Beantwoorden
Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

Goedemiddag Iedereen,

 

Ik ben van plan om mijn Telenet All-In Modem om te wisselen voor een Modem Only exemplaar.

Nu hebben wij thuis een Alarm dat analoog is aangesloten op deze All-In modem.

Als ik me niet vergis loopt de analoge lijn altijd rechtstreeks over de Telenet modem en zal dit dus geen impact hebben als ik deze vervang.

 

Het zou dan als volgt gaan.

 

- Vervang de All-In modem door de Modem Only (Uiteraard :p)

- De benodigde analoge verbindingen gewoon zoals op de oorspronkelijke modem plaatsen bij de nieuwe modem.

- Verder niets echt eigenlijk (geen poorten configuratie etc.)

 

Kortweg een plug en play principe volgens mij.

Iemand die hier iets kan aan toevoegen en of advies geven.

 

Alle hulp is welkom! 😄

 

Fijne dag nog

 

Ian

 

 

0 Likes
15 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem Only Installatie

Met analoog bedoel je een telefoonverbinding? Zo heeft een model-only er normaal gezien 2.

 

Verder sluit er best een eigen router met ingebouwde firewall op aan. Niet per se voor een draadloze verbinding, maar eerder voor de veiligheid.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only Installatie

Ik zie eerlijk gezegd geen redenen waarom je deze HGW, all in modem zoals je noemt zou vervangen. Je doet er niet echt iets speciaals mee en je zal bovendien nog een eigen router moeten kopen. Als je DTV hebt zal je in eerste instanties al een switch moeten aanschaffen voor net achter de modem. Gratis te krijgen via Telenet center. Daar moet je dan uw DTV netwerkverbinding op maken en ook je eigen router op aan sluiten en achter de router de rest van je computergedoe.

Veel werk en voor wat? Geen snelheidsgewin of wat dan ook. Uw alarm is gewoon aangesloten op de analoge telefoonpoort dus daar heb je ook een voordeel mee.

Als je niets speciaal voor ogen hebt, blijf eraf. Nergens goed voor. Ik heb hier ook een all-in modem staan en daar draaien meerdere dingen op, ook portforwarding en zo. Niets problemen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

Hey Ignace,

 

Sorry dat ik dit niet vermelde, Ik ben wel degelijk van plan dit ten zeerste te benutten. Ik heb reeds een eigen router RT-AC66U_B1 (tamelijk geavanceerde router) die nu als AP dient in tussentijd wat dus een beetje zonde is voor zijn capaciteiten vind ik.

 

Ook zou ik dan via mijn Router mijn VPN kunnen draaien en meer kunnen fine tunen in de firewall rules en dergelijke.  Ik heb namelijk ook thuis een ESXi server die ik voor verschillende doeleinden gebruik dus de Standaard HGW voldoet niet aan de meeste eisen hiervan daarmee de voorkeur voor deze verandering.

 

Over DTV gesproken heb je het over Digitale televisie veronderstel ik? Is er hier iets speciaals voor de rest dat ik in acht dien te nemen? Los van de switch waar je over spreekt?

 

Voor de analoge verbinding met het alarm, dit is gewoon een plug en play principe zoals ik voorhad klopt dit? Of zie ik hier iets over het hoofd?

 

Alvast bedankt voor je input en tijd!

 

Ian

Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

Hey Bjorn,

 

Betreffende router deze is al reeds aanwezig een ASUS RT-AC66U_B1 momenteel als AP dienende. 

Betreffende de analoge poort is dit inderdaad via Telefoon veronderstel tot heden. Als ik het juist had verstaan van de persoon van het alarm zelf zou dit een vrij simpel proces zijn plug en play volgens mij inderdaad.

 

Klopt dit of zit ik hier naast?

 

Alvast bedankt voor je hulp!

 

Ian

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only Installatie

@Ian_D 

De server waarover jij spreekt is perfect benaderbaar via de HGW. Ik draai hier een synology NAS en dat is in se ook een linux server met diverse toepassingen op diverse poorten.

Maar als je toch aan het experimenteren bent kan je ondertussen ook iets leren. Stel je router terug in als router maar geef die een IP adres (aan de WAN zijde) binnen de Telenet range, bijvoorbeeld 192.168.0.2. Aan de LAN zijde kan je dan 192.168.X.0 gebruiken waarbij je X moet vervangen door elk getal dat niet 0 is en niet groter is dan 255. Zorg dat je server en alles aangesloten en geconfigureerd zijn met een IP adres binnen die range.

Activeer op je router de VPN server. Ik vermoed dat dit Open VPN zal zijn maar misschien kan je ook L2PT/IPSec activeren. Voor Open VPN moet je extra software installeren op Android, Ipad, Windows, Linux clients. L2PT/IPSec is standaard voorgeinstalleerd op windows, Mac, Ipad/phone.

Noteer goed de poort die je voor uw VPN server hebt open gezet voor zover je dit moet aanpassen.

Via "Mijn Telenet" Forward je nu die poort ( standaard 1194 UDP) naar je router (192.168.0.2). Eens dit gebeurt is kan je via een DDNS service uw verbinding opzetten en kan je op afstand alles doen naar je server zoals je thuis zou doen.

Nuttige links:

https://openvpn.net/community-resources/how-to/

 

Rechtstreeks kan je ook eerst de poorten in "Mijn Telenet" forwarden naar je router en in je router naar de betreffende toepassingen op de betreffnde IP adressen.

En trek je niets aan van degene die zeggen dat je dubbele NAT of dubbele NAPT moet vermijden. Dat is je reinste bijgeloof. Doe maar eens een tracert naar eender welke website dat zie dat dit telkens met een 10-tal  Network Adress Translations gaat.

Als je alles aan de praat krijgt kan je nog altijd overschakelen naar een modem only. Je zal weinig of niets moeten veranderen aan je setup.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

@igvfer Bedankt voor de vlotte reply, echter als ik je zo hoor.. welk zijn dan precies scenario's dat je voor een Modem Only zou opteren? Ik heb zo de indruk dat je met genoeg creativiteit bijna alles kunt klaarkrijgen dan met de HGW.

 

Los hiervan betreffende de analoge lijn opnieuw, is hier iets met dat ik in acht zou moeten nemen tijdens de switch of is dit inderdaad zoals ik vermoed een plug n play principe. 

 

Ik denk gewoon dat ik persoonlijk veel meer vrijheid en controle zelf heb met de modem only dat nu niet gaan inclusief Mac Filtering, QoS, Traffic Monitoring, Guest network, etc.

 

Alvast bedankt voor de input!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only Installatie

Zoals gezegd. Je kan alles al uitproberen zonder dat je daarvoor eerst een modem only moet plaatsen. Een netwerk is een netwerk achter een router. Maakt eigenlijk niet uit achter hoeveel routers dit staat. Eigenlijk zien netwerken er zo uit:

 

netwerk20.png

En tussen elk netwerk staat een router/firewall met meer of minder mogelijkheden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

Hey @igvfer 

 

Ik zal het zeker eerst uitproberen met de HGW.

Betreffende op termijn de switch naar een Modem Only.

Zijn er hier algemene tips die je voor me hebt die de overschakeling vlotter kunnen laten verlopen of eventuele zaken die ik zeker in acht dien te nemen die over het hoofd kunnen gezien worden?

 

Je sprak ook over een switch dit is veronderstel ik als ik je juist begreep om het Digitale TV netwerk gescheiden te houden van de andere apparaten of is hier nog een andere reden voor?

 

Ik denk dat ik persoonlijk ook eens een netwerk topology ga uitschetsen kort met hoe ik het zou zien. Eventueel kan hier feedback op worden gegeven of dit er wat haalbaar uitziet of compleet niet?

 

Alvast bedankt!

 

Ian

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only Installatie

Je DTV moet op de Telenet modem aangesloten zijn. Tenzij... je een router hebt met IPTv toepassing.

Anders een klein switchke afhalen in een center en dat voor uw eigen router plaatsen. Dan krijg je volgende situatie:

opstelling1.jpg

Met een IPTv router krijg je deze situatie:

opstelling2.jpg



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

@igvfer Bedankt voor het advies tot zover al.

Is dit een realistische opstelling die ik heb gemaakt denk je?

 

Netwerk opstelling thuis

 

Als ook met welke software zijn jou opstellingen precies gemaakt?

Ik ben namelijk nog wat aan het zoeken naar goede software voor netwerk topologieën uit te schetsen etc. maar dit terzijde.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only Installatie

Volgens mij klopt dit perfect de opstelling die je gemaakt hebt.

De teken software die ik gebruik is Affinity Designer. Is eigenlijk niet nodig om dit daarmee te doen. Maar het is heel goede software specifiek om alles en nog wat mee te tekenen. En betaalbaar. Niet zo duur als Adobe.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ian_D
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Modem Only Installatie

Hey @igvfer 

 

Prima dan ga ik hier al eens met aan de slag.

Bedankt voor alle info!

 

Mocht ik nog enige kleine vragen hebben is het dan mogelijk je privé te contacteren?

 

Mvg

 

Ian

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem Only Installatie

Waarom die vragen niet gewoon op het forum stellen? Zo heeft iedereen er iets aan! (-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem Only Installatie


@sb  schreef:

Waarom die vragen niet gewoon op het forum stellen? Zo heeft iedereen er iets aan! (-;


Klopt. Maar het is altijd toegelaten een PM te sturen als het bijvoorbeeld over dingen gaat die niet zomaar op het net kunnen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.