@Ian_D
De server waarover jij spreekt is perfect benaderbaar via de HGW. Ik draai hier een synology NAS en dat is in se ook een linux server met diverse toepassingen op diverse poorten.
Maar als je toch aan het experimenteren bent kan je ondertussen ook iets leren. Stel je router terug in als router maar geef die een IP adres (aan de WAN zijde) binnen de Telenet range, bijvoorbeeld 192.168.0.2. Aan de LAN zijde kan je dan 192.168.X.0 gebruiken waarbij je X moet vervangen door elk getal dat niet 0 is en niet groter is dan 255. Zorg dat je server en alles aangesloten en geconfigureerd zijn met een IP adres binnen die range.
Activeer op je router de VPN server. Ik vermoed dat dit Open VPN zal zijn maar misschien kan je ook L2PT/IPSec activeren. Voor Open VPN moet je extra software installeren op Android, Ipad, Windows, Linux clients. L2PT/IPSec is standaard voorgeinstalleerd op windows, Mac, Ipad/phone.
Noteer goed de poort die je voor uw VPN server hebt open gezet voor zover je dit moet aanpassen.
Via "Mijn Telenet" Forward je nu die poort ( standaard 1194 UDP) naar je router (192.168.0.2). Eens dit gebeurt is kan je via een DDNS service uw verbinding opzetten en kan je op afstand alles doen naar je server zoals je thuis zou doen.
Nuttige links:
https://openvpn.net/community-resources/how-to/
Rechtstreeks kan je ook eerst de poorten in "Mijn Telenet" forwarden naar je router en in je router naar de betreffende toepassingen op de betreffnde IP adressen.
En trek je niets aan van degene die zeggen dat je dubbele NAT of dubbele NAPT moet vermijden. Dat is je reinste bijgeloof. Doe maar eens een tracert naar eender welke website dat zie dat dit telkens met een 10-tal Network Adress Translations gaat.
Als je alles aan de praat krijgt kan je nog altijd overschakelen naar een modem only. Je zal weinig of niets moeten veranderen aan je setup.
Ignace (igvfer) | Krak Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden. Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.