Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Modem-only vervangen door all-in-one?

Maandag komen ze een all-in-one modem plaatsen die mijn modem-only een Motorola / CV6181E (DOCSIS 3.0) zou vervangen. Blijkbaar zijn er geen nieuwere modem-only versies in omloop die compatibel zijn voor een MCE (Mobile Coverage Extender?

 

Dit betekent dat ik helaas afscheid moet nemen van mijn modem-only Smiley Verdrietig

 

Mijn vraag hierbij is of ik de volledige router-functie van de all-in-one modem CH7465LG-TN kan uitzetten, zodat ik geen conflicten heb met mijn eigen router (Unify USG en AP-Pro’s)?

Of ben ik genoodzaakt naar de enige oplossing om op beide routers alle poorten te forwarden, en hoe gaat dit precies in zijn werk?

0 Likes
29 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only vervangen door all-in-one?

@Ex-Netweter

 

De routerfunctie op uw nieuwe HGW uitzetten gaat niet lukken, de wifi kunt ge wel uitzetten.

 

De eenvoudigste oplossing, als ge uw eigen router wil blijven gebruiken, is die gewoon aan de HGW koppelen, de wifi op de HGW uitzeteen, en alle bekabelde toestellen (digicorders uitgezonderd, die moeten op de HGW aangesloten worden) op uw eigen router aansluiten. Je hebt dan wel dubbele NAT, maar daar ga je niet veel van merken en al uw toestellen zullen in uw eigen netwerk zitten. Dus niet foefelen met portforwarden en zo ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem-only vervangen door all-in-one?

Ik ken de all-in-one modem (HGW) van Telenet niet, maar ik veronderstel dat ik het subnet van de nieuwe modem gewoon kan veranderen naar bv 192.168.1.1 en mijn eigen router (192.168.2.1) als D.M.Z-host kan inzetten of hoe werkt dit precies?

 

Lang de andere zijde begrijp ik niet waarom EMTA (modem-only) niet compatibel is met de MCE Smiley Verdrietig

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only vervangen door all-in-one?

De HGW heeft standaard 192.168.0.1 als intern IP adres. Zoals ik eerder reeds aanhaalde hoeft ge zelfs niet met DMZ te gaan knoeien, helemaal niks nodig. Gewoon uw eigen router aan de HGW hangen en doen alsof er geen HGW maar een modem-only voor hangt. Het feit dat je een dubbele NAT hebt ga je eigenlijk niks van merken voor gewoon normaal gebruik.

 

Als je met specifieke toepassingen en VPN en die dingen gaat werken, dat is een ander verhaal. Maar voor gewoon huis- tuin- en keuken internet is er niks aan de hand met dubbele NAT.

 

Waarom die MCE niet met een modem-only werkt weet ik ook niet.... Smiley Verdrietig


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only vervangen door all-in-one?

Enkel ervoor zorgen dan je een verschillend netwerk hebt. Je router deelt uit in de range 192.168.2.x dan is dit geen probleem voor de telenet router, die gebruikt 192.168.0.X.

In je eigen router aan de WAN zijde een vast IP adres instellen naar keuze in de range 192.168.0.10 tot 49.

De portforwarding die je in uw eigen router doet moet je nu herhalen via "mijn telenet" naar het IP adres van je router.

Geen DMZ gebruiken, voor niets nodig.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem-only vervangen door all-in-one?

Oh, ik dacht wanneer je gebruik maakt van DMZ op de Telenet router,  je de port-forwarding enkel maar op je eigen router moet toepassen. De port-forwarding moet dus wel degelijk op beide routers toegepast worden. Mijn eigen router zit in de range 192.168.1.x en kan dus geen conflicten veroorzaken met de range van de telenet router 192.168.0.x.

 

Waarom geen gebruik van DMZ, is dit omdat je je eigen router een vast IP hebt gegeven?

0 Likes

Modem-only vervangen door all-in-one?

Omdat er een klant was weggevallen is er gisterenavond vroeger dan eigenlijk was voorzien nog een technieker aan huis geweest.

De technieker had zowel de nieuwste modem-only EMTA als een HGW all-in-one bij, maar omdat een MCE enkel en alleen maar werkt met de meest recente HGW, zat er niets anders op dan mijn huidige modem-only te vervangen door een all-in-one.

 

Gelukkig kan ik zeggen dat alles nu net zoals voorheen werkt, en de HGW waarvoor ik eerst vreesde tot u toe geen beperkingen oplegt.

 

De MCE zelf doet zijn werk prima en versterkt het signaal van 1 blokje naar het maximale gsm-bereik Smiley Erg vrolijk

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only vervangen door all-in-one?

@Ex-Netweter Goed nieuws dat alles naar uw tevredenheid werkt. Smiley Vrolijk

 

En hebt ge nu vanalles moeten instellen, portforwarden en/of andere dingen om alles naar behoren te laten werken of volstond het om uw eigen router simpelweg aan de HGW aan te sluiten? Ik veronderstel dat ge op uw HGW de wifi hebt uitgeschakeld , of is dat niet het geval?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem-only vervangen door all-in-one?

Heb eigenlijk bitter weinig moeten configureren, omdat mijn eigen router niet in het zelfde LAN-subnet zat als de telenet-modem. Ik heb enkel op de Telenet-Modem onder "Mijn Telenet" de range voor DWZ aangepast. Dit mbt dat deze nooit in conflict kan geraken met mijn eigen router en ik er zeker van ben dat het vaste IP van mijn router steeds door de Telenet-modem zal worden gevonden.

 

Door deze instelling hoef ik enkel en alleen maar op mijn eigen router poorten te forwarden.

Omdat ik mijn eigen WIFI-netwerk heb Unify AP-Pro's, heb ik de Wifi op de HGW volledig uitgezet. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only vervangen door all-in-one?


@Ex-Netweterschreef:

 

 

Waarom geen gebruik van DMZ, is dit omdat je je eigen router een vast IP hebt gegeven?


Bij DMZ zet je alle poorten wagenwijd open. Dit bevordert de beveiliging niet. Uiteraard ben je er dan in keer vanaf en moet je niet elke benodigde poort openzetten naar je router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Modem-only vervangen door all-in-one?

DMZ op de Telenet-router toepassen zorgt er toch voor dat ik alleen maar de poorten moet configureren op mijn eigen router, zodat ik geen dubbel werk of conflicten heb.

0 Likes
Pieter-Jan85
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
YEAH! CAPSLOCK DAY! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Modem-only vervangen door all-in-one?

Beste Stefaan

 

Ik zit hier met dezelfde situatie, maar heb wel VPN nodig. 

Zoals je zegt werkt dit helaas niet zo soepel met dubbele NAT.

 

Maar het is kiezen tussen via gsm bereikbaar zijn of een VPN verbinding hebben...


Is hier al een verdere oplossing voor? Uitschakelen van de router functie? Uitschakelen van de NAT functie? MCE toch koppelen aan switch achter modem only? De tv-boxen krijgen toch ook op deze manier een ip-adres bij een modem-only?

 

Voor zakelijke gebruikers is dit een helse keuze dus zou je toch denken dat Telenet hier werk van zou maken en dat er na bijna een jaar stilaan een oplossing zou komen...

 

Groeten Pieter-Jan

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only vervangen door all-in-one?

NAT is niet moeilijker enkel of dubbel of driedubbel het zorgt alleen maar dat je meer werkt hebt om het in te stellen naar de correcte adressen.

MCE kan perfect op een switch aangesloten worden die verbonden is rechtstreeks met uw modem. Het is tenslotte niet altijd nuttig om dit toestel direct op je modem aan te sluiten als die bijvoorbeeld in de kelder staat. Je kan dit zelfs perfect samen met je digiboxen op dezelfde switch

Dus geen schrik hebben om een VPN server te installeren.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem-only vervangen door all-in-one?

Ik heb mij al die tijd ook afgevraagd waarom die MCE niet werkt op een modem-only. Bij de oranje concurrentie hebben ze ook zo een toestel, daar heet dat een FemToCel, en dat werkt gewoon op een internet verbinding, maakt zelfs niet uit van welke provider. Enige voorwaarde is dat het apparaat de servers van oranje kan aanspreken. Werkt dus perfect rechtstreeks op een modem-only en zelfs aangesloten op een eigen router.

Waarom werkt de MCE van Telenet dan zo beperkt?

 

Heeft eigenlijk al ooit iemand eens uitgetest of het  daadwerkelijk niet werkt op een modem-only?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem-only vervangen door all-in-one?

Bij mijn weten werkt de MCE achter een switch achter de modem. De enige vereiste is dat die rechtstreeks op het internet zit en dus niet achter een eigen router.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes