Beantwoorden
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Modem/Router DOC 3 reboot op externe IP verbinding

Sinds kort een FreeNas geconfigureerd en aangesloten via 2 x LAN op 2 vaste IP adressen, standaard gebruikt FreeNas GUI port 80 [443 op HTTPS] dus ik ben gegaan naar "Mijn Telenet" > "Je Thuisnetwerk" > "Modem details" > "Geavanceerde instellingen" > "IPv4 Firewall & Port forwarding" en port 80 en 443 geconfigureerd voor "Port Forwarding" (Zie afbeelding) . 

PS: Modem: 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

 

  1. Vanuit het .net krijg ik geen verbinding met FreeNas node

  2. Vanuit onze thuis netwerk gebeurt iets erg eigenaardig, dus als ik vanuit met via Wifi verbonden notebook (Windows, Mac, mobiel of tablet) naar onze externe IP adres surf gaat de modem/router een reboot uitvoeren, dus die gaat uit en wordt heropgestart.
    NB: Met de instellingen op "Niet actief" gebeurt het niet.

Dit zou geen probleem mogen zijn maar ter info, er zijn "maar" 20 nodes verbonden op onze netwerk dus ruimte genoeg voor DHCP.

 

Ik heb een case bij "Help Desk" van Telenet laten maken maar op "Port Forwarding" en "N.A.S." (medewerker gaat nog nooit het woord Network-Attached Storage gehoord) geeft men geen support, 'tuurlijk...

 

2019-12-28_19-28-12.jpg


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
Tags (1)
0 Likes
5 reacties
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Modem/Router DOC 3 reboot op externe IP verbinding

Kan er iemand @KelvinUceta  helpen met zijn vraag?


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem/Router DOC 3 reboot op externe IP verbinding

@KelvinUceta 

Het probleem met het thuis surfen naar je extern ip-adres is een gekend probleem. Er zijn hierover al verschillende draden aangemaakt. Zie onder andere hier. Als je een van thuis een test wik doen, doe het dan met je smartphone via dat (niet verbonden met wifi).

 

Als je extern probeert te benaderen, doe je dat dan met een DDNS of geef je het WAN-ip op van je Telenet  router?

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem/Router DOC 3 reboot op externe IP verbinding

Het tweede probleem (NAT Loopback) is inderdaad een gekend probleem op de nieuwe E-router. Vele routers ondersteunen geen NAT Loopback (dat is ook zo bij één van de Proximus B-box3), maar dat de modem iedere keer reboot als je een Loopback poging doet, is natuurlijk niet aanvaardbaar.

 

Over jouw port-forwarding zou ik wel nog commentaar willen geven:

  1.  Gezien je jouw Free-Nas zowel op poort 443 (HTTPS) als op poort 80 (HTTP) kan bereiken, heeft het dus géén enkele zin om beide poorten te gebruiken. Verwijder gerust de forward regel voor poort 80, en werk alleen met HTTPS.
  2.  De Free Nas Web GUI (poort 443) zomaar openzetten op het internet is niet verstandig. Na verloop van tijd zal je duizenden portscans voorbij zien komen van hackers die proberen binnen te dringen op zo'n standard poort (en je enige beveiliging is een paswoord). Ik zou dan ook een volledig willekeurige poort (met een hoog poortnummer) kiezen, die je dan forward naar intern 443. Dat zal het aantal inbraak pogingen drastisch reduceren.
  3. Persoonlijk zou ik toch de Web GUI nooit openzetten op internet, maar remote op mijn NAS komen via een SSH of VPN tunnel. Van zodra de remote computer een tunnelverbinding opgezet heeft, kan je dan alles doen alsof je lokaal bent (WebGui, FTP, WebDAV, etc …) op zijn lokaal adres (192.168.0.xxx).
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Modem/Router DOC 3 reboot op externe IP verbinding

@Ex-Netweter 

Bedankt voor je commentaar, maar als (NAT Loopback) een bekende probleem is waarom doet Telenet niets over? Zoiets kan toch gepatched worden, of niet?

 

Mijn FreeNas opstelling dient vooral om mijn "NextCLoud" remote vanuit mijn mobiele toestellen te kunnen bereiken maar idd een andere externe poort dan 443 zou ook moeten kunnen, had ik niet aan gedacht.


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Modem/Router DOC 3 reboot op externe IP verbinding

@janne_man 

Ik doe het vanuit een domeinnaam dat ik bij "register.be" aangemaakt heb maar op dit moment door dat Nat Loopback kan ik gewoon niet gebruiken, ik heb ook rechtstreeks met de WAP-ip geprobeerd maar krijg hetzelfde fout.


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
0 Likes