Beantwoorden
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Ik ben radeloos aan het worden. Ik ben in het bezit van 2 NAS'en, weliswaar van verschillend merk. Onlangs een Synology DS218play aangeschaft, daarnaast nog een WD My Bok Live Duo. Die laatste was altijd zichtbaar op mijn Mac in het netwerk. Nu heb ik sinds enige tijd problemen om die te bereiken. De nieuwe Synology begint nu ook van die rare kuren te krijgen.  Beide zijn sinds vandaag wel te benaderen via mijn TV (B&O Eclipse). Vandaag werd een router van Linksys geïnstalleerd, alles is bedraad enkel mijn MacBook werkt via wifi aslook mijn iphone en ipad. Ik zie de DS218play in het netwerk op mijn Mac maar die is niet te benaderen. Hellllllllleeeeeeep

0 Likes
27 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1678
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis heb je het SMB en AFP protocol geactiveerd op je Synology nas? Dit is nodig als je mac gebruikt. 

Het SMB-protocol (Server Message Block) biedt Windows-, Mac- en Linux-clients met SMB/CIFS-ondersteuning toegang tot gegevens op Synology NAS. Schakel deze optie in bij Configuratiescherm > Bestandsservices > SMB/AFP/NFS 

De 2 belangrijkste protocollen zijn voor jou SMB en AFP vermits je mac gebruikt.

veel Succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Telenet modem met daarop aangesloten de lynksys en de lynksys ook naar de switch. de Nas'en op de lynksys router al de rest staat via de d link switch op de modem van telenet

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

als ik mijn macbook verbind via lankabel dan werkt alles wel, dus zal wel een wifi probleem zijn zeker??

 

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

nu zelfs niet meer met de lanverbinding😩 ik geef het op

Bedankt aan de mensen die mij hebben willen helpen!!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  Ik lees dat je een linksys router hebt, een telenet modem/router of is het een modem only? en een dlink switch.

Is die linksys router ingesteld als pure Acces Point of echt als router?

Dat zijn dingen die we echt moeten weten.

Dus graag antwoord op volgende vragen:

- Is je modem van Telenet een modem only of een modem/router, te herkennen aan de 4 gele UTP poortjes?

- Is je Linksys router in gebruik als router of gedegradeerd naar gewoon Acces Point?

- En is uw dlink switch verbonden alleen met de Telenet modem/(router), of alleen met de Linksys router, of met de Telenet modem/(router) en de WAN(of internet) poort van uw Linksys router.

Zo kunnen we ons een beeld vormen van uw systeem en u verder helpen.

Dus graag duidelijk antwoord op die 3 vragen.

Dit nog ter info:

TelenetOptie04.png

 

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.  Is ook mogelijk met modem only maar dan sluit je uw eigen router aan op de Dlink switch en krijgt uw router een Publiek IP adres. Maar het principe blijft hetzelfde.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Ignace, bedankt in ieder geval voor je interesse in het oplossen van mijn probleem. Ik heb even alles bekeken zoals je vraagt. De modem van telenet heeft 4 gele poortjes waarvan 1 verbonden is met de Linksys, dus de kabel loopt van geel naar geel. Dan is de Linksys via blauw poortje verbonden met de Dlink switch. Beide NAS'en zijn op de gele poortjes van de Linksys ingeplugd. Zoals je kan zien hieronder is de WD Nas niet te zien, gisteren op een bepaald moment wel...

 

Schermafbeelding 2020-07-04 om 09.32.28.png

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Schermafbeelding 2020-07-04 om 09.32.28.png

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Ignace, na een herstart van de NAS WD is deze terug zichtbaar, maar niet bereikbaar...

 

Schermafbeelding 2020-07-04 om 09.45.58.png

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  Dat heeft eerder met de combinatie van de software op uw mac en de software op de NAS te maken. Ik heb hetzelfde probleem onder win 10. Die ziet mijn NAS ook niet meer staan onder netwerken.

Ik heb dat opgelost door een drive nummer toe te kennen aan bepaalde mappen op mijn NAS.

Kan je wel uw Synology bereiken via een browser op ipadres:5000? Ipadres is adres van uw NAS. 5000 is het standaard poortnummer van uw Synology tenzij je het veranderd hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Schermafbeelding 2020-07-04 om 10.01.52.pngSchermafbeelding 2020-07-04 om 10.03.55.png

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

 als ik volgende in tik in de internet adresbalk http://192.168.10.109:5000/, kom ik op de nas van synology, echter de WD book is niet meer bereikbaar, zou dit met de Macbook te maken hebben??

ik zou de beide nas'en toch willen bereiken via het eigen netwerk. Nogmaals dank voor je geduld en hulp!!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  Ik vermoed dat de synology ingesteld staat op automatisch IP verkrijgen, als ik een beetje bekijk welk IPadres er staat. De WDNas zou die een fixed IP kunnen hebben? Was die vroeger rechtstreeks op de Telenetmodem aangesloten? Met een IPadres 192.168.0.?

Dan zou ik het volgende doen. Je sluit een laptop of PC en de WDNas eens aan op de Telenetmodem en je kijkt via een programmatje zoals Advanced Ipscanner of je die nu terug vindt. Vind je die nu terug dan moet je in het menu gaan van de WDNas en het IPadres veranderen naar een adres uit de range van uw eigen router dus zoiets als 192.168.10.50. Als je deze dan terug achter uw router steekt zou die moeten terug gevonden worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Ignace, ik ben zelf een beetje op zoek geweest, ik veronderstel dat jij met een Windows pc werkt en ik dus met een Mac. Nu heb ik beide NAS'en teruggevonden via hun ip adres.  Ik ben echt een leek in dit alles, maar kom. Schermafbeelding 2020-07-04 om 15.43.11.png

daar in het findervenster staan ze nu beide met ipadres, ik kan ze nu dus wel benaderen. de 109 is de synology de 135 is de WD nas.  Ik vermoed dat ik steeds ga moeten een findervenster openen en een serververbinding maken alvorens ik zal kunnen de beide NAS'en benaderen. Ik probeer verder.Ondertussen ben ik bestanden aan het verplaatsen en dat lukt blijkbaar.  Is wel een omslachtige manier om de NAS'en te kunnen benaderen maar als het niet anders kan.  Ondertussen zie ik ze beide terug staan op mijn TV die ook in het netwerk staat en ook verbonden is via lankabel.

Nogmaals dank voor al je tijd!!