Beantwoorden
YK
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner! It's your second party!

Netwerk opzetten met NAS

Ik zou graag een netwerk opzetten met een NAS in die van buitenaf bereikbaar is. Ik wil bv ook kunnen printen vanaf GSM, laptop en PC.

Nu is mijn opstelling gelijk op de tekening, ik weet wel niet als dit juist is vandaar dat ik hier advies vraag:

IMG_20191231_123352.jpg

De Telenet modem staat in de kelder en de switch ook, hierop komen alle bekabelde apparaten van het ganse huis op uit.

De Asus router staat op gelijkvloers en hierop zijn alle apparaten die WiFi hebben verbonden.

Zoals het nu is heb ik mijn router ingesteld als Acces Point maar ik heb me laten vertellen dat het beter is om de TN modem in bridge te zetten zodat de Asus terug als router kan dienen en er optimaal gebruik kan gemaakt worden van zijn functies.

Blijkbaar kan ik mijn huidige modem niet in bridge zetten(docsis3.0). De nieuwe 3.1 daarentegen zou dat wel kunnen. Dus neem ik aan dat ik mijn modem kan omruilen?

Dan nog iets: als de modem in bridge staat, geeft hij dan nog WiFi in de kelder? Als dat niet het geval is, is het dus niet nuttig om een modem met WiFi te nemen en kan ik beter de modem only nemen? Of zie ik dit verkeerd?

Moet ik na het plaatsen van de nieuwe modem nog iets veranderen aan de opstelling , buiten de Asus terug in router functie zetten?

Dan het volgende, waar plaats ik de NAS? achter de modem, switch of router? Ik zal deze ook een vast IP adres moeten geven waarschijnlijk maar als mijn asus terug op routerfunctie staat zal ik dit van hieruit kunnen doen, toch?

Ok, en als dat nu allemaal werkt, is het dan mogelijk om op het 1e verdiep een telenet AP aan te sluiten op de rj45 connector in de muur dewelke is gekoppeld aan de switch in de kelder?

T zijn veel vragen, kan iemand me hierbij wat meer info geven?

Alvast bedankt !

0 Likes
2 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerk opzetten met NAS

@YK 

 

Ik ga u alvast op twee vragen een antwoord geven:

  • De nieuwe modem/router die de bridge mode ondersteunt (eigenlijk is het een MAC passthrough) heeft geen WiFi aan boord. Het is en blijft wel een router, dus bekabeld kun je net hetzelfde doen als voorheen, plus een eigen router rechtstreeks op het modem gedeelte aansluiten. je moet dus zelf voor WiFi zorgen.
  • Een Telenet AP aansluiten gaat dus ook probleemloos werken. Je kan zelfs kiezen, op een van de LAN poorten van de Telenet combo of op een LAN poort van uw eigen router. Beide gaan werken. Voor het beheer van het AP zal het wel vlotter gaan als de aansluiting op de Telenet combo gebeurt.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerk opzetten met NAS

@YK   In de opstelling die je nu hebt kan je perfect een NAS aansluiten, die van buitenaf bereikbaar is. Je kan die op de huidige HGW van Telenet aansluiten of op je eigen Router/AP. Dat blijft tenslotte hetzelfde netwerk. En dan is het vooral een kwestie van poorten te forwarden naar je NAS. In wezen moet je niets aan je opstelling veranderen enkel bijvoegen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes