Beantwoorden
heerst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem only - E-MTA modem

Hallo, ik heb begrepen uit een andere post op dit forum dat deze optie nog steeds mogelijk is. Ik had deze optie voorheen ook (ik weet zo niet welk type precies maar het was een modem met 1 LAN poort en 2 telefoon aansluitingen, Werkte perfect met mijn unify netwerkje).

We zijn tijdelijk verhuist (een 2 weken geleden) omdat we een nieuwe woning aan het bouwen zijn en ons oude huis inmiddels verkocht is.

Ik heb tijdens de verhuizing telefonisch doorgegeven dat ik dit type modem graag zou willen behouden. De medewerker vond het allemaal een beetje vreemd en verzocht me het de monteur te vragen. Tevens gaf hij aan dat de datum van de verhuis van Telenet wellicht nog opgeschoven kon worden maar dan ik dan binnen een week nog eens moest bellen. Dat de medewerker dit vreemd vond kwam allicht omdat ik een modem-only optie vroeg (wat blijkbaar dus toch geen vak-jargon is... Maar wat mijn inziens wel de lading beter dekt dan een E-MTA modem).

Ik heb dit tijdens mijn 2de gesprek dus nog eens aangegeven met het zelfde resultaat. De monteur keek nog vreemder op en zelfs bridge-modus was een brug te ver voor de beste man. Verder heel vriendelijk en ben zeker tevreden met de aansluiting 🙂

Maar, hoe krijg ik in hemelsnaam weer terug (dus) z'n E-MTA modem zodat ik terug gewoon 1 ethernet poort heb waarop ik zelf mijn configuratie kan zetten, ik terug mijn VPN kan gebruiken en mijn netwerk weer normaal kan benaderen (en vooral mijn home automations weer kan besturen, ik draai alles lokaal (cloudless).

Tevens hang ik dan niet af van telenet en of 'mijn telenet' niet weer toevallig in onderhoud is. Het kan zo eenvoudig zijn voor Telenet... ze hoeven me maar 1 poortje met een IP adres te geven de rest kan ik zelf wel aan (anders moet ik dringend een andere job zoeken).

Ik snap dat ze voor de plug-en-play voor iedereen gaan en dat het gewoon werkt. Maar sorry.. die wifi-ap's van die modems trekken (voor de gevorderde gebruiker) echt op niets. Zelfs nu we tijdelijk op een appartement zitten (komt misschien ook omdat er andere wifi stoorzenders zijn die er in het verleden eigenlijk bijna niet waren) is het bereik van het modem echt om te huilen. (ik zit op nog geen 2 meter met 1 muur er tussen en ik zak al onder de 50% bereik. ga ik buiten op het balkon zitten dan is het nog erger vanwege de dubbele beglazing. Niet ondoenbaar natuurlijk(!). Na het uitschakelen van de telenet wifree is het bereik wel al iets beter geworden en valt het bijna niet meer weg (ik moet eerlijk blijven)

Ik mis ook mijn v-lans en gescheiden (wifi)netwerken......


Ik heb op dit moment dit modem (volgens mijn.telenet.be): 

24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

0 Likes
14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - E-MTA modem

Modem only wordt niet meer geplaatst wel de e-modem/router (zonder wifi) waarbij je via bridging een publiek IP adres kan krijgen op je eigen router. En daar kan je dan Vlans en alle andere dingen doen die je graag doet. Die nieuwe e-modem werkt dan eigenlijk alleen als doorgeefluik naar je eigen router. Buiten de bridging instellen moet je verder niets doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem only - E-MTA modem

E-Router, extacte modelnaam CV8560E.

Heeft meerdere LAN poorten, je kan ze allemaal gebruiken. Op mijn Telenet geef je het MAC adres van de externe interface van de firewall in. (Kan voor slechts 1 MAC adres)

De Telenet DHCP server geeft dan aan jouw firewall een public IP ipv een private IP. Je bypasset maw het router/nat gedeelte van de modem, althans voor wat IPv4 betreft. Andere toestellen op de overige LAN poorten blijven een private IP ontvangen.

Geen wifi, maar deze modem ondersteunt wel Docsis 3.1, dus de hogere snelheden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - E-MTA modem

Bedankt. Ik heb er zo een staan maar de naam ontsnapt mij telkens. Maar die is perfect bruikbaar voor het doel van de vragensteller.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Modem only - E-MTA modem

Zal wel de CV7160E zijn (Docsis 3.0).

"Perfect bruikbaar" is natuurlijk puur theoretisch, gezien Telenet de e-MTA modem niet meer provisioneert ...

Vandaag is de CV8560E de (enige) oplossing voor het doel van de vragensteller.

PS. Ik had in zijn plaats de oude modem meegenomen naar het nieuwe adres ...

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - E-MTA modem

Het is al de CV8560E docsis 3.1 dat ik heb. Ik was een van de eerste denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
heerst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem only - E-MTA modem

Hallo ik heb de juiste vraag gesteld aan Telenet en wacht nog op een antwoord.....

bedankt alvast voor het duwtje in de goede richting... als ik een antwoord heb kan ik het beste antwoord markeren als oplossing.

0 Likes
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Modem only - E-MTA modem


@flip1953  schreef:

 

PS. Ik had in zijn plaats de oude modem meegenomen naar het nieuwe adres ...


Ik vind dit geen goed idee. Het is wel technisch mogelijk dat ze de verhuis van een modem kunnen regelen, maar ik twijfel. Telenet beschouwt de modem hardware hun eigendom en verwachten dat dit op het geregistreerd adres blijft. Ze gebruiken de modems ook voor verschillende metingen en ze zullen hier een afwijking zien. Zonder het verhuis te melden kan de modem een tijd blijven werken, maar de facturen komen dan naar het oude adres.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem only - E-MTA modem

Ik heb altijd men modems mee verhuist, daar deze op men naam staan, en als ie kwijt is kun je ervoor opdraaien

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Modem only - E-MTA modem

OK, ik heb even naar de regeling gekeken: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/binnenkort-verhuizen-telenet-maakt-het-je-gemakkelijk/

 

Normaal gezien geldt: Je laat de modem op je oude adres hangen. We bezorgen een nieuwe modem bij je thuis of je gaat die zelf halen in een Telenet-winkelpunt.

Maar er staat ook vermeld: In sommige gevallen vragen we om de modem op je oude adres mee te nemen.

 

Dus ze kunnen beide opties aan. Ik heb al 2 keer verhuisd, elke keer een nieuwe modem gratis ontvangen.

heerst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem only - E-MTA modem

Voor de duidelijkheid ik heb het modem pas meegenomen op de dag van de verhuis bij Telenet. Ik heb het oude modem ook aangesloten gehad en het werkte niet. Waarschijnlijk omdat de vorige eigenaars Proximus hadden. Ondanks dat het modem eigendom blijft van Telenet, moest deze toch vervangen worden op het oude adres omdat deze al geen Wifi had en de nieuwe eigenaren ook Proximus zouden nemen. Het oude modem is overigens retour met de monteur mee (jammer genoeg, want ik was er ZEER tevreden over).

 

Ik kon het maar proberen natuurlijk 🙂 voorlopig gaat het omschakelen naar een ander modem nog niet geheel vlekkeloos, helaas. Ik weet ook niet wat er gebeurd was met het oude modem als de nieuwe eigenaren de switch naar Proximus maken....

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Modem only - E-MTA modem


@heerst  schreef:

Voor de duidelijkheid ik heb het modem pas meegenomen op de dag van de verhuis bij Telenet. Ik heb het oude modem ook aangesloten gehad en het werkte niet. Waarschijnlijk omdat de vorige eigenaars Proximus hadden. Ondanks dat het modem eigendom blijft van Telenet, moest deze toch vervangen worden op het oude adres omdat deze al geen Wifi had en de nieuwe eigenaren ook Proximus zouden nemen. Het oude modem is overigens retour met de monteur mee (jammer genoeg, want ik was er ZEER tevreden over).

 

Ik kon het maar proberen natuurlijk 🙂 voorlopig gaat het omschakelen naar een ander modem nog niet geheel vlekkeloos, helaas. Ik weet ook niet wat er gebeurd was met het oude modem als de nieuwe eigenaren de switch naar Proximus maken....


Tot hiertoe heeft elke modem bij verandering gewerkt eens ik thuis kwam van telenet punt, en deze vanuit telenet punt werd geregistreerd en geactiveerd.

Voor mensen die modem achter laten en nieuwe bewoners op adres nemen andere provider, word koerier/technicus langs je adres gestuurd om deze op te halen.

 

Spoiler
Persoonlijke tip:
Ik raad echter aan om je modem bij verhuis mee te nemen. Als deze kwijt is heb je problemen.

Bij nieuwe installatie neemt monteur altijd de oude mee. Breng je hem zelf binnen in telenet punt, ALTIJD een bewijs van overdracht vragen met melding datum/tijd/verkoper/mac en serienummer. (Dit kan je véél mizerie besparen.. trust me..

 

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
heerst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem only - E-MTA modem

Ik heb je antwoord geaccepteerd. Het werkt nu terug zoals voorheen!... 

 

Het enige verschil is dat ik voorheen maar 1 LAN poort had en ik er een domme switch tussen moest zetten om de digicorder interactief te maken. (of mijn switch moest opdelen, wat ook werkte)

 

Maar nu kan de digicorder gewoon in het modem zelf. Scheelt weer een extra toestel wat aan moet staan.

Topic mag een slotje op! Met dankt aan het miconcept voor het wisselen van het modem (iets wat telenet zelf blijkbaar niet kon of wilde doen 🙂)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - E-MTA modem

Het is al lang zo hoor. Modem wisselen doe je via een center. Miconcept is eigenlijk een project van een ex regio manager van Telenet. Ik heb hem jaren als aanspreekpunt gehad.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
heerst
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Modem only - E-MTA modem

Maar ik blijf het raar vinden... Ik geef aan wat voor abbonement ik heb.. En dat ik het graag zo hou... En toch moet ik het modem zelf omwisselen.... Terwijl dat al jaren zo is... 

 

Geen kritiek ofzo... Maar dat is wel niet echt klant vriendelijk...

 

Ik bedoel het is een modem specifiek van telenet en komt er ook vandaan... Waarom neem je het dan niet mee naar de locatie en waarom controleer je als je een verhuis  aangeeft de configuratie niet even.. 

0 Likes