Beantwoorden
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Ik ben radeloos aan het worden. Ik ben in het bezit van 2 NAS'en, weliswaar van verschillend merk. Onlangs een Synology DS218play aangeschaft, daarnaast nog een WD My Bok Live Duo. Die laatste was altijd zichtbaar op mijn Mac in het netwerk. Nu heb ik sinds enige tijd problemen om die te bereiken. De nieuwe Synology begint nu ook van die rare kuren te krijgen.  Beide zijn sinds vandaag wel te benaderen via mijn TV (B&O Eclipse). Vandaag werd een router van Linksys geïnstalleerd, alles is bedraad enkel mijn MacBook werkt via wifi aslook mijn iphone en ipad. Ik zie de DS218play in het netwerk op mijn Mac maar die is niet te benaderen. Hellllllllleeeeeeep

0 Likes
27 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  hoe benader je je die NAS'en? is dat met een vast ip adres ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Patrick,  beide NAS'en heb ik ingeplugd en alles zijn werk laten doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet echt weet. de Synology heeft een adres 19.168.10.109 de WD NAS 192.168.10.135. Als dat een vast ip adres is dat weet ik niet, waaraan kan je dat zien?  Het probleem is dat ze soms wel bereikbaar zijn en soms niet. Nu ben ik bv op tv aan het kijken naar een bestand dat op de NAS staat, weliswaar via lankabel

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  dan zou dat toch bereikbaar moeten zijn , werk ook met een NAS en altijd hetzelfde IP adres en nooit een probleem ondervonden. Krijg je ook bepaalde meldingen op dat moment ? of een foutmelding ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

ik moet in het finder venster steeds naar go en verbind met server gaan en dan de DS218play selecteren, dan kan ik in een map.  Echter ik zie de DS218play staan in mijn netwerk, die zou je toch gewoon moeten aanklikken en dan je mappen kunnen aanklikken voor inhoud????

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  ik ga gewoon via de webbrowser , IP adres erin en dan op die manier log ik in. Op die manier geraak ik aan mijn bestanden en dergelijke. 

Ik heb zelf een NAS van Synology. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  Staat op al uw apparaten de juiste gateway aangeduid? Alle apparaten eens uitgeschakeld en heropgestart?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Dag Ignace, ik heb beide gereset, wat bedoel je juist met gateway? waar vind ik dat terug? Waarom lukte dat vroeger allemaal zonder problemen? De app op mijn Iphone heeft altijd zonder problemen toegang verleent tot de NAS...

Toch bedankt voor je toelichting!

 

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

dat lukt mij ook hoor, maar ik krijg dan de melding niet beveiligd?? Is toch makkelijk als je bestanden kan verslapen via je eigen netwerk en veiliger dacht ik. Toch bedankt voor al je moeite om mij te helpen hoor!!

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

een halfuur geleden was de WD nas bereikbaar in mijn netwerk, nu weer niet, dit is echt irritant, ligt dit niet aan modem of routerinstellingen? Ondertussen staat er achter mijn telenetmodem een router van Linksys, die heeft een vriend van mij uitgeleend om eens via die weg te proberen

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis  heb je je NAS ook al eens rechtstreeks aan de modem geprobeerd of een switch er tussen ? Het kan aan die router liggen natuurlijk. Of zijn de problemen begonnen toen die router er tussen werd gezet? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

nee hoor, die router heb ik met de hulp van mijn vriend vandaag nog maar geplaatst, maar is toch vrij raar dat die WD Nas een half uur geleden nog bereikbaar was en nu weer niet?? Mijn mac is momenteel via lan geconnecteerd en ook via wifi, nas'en niet bereikbaar, de synology wel via internet

0 Likes
jpgoderis
Experienced Beetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

er zit ook wel nog een switch van d link er tussen met verbinding naar mijn tv en mijn apple tv en mijn tv in de slaapkamer....

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

@jpgoderis
valt uw nas niet in deep sleep ???

dat kan als die een tijdje niet gebruikt word, dit eens nakijken ook.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

NAS'en niet bereikbaar in netwerk via Mac

Kun je nog eens preciezer je netwerk situatie beschrijven? Je hebt een Telenet modem/router, met daarop aangesloten de twee NAS'en, je MAC en de TV? De wifi komt ook van Telenet?

Waar past de Linksys in dit geheel, hoe heb je die aangesloten?

 

Als de LAN aansluiting van de Linksys aan hetzelfde LAN als de Telenet router hebt aangesloten, dan heb je waarschijnlijk een conflict, dat er er verschillende apparaten IP-adressen verdelen.

 

Hoe benader je met de TV de NAS? Is dit via DLNA, of een browser op de TV? In geval van DLNA adverteert de NAS zichtzelf, wat zou kunnen verklaren dat je TV de NAS vind, terwijl je met de PC wellicht de NAS via een verkeerd IP probeert aan te spreken.

 

Je kunt de NAS via de configuratie voorzien van een vast IP address, ipv deze DHCP aan te vragen. Een alternatief is op de router een vast IP addres aan het MAC adres te koppelen. De NAS vraagt dan nog altijd via DHCP een IP adres aan, maar zal steeds dezelfde ontvangen.

Welk ip adres zie je via mijn.telenet?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.