Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

Beste weters,

Ik had al ganse tijden internet problemen, waaronder WiFi uitval geen internet in totaal. Toen heb ik via mijn Fing app, een netwerk scanner, gezien dat er regelmatig outages waren, tot in het begin van de week mijn HGW er de brui heeft aangegeven. Ik had een witte docsis 3.0 HGW. Gisteren is een Telenet technieker mijn HGW komen vervangen door een nieuwe CV8560E onder het mom dat ik een eigen router heb en ze dan enkel nog bovengenoemde modems mogen plaatsen, en de HGW’S enkel nog ter vervanging worden aangeboden voor mensen waar niets anders kan geplaatst worden. Nu zit ik met het volgende probleem: sinds ik de nieuwe CV8560E heb werkt mijn eigen router niet meer naar behoren. Ik heb de optie gigaboost en haal via mijn router nog snelheden van maximaal 85 Mbps download en 17 Mbps upload. Nu is mijn vraag de volgende, moet ik een of meerdere instellingen wijzigen in mijn router? Want hij meet wel degelijk hoge snelheden maar ze komen er niet uit. Moet er ook iets gewijzigd worden in de CV8560E?? Ik ga een foto posten waar je de gemeten snelheden kan aflezen die mijn router ontvangt, alsook de handleiding van mijn router. Graag iemand die mij kan helpen aub? In begin toen ik de gigaboost optie had, in samenwerking met mijn HGW, haalde ik snelheden via mijn mobiele toestellen tot 400 Mbps via WiFi…

zie hier de handleiding van mijn router en foto: https://static.tp-link.com/2020/202001/20200115/1910012631_Archer%20C5400X%20%201.0_UG_REV1.1.0.pdf

 

AF474197-5E0F-4FD0-AC09-3E8E6B588DC3.png

Never trust in Dust
0 Likes
10 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

Ik zie dat de hardware van de router zeker die gigaspeed zou moeten aankunnen. Standaard oplossing: al geprobeerd de router te resetten (fabrieksinstellingen)? 

 

Aangezien het probleem duidelijk aan het draadloze signaal ligt (ontvangen snelheid ligt idd zeer hoog), zou je ook eens kunnen proberen andere wifi kanalen te selecteren (dit kan ook opgelost worden door bv. reset of manueel zoeken welke het beste werken m.b.v. scanner app). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

@Domi1963   Op deze afbeelding zie ik dat je 833 Mbps hebt down en up 38.1 Mbps. Of zijn dat verkeerde cijfers.  Nu zie ik het bovenaan.  Dat waren waarden van de dag voordien.

Normaal gezien ben je best om bij deze router via mijn Telenet de Bridge modus in te stellen door het mac adres van die router in te geven. Opgelet dat je het juiste mac adres ingeeft. Want er zijn er vermoedelijk 3. Eentje voor de WAN kant ( het goede adres), eentje voor de LAN kant en eentje voor de WiFI;

Op die manier krijgt je router een publiek IPadres. En kan je niet in conflict komen met 2 eenvormige private netwerkadressen aan zowel WAN of LAN zijde.

 

In elk geval zou ik mijn eigen router nog eens herop starten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

Begin eerst met je eigen router een complete reset te geven maw " fabriek instelling " en zo kan je dan alles helemaal op nieuw gaan instellen. Je zal je eigen router ook moeten koppelen met je modem.

 

Je kan ook deze test doen en dat eens je router gaan pingen en ik zal je stap voor stap uitleggen hoe je dat moet doen.

 

1) open naast het window icoon (onderaan links naast start)

2) daar type je dit " cmd " dan zie je een zwart venter das je dos prompt

3) dan type je het woord ping (spatie) en dan het ip adres van jou eigen router en druk enter

4) als het goed is moet je nu even wachten , en gaat je dan zien of je al dan niet verlies hebt ?

5) als je bij % lost daar jet cijfer nul ziet dan wil dat zeggen dat alles ok is en er dus geen verlies is , maar staat er bv 100 % loss ? dan wil dat zeggen dat je de router niet kan benaderen.

Mijn router ligt wel aan maar zend geen wifi uit op 2,4 en 5,ghz en dus kan ik die niet pingen en benaderen. Wat dus normaal is.

 

Over die modem gesproken ik heb daar ook een probleem mee gehad. Eerst had ik zo een zwarte modem (sorry type weet ik niet eens meer) en die werkte wel goed , maar op 2,4 ghz wifi niks aan de hand , maar wel op 5 ghz daar ging die steeds lopen (stoute jongen haha) en dus gebeld met telenet en zelfs hun een test laten doen en dan de volgende dag terug gebeld. Zij hadden dus een kanaal in gesteld met de vraag om er 24 u niks aan te veranderen wat ik dus deed.

 

De volgende dag lap stond die waar op een andere kanaal , wat die fout was. Toen zeiden ze ga je modem omruilen voor een witte ok zo gezegd zo gedaan. Maar dan was het probleem nog niet opgelost want ook bij de witte modem is er juist het zelfde probleem met 5 ghz. Die blijft ook niet thuis de stoute jongen haha maw (niet stabiel op een kanaal blijven)

 

Dus heb ik die wifi op de modem uit gezet en gebruikte ik men eigen router en wifi , trouwens de wifi in die modem zou ook niet erg goed zijn , en de wifi van je eigen gekochte router wel.

 

Je moet de router ook aan het plafond hangen omdat een widi signaal naar boven straalt als je dus bv op een kast zet en daar heb je niks aan, dus als de router onderste boven hangt dan straalt die naar beneden en dat zal je veel meer winst van signaal geven. Mocht dat toch nog niet genoeg zijn , dat moet je er zilver papier rondom je router plakken.

 

Dan zal dat het signaal nog meer gaan bundelen en versterken en dan kan je bv op die plek in huis waar je nu een iets te zwak signaal heb dan met dat zilver papier juist wel genoeg signaal hebben.

 

Voor wie last heeft van storing op 2,4 ghz zou ik aanraden verhuis naar 5.0 ghz daar is minder storing maar wie veel beton heeft in huis die zou wel problemen kunnen hebben want 5 ghz gaat slecht door beton en ook dikke muren. Op 2,4 ghz heb je die problemen dan weer niet , maar daar zit zowat jan en alle man en dat is dan weer het probleem maw overvol.

 

Dan is een utp kabel een oplossing en dan is de snelheid ook veel hoger. Gebruik bij voorkeur geen powerline of repeater want dan zorgt ook weer voor een trager signaal als je dat via wifi doet. Dan kan je veel beter een kabel gebruiken en die heeft ook het voordeel dat niemand je via wifi kan hacken.

 

PS Heel wat routers hebben ook de mogelijkheid om die via het internet zelf te gaan benaderen , misschien een kijken om dat met jou eigen router ook kan ? Ik heb een Linksys AC 1900 en met dat type router dan dit wel en das niet alleen handig maar ook loopt dat via een https verbinding en als je via het ip adres van de router inlogt dat is dat een http verbinding en die is niet veilig de andere is dat wel.

 

 

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

Ps het lijkt me beter om voortaan als je een afbeelding hier neer zet om dan je ip aders met een x te vermelden en misschien van die 1 bv 2 of zo maken das ook moeilijker voor hackers ? tis algemeen geweten dat het altijd met 1 is op het einde enz. Tis een tip en meer niet (zelf doe ik het ook niet eerlijk gezegd haha)

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

@igvfer de snelheden onderaan kloppen inderdaad, en zijn van gisteren, maar wel gemeten na het plaatsen van de CV8560E. Dus mijn router kan er wel degelijk mee om. Je ziet de hoge snelheden onderaan, maar als je bovenaan kijkt op de foto net voor WiFi, zie je dat er daar praktisch niets gemeten wordt. Mijn router is al 2 keer herop gestart en ook al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen door op het reset knopje te drukken. Het WAN Mac adres is het juiste adres??
dus als ik dat vind op mijn router dan vul ik dat in op de instellings pagina van de CV8560E??

graag wat meer info over bridging voor mij als leek aub? En wat gebeurd er dan? Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar toen mijn witte HGW icm met mijn eigen router er stond had ik dit probleem niet???

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

@igvfer

ik heb in mijn router gaan kijken en daar vind ik inderdaad 3 Mac adressen:

1) internet

2) LAN

3) Wireless

Ik heb dus het eerste Mac adres gekozen en bij bridging ingevuld, maar dan doet mijn router niets meer dan heb ik geen bekabeld noch WiFi netwerk meer?????????
Trouwens dat Mac adres van “internet” dat staat reeds vermeld onderaan de instellingspagina van de docsis 3.1 CV8560E modem…

kunde wat concreter zijn welk Mac adres ik daar moet invullen, aub?

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

Bon! Ik heb wat zitten rondneuzen op mijn netwerk en blijkt dat de nieuwe modem, alsook mijn router correct werken. Ik heb een iPad, een iPhone en een Asus rog II Android toestel. Wat blijkt nu? Met mijn Asus haal ik via WiFi moeiteloos tussen de 500 en 600 Mbps maar met mijn 2 Apple toestellen niet, terwijl ik 100% zeker ben dat deze die snelheden ook aan kunnen, haal ik amper snelheden van iets meer dan 100 Mbps. Met mijn HGW kon ik ook met de Apple toestellen snelheden halen van tussen de 400 en 500 Mbps. De vraag is nu: waarom lukt dit nu niet meer sinds ik de CV8560E heb?

Ik doe mijn speedtests met de Ookla app. Wat heb ik nog opgemerkt? Als ik de test uitvoer staat er op mijn Android toestel bij aanbieder (internet provider) Telenet wat logisch is. Als ik op beide Apple toestellen meet, dan staat daar bij de aanbieder EDIS?!?!?!? Wie of wat is EDIS?

Never trust in Dust
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

@Domi1963 

Een andere service provider, met mogelijk om die reden andere resultaten.

Knipsel.PNG


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

gewoon de volgende speedtest gebruiken : https://www.speedtest.net/

deze is van Ookla en vind ik nog altijd de beste. 

Als je router ingesteld is om wifi 2.4 en 5 ghz uit te zenden onder hetzelfde SSID kan het zijn dat je iphone op 2.4 ghz is en het ander device op 5ghz. 5Ghz heeft sneller snelheden dat 2.4, vandaar het verschil.

Als je uw device wil bridgen, moet je het mac adres van je router in de advanced settings zetten op mijn telenet om bridging toe te laten. Je zal op dat moment op 1 poort een extern ip adress krijgen, net zoals een modem only. de rest van de poorten zullen in de 192.168.*.* range zitten, dus intern alsof het een gewone router is. 

Als dit aangepast is op mijn telenet, kan het zijn dat je manueel de router moet herstarten. Normaal gezien gebeurd dit automatisch maar dit is niet altijd het geval. 

Veel succes!

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe modem CV8560E en eigen router

Op windows PC best de app downloaden. De resultaten zijn juister dan via de site.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes