Beantwoorden
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

Hey,

 

Volgende week ga ik een 2TB SSD in mijn PC plaatsen, hier komt ook Windows op te staan ( ter vervanging van oude SSD)

 

Vraag: als ik de SSD aansluit (kabels zijn dezelfde als de defecte SSD, SATA III en powercable) kan ik Windows hier dan zonder problemen opzetten via de installatie CD die ik van Windows 10 heb?

 

Gaat de SSD automatisch herkent worden door bios?

 

Type defecte SSD = Samsung EVO 750 500GB

 

Type nieuwe SSD = Samsung EVO 860 2TB

 

+ Hoe configureer ik de nieuwe het beste, in IDE of AHCI Mode?

0 Likes
43 reacties
Ex-Netweter
 

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

Dit is normaal.

Er wordt een deel van de 2TB gebruikt als buffer voor de (snelle) werking van de SSD.

 

TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@Ex-Netweter @kristofDW @janne_man Nog één laatste vraag ivm de media creation tool voor Windows 10 🙂

 

Nu heb ik Windows 10 geïnstalleerd via de installatie CD van Microsoft. Dit is uiteraard de allereerste versie die er dan op stond, versie 1511 - November 2015....

 

Ondertussen zitten we aan versie 2004 - Mei 2020 update.

Deze heb ik dan zonder al te veel andere updates te doen geupdate via de media creation tool - deze pc bijwerken. Zo had ik ineens de laatste versie 🙂

 

MAAR....kan dit proces via Bootable USB sneller?

Zodat ik op de USB in dit geval versie 2004 - mei 2020 erop zet en ik dus niet telkens van de 1ste Windows 10 versie moet beginnen. Dit kan, dat weet ik. Dus stel, ik herinstalleer mijn PC binnen enkele jaren opnieuw via USB, daar staat dan logischerwijs de versie van mei 2020 op, omdat ik deze er nu opzet, of kan je via USB de installatie naar updates laten zoeken dan, bijvoorbeeld de OS update van 2021....2022....enz....Microsoft doet overigens twee OS upgrades per jaar 🙂 

 

Vandaar deze vraag, ik wil het in de toekomst zo makkelijk mogelijk hebben 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@TMCLS93  Het vraagt een beetje tijd maar je kan tenslotte altijd de laatste versie downloaden en op een USB stick zetten. Hoeveel keer heb je dat nodig? Om het jaar , om de 2 jaar?

Je kan natuurlijk op je oude SSD een image zetten van je huidige configuratie en je vernieuwt die om de 3 maanden. Dan ben je in geval van crash ook direct geholpen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

Heb je idd niveel nodig, maar wel handig ALS je toch een moet herinstalleren, bijvoorbeeld bij hardware wijziging -> moederbord binnen 1 a 2 jaar...;) 

 

En de software vernieuwen op USB via media creation tool lijkt me sowieso sneller dan via de installatie CD van Windows 10. (nieuwe versie 2x per jaar dus 2x per jaar nieuwe versie op USB :))

 

Ok, ze kunnen beiden kapot gaan, maar denk dat het bij een USB veel langer duurt + Als je CD drive stuk is, dan kan je niet booten vanaf een cd, tenzij extern, maar is omslachtig, terwijl je PC normaal meer dan 1 USB poort heeft 🙂 ik heb er een stuk of 6 🙂 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@TMCLS93 

Wat je daar ziet is de grootte van de partitie. Kijk eens met schijfbeheer (via klassieke configuratiescherm en systeembeheer).

0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@janne_manScreenshot schijfbeheer: ter vergelijking met mijn vorige SSD: Deze had een capaciteit van 500GB (in Windows zag ik daarvan 462GB) maar hier zie ik dus van de 2TB slechts 1862 GB, waar is de overige 100GB naartoe (als je dit vergelijkt met de 500GB schijf?) Waar zou de andere 120 GB zitten, dat het niet de volle 2TB was, wist ik uiteraard, maar ik mis de volle 120GB...

Schijfbeheer.JPG

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@TMCLS93 

 

Jij kan zo met mijn neefjes mee: een foto maken van je scherm. Foei, foei! Je wéét toch dat je een screenshot kan maken van je scherm? (((((-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@sbja da weetk 🙂 maar het om screenshots te maken met het ondertussen reeds bejaarde knipprogramma in Windows, da's een gewoonte 😄

0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

Tis ook, kheb een Frans Azerty toetsenbord, don't ask me why 😄 en daar hadk de Printscreen toets nog ni echt gevonden 😄

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@TMCLS93 

Probeer eens Shift + Windows + S, het gewenste gebied selecteren en daarna op de plaats die je wenst CTRL + V.

 

Je hebt 1863 Gb (0,5 Gb EFI, 1862 Gb C drive 0,5 Gb recovery).

vermenigvuldig dat om met 1024 om het aantal Mb te hebben.

Verminigvuldig dat product met 1024 om het aantal Kb te hebben

en nogmaals vermenigvuligen met 1024 om het aantal bytes te hebben.

Als ik me niet vergis hebt, bekom je 2 002 334 515 200

 

Dat is het klassiek boerenbedrog waarbij sommigen een onderscheid maken tussen Gb en gb.

Gb staat er dan als je de naamgeving doet op basis van de machten van 1024 en gb als je de naamgeving doet met de machten van 1000.

TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

True ...Linux en Mac berekenen decimaal blijkbaar, Windows dus Binair, dus 2TB is eigenlijk 2048GB...bedrog dus....maarja maakt ni uit. Ik hoop dat ik nu voor een lange tijd goed zit met men 2TB, ik game vaak en installeer dus vaak games, aangezien ze tussen de 60 en 150GB liggen, was 1TB al wat krap....zeker naar de toekomst toe..voor mij persoonlijk

 

Geïnstalleerde games voorlopig: GTA V, RDR2, Rocket League....binnenkort Mafia City of Lost Heaven Remaster en in januari 2021 Hitman 3 ☺️

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@TMCLS93  Is toch niets mis mee met het knipprogramma van win10. Dat staat bij mij klaar op de taakbalk. Direct aanspreekbaar en je knipt in je scherm wat je wil. Er is zelfs een nieuwere versie maar ik gebruik die niet graag.

En wat die 2 TB van je SSD betreft komt dit overeen met hetgeen je zag met 500 GB. Doe eens maal 4 en je zal zien dat het klopt.

@sbheeft het al eens uitgelegd hoe dat komt, geloof ik.

zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gibibyte 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@igvfer knipprogramma doet wat het moet doen, maar mijn opmerking sloeg op het feit dat zoals je zegt er reeds een nieuwe versie is van het knipprogramma, terwijl de oude er ook nog in zit. Ik gebruik altijd de oude.

 

Vind t gewoon een bizarre zaak dat fabrikanten, en computers niet hetzelfde rekenen. Snap uiteraard wel waarom, maar zoals ik eerder aanhaalde: Linux en Mac werken decimaal en Windows werkt binair ☺️

 

Dus de eerste 2 rekenen zoals de mens dit doet, en Windows zoals computers met 0 en 1 ☺️ maarja, het is wat het is, ik weet 1 ding: nu zal mijn schijf niet snel vol geraken....over 500GB deed ik ongeveer 4 jaar ☺️

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe SSD 2TB/ Welke kabels heb ik nodig?

@TMCLS93 

Het is niet systeemafhankelijk, wel programma-afhankelelijk.

Dit geeft mijn Raspbian (Debian clone):

janne_man_0-1592905237111.png

Op mijn Android heb ik twee file managers.

Bij de eerste (die er opstond bij aankoop) heb ik voor een bepaalde folder 3,23 Gb. De tweede die ik geïnstalleerd heb en me meer mogelijkheden biedt, heb ik 3,46 Gb.