Beantwoorden
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

We zijn aan het bouwen en verwacht dat weergens voorjaar 2024 in de woning ga kunnen. Op de website van telenet wordt vrij duidelijk uitgelegd welke bekabeling en voeding in moet voorzien, dat is een meevaller.We zijn nu klant bij telenet.

Wat me niet duidelijk is, is wat er moet gebeuren wanneer we gaan verhuizen:

* Aansluiten op de paddenstoel buiten, moet dat voor de aansluiting binnen gebeuren of gebeurt dat tegelijk?

* Ik lees over zelfinstallatie of installatie door telenet. Ik veronderstel dat het gaat over de NIU en de Modem? Moet je aan telenet betalen wanneer zij die komen installeren?

* Moet ik iets mee verhuizen uit het appartement waar we nu wonen? De modem of de NIU?

* Moet je in de overlappende periode dan 2x betalen, ook als je er nog niet woont?

 

Heel wat vragen, maar bij Telenet is het superdruk, misschien kan iemand me hier helpen want dat is allemaal erg onduidelijk....

0 Likes
9 reacties
Ex-Netweter
 

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023


@Dirk_H  schreef:

* Aansluiten op de paddenstoel buiten, moet dat voor de aansluiting binnen gebeuren of gebeurt dat tegelijk?


De aansluiting van de aftakkabel gebeurt apart en dus op voorhand.
Op je privé-terrein dien je de aftakkabel in een wachtbuis volgens de richtlijnen van netwerkbeheerder Wyre op voorhand klaar te leggen: https://www.wyre.be/nl/netaanleg
Deze kabelaansluiting moet minstens 6 weken voor je verhuisdatum aangevraagd worden via je provider Telenet en kost 50 euro.

(Ter info, om te vermijden dat je oprit of pas aangelegde voortuin terug moet opengegraven worden bij de eventuele overstap op glasvezelkabel in de nabije toekomst moet je de huidige aansluitkabel steeds in een gladde wachtbuis met een diameter van 50 mm aanleggen zonder scherpe bochten. Documenteer ook de precieze ligging van deze wachtbuizen. Bij Proximus vind je hier veel documentatie over: https://proximus.be/bouwen)


@Dirk_H  schreef:

* Ik lees over zelfinstallatie of installatie door telenet. Ik veronderstel dat het gaat over de NIU en de Modem? Moet je aan telenet betalen wanneer zij die komen installeren?


Neen, zelfinstallatie gaat over het zelf installeren en activeren van Telenet-diensten en -toestellen (tv(-box), internet, telefoon) wanneer er in de woning al een NIU en modem is geïnstalleerd. Bij een nieuwbouw zal er sowieso een Telenet-technicus ter plaatse moeten komen voor de eerste installatie van de NIU en kabelmodem.
Je kan nog steeds kiezen voor zelfinstallatie, die is gratis, maar dan installeert Telenet alleen een NIU en modem en moet je de rest van de installatie zelf afwerken.


@Dirk_H  schreef:

* Moet je in de overlappende periode dan 2x betalen, ook als je er nog niet woont?


Bij een verhuisprocedure is er geen overlappende periode! De dag dat Telenet je modem activeert in je nieuwe woonst, zullen de diensten in je oude woonst stopgezet worden.
(Als je overlapping wenst, kan je een volledig nieuwe bestelling doen op het nieuwe adres.)

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

Heel correcte info van @Ex-Netweter 👍


@Ex-Netweter  schreef:

Je kan nog steeds kiezen voor zelfinstallatie, die is gratis, maar dan installeert Telenet alleen een NIU en modem en moet je de rest van de installatie zelf afwerken.


Onlangs een technieker gehad die zijn job héél letterlijk nam:

  • de NIU werd correct "geïnstalleerd" en dus gemonteerd (geboord en aan de muur bevestigd).
  • de modem werd wel "aangesloten" maar niet aan de muur bevestigd: dat moest de klant doen bij een self-install (modem aan de muur bevestigen stond niet in zijn job descriptie 🤔).
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2742
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

Op je eigen grond moet je alles zelf doen  ( gat boren in de muur ,graven )

Van in je huis tot buiten grens stoep moet je zelf doen op straat mag je niets doen 

doet telenet zelf openbaar weg

Alles wordt nieuw bij jouw geïnstalleerd je moet niets mee doen van je oude woning

0 Likes
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

hoe letterlijk zijn de instructies te nemen? Ik zou de aftakkast, de niu en de modem willen laten zetten onder de trap en naar daar de wachtbuis leggen, maar dat is niet dezelfde plaats als waar de elektriciteitsmeter staat, het is aan de andere kant van die muur.

betreft instructie : "De aansluitkabel komt de woning binnen op de plaats waar de meters voor elektriciteit, water
en aardgas zich bevinden: in de kelder, de garage, een kast in de gang, … Op die plaats komt ook
de basisopstelling van uw telecomoperator"

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

Zeker niet letterlijk wat betreft de plaats in je woning waar jij je telecomaansluitingen wil, die kies je zelf.
Het belangrijkste is dat je de technische specificaties volgt, wachtbuis 50 mm diameter, 60 cm diep ingraven en loodrecht tot aan de straatzijde (rooilijn), wachtbuis op niveau brengen via aansluitbocht of straalbocht, etc...

De bedoeling van deze voorbereidende werken is dat de telecomoperator dan binnen een kwartier jouw aftakkabel op het distributiepunt in de straat kan aansluiten.

De verdere installatie in de woning gebeurt door een andere technicus. Zolang die zich niet te veel moet bukken of een ladder nodig heeft om de NIU en modem te installeren zal de voorziene plaats geen probleem zijn.

Specifieke instructies over de plaats van de binneninstallatie voor Telenet vind je hier: https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/Telenettotbijjethuis

 

0 Likes
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

heel erg bedantk voor deze en vorige info!

0 Likes
Dirk_H
Professional Meerweter
Berichten: 132
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! BINGO! De volle 100!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

ik lees dat je loodrecht op de bouw naar de straat moet gaan, en dat je geen bocht mag leggen. Maar het potje bij ons staat op de scheiding tussen de 2 huizen. Als ik dus recht naar de straat ga dan kom ik ca 10 meter rechts uit van het paddenstoeltje. Hoe moet ik dat regelen? ofwel ga ik schuin er naar toe en dan heb ik geen bocht, ofwel ga ik loodrecht, maar dan heb ik een hoek van 90° nodig...

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

Je mag de aftakkabel zeker niet schuin aanleggen, dat is onoverzichtelijk om later de ligging van de wachtbuis gemakkelijk terug te vinden als er eventueel een kabel zou moeten bijgestoken of vervangen worden. Logischerwijs gebruik je een energiebocht in de woning en leg je alle wachtbuizen voor de nutsvoorzieningen onder elkaar tot aan de rooilijn. Alleen de wachtbuis voor Telenet moet een bocht maken naar het distributiepunt.

Je legt de wachtbuizen ordelijk in rechte lijnen, eerst loodrecht vanaf je woning tot aan de rooilijn, dan op je privé-terrein evenwijdig langs de rooilijn tot bij het distributiepunt. Voor de aftakkabel voorzie je een minimale overlengte van 3 meter.

Je mag vanzelfsprekend wel een bocht van 90° maken, maar geen scherpe bocht waardoor de aftakkabel plooit of zelfs knakt. Gebruik een straalbocht zoals deze: https://www.bouwdepot.be/straalbocht-pvc-diameter-50mm.html of zo'n flexibele buis met gladde binnenwand waarmee je een zachte bocht maakt.

Dit staat ook zo beschreven op de website van Telenet: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/installatie/je-woning-verbinden-met-h...

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2742
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Nieuwbouw en verhuis installatie: hoe werkt dit in 2023

Bij ons licht hij schuin anders moeten er nog meters bij geteld worden en hoe langer hoe meer verlies neem zeker een buis leg meer dan 60 cm diep trek foto's

waar de buis ligt leg een extra lege buis voor de toekomst duid dit aan trek een gewone simpele stoomkabel door voor extra trekkabel

In huis zet de niu telenet op een plaats waar de tv kabels goed kan verdelen naar de kamers  de modem wordt er naast gezet

maar je trekt best nog een coax kabel van de niu naar een centrale plaats in huis om de wifi mooie te verdelen

daar zal je zelf de modem moeten zetten na de technieker hem naast de niu gemonteerd heeft

Ga je eigen wifi gebruiken niet van telenet dan zal je utp kabel moeten trekken

Geen zin om kabels te trekken dan moet je met een Mesh gebruiken

https://www.zimmo.be/blog/2023/08/23/5-manieren-voor-een-beter-wifi-bereik-in-de-tuin/?utm_source=ni...

 

 

 

0 Likes