24748
netweters
|
152292
antwoorden
|
20688
vragen
|
Sinds kort een FreeNas geconfigureerd en aangesloten via 2 x LAN op 2 vaste IP adressen, standaard gebruikt FreeNas GUI port 80 [443 op HTTPS] dus ik ben gegaan naar "Mijn Telenet" > "Je Thuisnetwerk" > "Modem details" > "Geavanceerde instellingen" > "IPv4 Firewall & Port forwarding" en port 80 en 443 geconfigureerd voor "Port Forwarding" (Zie afbeelding) .
PS: Modem: 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)
Dit zou geen probleem mogen zijn maar ter info, er zijn "maar" 20 nodes verbonden op onze netwerk dus ruimte genoeg voor DHCP.
Ik heb een case bij "Help Desk" van Telenet laten maken maar op "Port Forwarding" en "N.A.S." (medewerker gaat nog nooit het woord Network-Attached Storage gehoord) geeft men geen support, 'tuurlijk...
Kan er iemand @KelvinUceta helpen met zijn vraag?
Het probleem met het thuis surfen naar je extern ip-adres is een gekend probleem. Er zijn hierover al verschillende draden aangemaakt. Zie onder andere hier. Als je een van thuis een test wik doen, doe het dan met je smartphone via dat (niet verbonden met wifi).
Als je extern probeert te benaderen, doe je dat dan met een DDNS of geef je het WAN-ip op van je Telenet router?
Het tweede probleem (NAT Loopback) is inderdaad een gekend probleem op de nieuwe E-router. Vele routers ondersteunen geen NAT Loopback (dat is ook zo bij één van de Proximus B-box3), maar dat de modem iedere keer reboot als je een Loopback poging doet, is natuurlijk niet aanvaardbaar.
Over jouw port-forwarding zou ik wel nog commentaar willen geven:
@Ex-Netweter
Bedankt voor je commentaar, maar als (NAT Loopback) een bekende probleem is waarom doet Telenet niets over? Zoiets kan toch gepatched worden, of niet?
Mijn FreeNas opstelling dient vooral om mijn "NextCLoud" remote vanuit mijn mobiele toestellen te kunnen bereiken maar idd een andere externe poort dan 443 zou ook moeten kunnen, had ik niet aan gedacht.
Ik doe het vanuit een domeinnaam dat ik bij "register.be" aangemaakt heb maar op dit moment door dat Nat Loopback kan ik gewoon niet gebruiken, ik heb ook rechtstreeks met de WAP-ip geprobeerd maar krijg hetzelfde fout.