
Mijn vragen :
1. Zijn er netweters die ook werken met de edge router en wat zijn hun ervaringen?
Ik lees veel pros, maar ook contras op diverse forums. Zou stabiliteit een probleem van de router zijn?
2. Ik zoek nu een alternatief, dus een andere wired router. Welke kunnen aanbevolen worden, eigen ervaringen?
Info over beste wired routers zijn ook te vinden op diverse sites.
Bv volgende worden aanbevolen : TP link Omada ER605 (maar vereist ook controller?), Microtik hEX S? etc.
Ik zoek niet in de prijsklasse boven 200€, het is ten slotte maar voor een thuisnetwerk
Graag feedback. Met dank
Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Modem CV8560E + Edge router X & issues
Ben je toevallig enkele weken geleden overgeschakeld van een oude EuroDOCSIS 3.0-modem naar de CV8560E (EuroDOCSIS 3.1)?
Want dat betekent dat je ook nieuw frequentiespectrum op de coaxkabel gebruikt.
Instabiliteit kan dus ook aan de signaalkwaliteit van die nieuwe kabelfrequenties liggen.
Mijn ervaring is dat de Edge-router perfect stabiel is.
In logfiles kan je misschien de oorzaak van de instabiliteit achterhalen.
Waren problemen soms de reden om te wisselen naar de modem CV7860E?
Ik vermoed dat er een probleem zit in uw netwerk en dat daarom router regelmatig reboot, in dit geval is een andere router ook geen oplossing.
Dus eerst eens goed nadenken of er ergens een probleem zou kunnen zijn, bv dubbel IP adres.
Als het werkbaar is om een aantal toestellen tijdelijk los te koppelen en dan zien wat het resultaat is.
Bedankt voor de feedback.
Ik ben zoals in de initiele mail reeds vermeld, enkele weken geleden overgeschakeld van CH7465LG naar CV8560E.
Aanleiding was niet dat er problemen waren, maar ik wou een eigen router voor het huisnetwerk.
Ik stel wel vast dat de downloadsnelheid zeer op en neer gaat in de loop van de dag. Soms maar 20 Mbps
Heeft dat iets te maken met deze modem verwisseling. Ik weet het niet. Ik kan niet vergelijken want met de oude modem
heb ik bijna nooit download snelheden gemeten, omdat ik geen problemen had
Er is al een technieker van Telenet langsgeweest. Alles uitgemeten. No problems volgens hem.
Maar voorlopig is de internet toegang stabiel en het internet steeds bereikbaar.
Toen de Edgrouter X er nog tussen zat viel de verbinding af en toe uit na een paar uur, om nadien x tijd nadien vanzelf weer aktief te worden.
Zeer vervelend, maar kon de oorzaak niet vinden. Daarom alles teruggedraaid.
De edgerouter heb ik zoals gezegd nu verwijderd. Netwerk is nu 100% bekabeld : CV8560E > switch 16P > devices
Dus kan ik ook de logfiles niet meer bekijken.
Alles suggesties zijn welkom.
Ik ga zeker nog eens proberen het netwerk te configureren met eigen router en modem bridging.
Misschien met een andere router
De wisseling naar CV7860E heeft enkel te maken met de wens om een eigen router te plaatsen.
Dus momenteel geen router tss modem en switch. Edgrouter X heb ik er van tussen gehaald (te pas en onpas wegvallen van de connectie was
zeer vervelend)
In mijn huidige configuratie zie ik wel via mijn telenet, verbonden apparaten dat er 1 device een dubbel ip adres heeft (Asus laptop)
Wat moet ik hiermee?
Alle suggesties zijn welkom.
Hoe kan ik dit verder onderzoeken en optimaliseren?
@mve schreef:Ik stel wel vast dat de downloadsnelheid zeer op en neer gaat in de loop van de dag. Soms maar 20 Mbps
Heeft dat iets te maken met deze modem verwisseling. Ik weet het niet. Ik kan niet vergelijken want met de oude modem
Amper 20 Mbps is niet normaal. Mogelijks wijst dit toch op een probleem met de signaalkwaliteit op de coaxkabel. Je nieuwe modem gebruikt ander frequentiespectrum dan de vorige modem, dus dat kan zeker meespelen.
Je kan eens met een laptop rechtstreeks met een netwerkkabel aangesloten op de Telenet-modem testen of er packet loss is op je verbinding.
Packet loss kan je testen met het programma WinMTR: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/6743-packet-loss-meten-windows-met-winmtr/#packet-loss_...
Als je meer dan 5% packet loss op de eerste twee hostnames ( 192.168.0.1 en xx-xx-xx-x.access.telenet.be) hebt, is er een probleem met de Telenet-modem. Heb je tussen de 5% en 50% packet loss verder op het netwerk, dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem ergens op het internet. Als "telenet" in de hostname voorkomt, mag je er van uitgaan dat er een probleem is binnen het Telenet-netwerk.
Als je packet loss vaststelt, moet je de klantendienst vragen om na te kijken of er storingen op de modem voorkomen. In dat geval moeten ze een Telenet-technicus ter plaatse sturen om het probleem te proberen verhelpen.
Als je geen packet loss vaststelt, heb je een eventueel probleem met de Telenet-coaxkabel en modem toch al uitgesloten.
@mve schreef:Ik ben zoals in de initiele mail reeds vermeld, enkele wek geleden overgeschakeld van CH7465LG naar CV8560E.
In je initiële post (en de topic titel) spreek je over een CV7860E.
Wat is het nu?
Sorry, typefout (ook in de titel)
De huidige modem is CV8560E
Beste Rafb,
Sorry voor de vertraging in mijn reply, maar ik blijf voortzoeken naar een oorzaak.
Ik heb nog steeds geen verbetering. Er zijn al 4 interventies geweest van telenet techniekers die geen oplossing aanreiken.
Coax is uitgemeten > ok. Modem CV8560E is al 3x vervangen, probleem blijft., dus aan de modem kan het niet liggen.
Ik heb onderstaand testje uitgevoerd met host 192.168.0.1 (Ik lees 70% packetverlies)
Sorry, maar ik weet niet wat je bedoeld met xx-xx-xx-x.access.telenet.be
Nog suggesties?
Mvg
@mve schreef:Ik heb onderstaand testje uitgevoerd met host 192.168.0.1 (Ik lees 70% packetverlies)
Even dubbelchecken, dus je hebt je computer rechtstreeks (zonder Edge router X) met een netwerkkabel op de Telenet-modem aangesloten (en alle andere netwerkapparaten losgekoppeld)?
Je hebt WinMTR enkele minuten laten lopen en je hebt 70% pakketverlies (naar google.com) op de eerste hostnaam 192.168.0.1?
Dit is een probleem dat je moet oplossen, want dan is de verbinding met je Telenet-modem compleet verstoord. Check je netwerkkabel en je computer.
@mve schreef:Sorry, maar ik weet niet wat je bedoeld met xx-xx-xx-x.access.telenet.be
Zoals in mijn uitleg geschreven is dat de tweede hostnaam in het WinMTR-venster, de x-jes zullen cijfers zijn, die cijfers komen overeen met je publiek IP-adres van de Telenet-modem.
Ok, ik heb volgende gedaan
Lan subnet gewijzigd naar 192.168.5.1 en modem reboot
WinMTR met als host WAN adres resulteert in 100%Loss (no response from host)
PC is rechstreeks met een UTP6 kabel verbonden met de modem CV8560E.
Laptop is volgens mij ok. Heb hetzelde probleem als ik deze verwissel met een andere laptop
Geen andere devices verbonden via switch
Thats it.