Begin eerst met je eigen router een complete reset te geven maw " fabriek instelling " en zo kan je dan alles helemaal op nieuw gaan instellen. Je zal je eigen router ook moeten koppelen met je modem.
Je kan ook deze test doen en dat eens je router gaan pingen en ik zal je stap voor stap uitleggen hoe je dat moet doen.
1) open naast het window icoon (onderaan links naast start)
2) daar type je dit " cmd " dan zie je een zwart venter das je dos prompt
3) dan type je het woord ping (spatie) en dan het ip adres van jou eigen router en druk enter
4) als het goed is moet je nu even wachten , en gaat je dan zien of je al dan niet verlies hebt ?
5) als je bij % lost daar jet cijfer nul ziet dan wil dat zeggen dat alles ok is en er dus geen verlies is , maar staat er bv 100 % loss ? dan wil dat zeggen dat je de router niet kan benaderen.
Mijn router ligt wel aan maar zend geen wifi uit op 2,4 en 5,ghz en dus kan ik die niet pingen en benaderen. Wat dus normaal is.
Over die modem gesproken ik heb daar ook een probleem mee gehad. Eerst had ik zo een zwarte modem (sorry type weet ik niet eens meer) en die werkte wel goed , maar op 2,4 ghz wifi niks aan de hand , maar wel op 5 ghz daar ging die steeds lopen (stoute jongen haha) en dus gebeld met telenet en zelfs hun een test laten doen en dan de volgende dag terug gebeld. Zij hadden dus een kanaal in gesteld met de vraag om er 24 u niks aan te veranderen wat ik dus deed.
De volgende dag lap stond die waar op een andere kanaal , wat die fout was. Toen zeiden ze ga je modem omruilen voor een witte ok zo gezegd zo gedaan. Maar dan was het probleem nog niet opgelost want ook bij de witte modem is er juist het zelfde probleem met 5 ghz. Die blijft ook niet thuis de stoute jongen haha maw (niet stabiel op een kanaal blijven)
Dus heb ik die wifi op de modem uit gezet en gebruikte ik men eigen router en wifi , trouwens de wifi in die modem zou ook niet erg goed zijn , en de wifi van je eigen gekochte router wel.
Je moet de router ook aan het plafond hangen omdat een widi signaal naar boven straalt als je dus bv op een kast zet en daar heb je niks aan, dus als de router onderste boven hangt dan straalt die naar beneden en dat zal je veel meer winst van signaal geven. Mocht dat toch nog niet genoeg zijn , dat moet je er zilver papier rondom je router plakken.
Dan zal dat het signaal nog meer gaan bundelen en versterken en dan kan je bv op die plek in huis waar je nu een iets te zwak signaal heb dan met dat zilver papier juist wel genoeg signaal hebben.
Voor wie last heeft van storing op 2,4 ghz zou ik aanraden verhuis naar 5.0 ghz daar is minder storing maar wie veel beton heeft in huis die zou wel problemen kunnen hebben want 5 ghz gaat slecht door beton en ook dikke muren. Op 2,4 ghz heb je die problemen dan weer niet , maar daar zit zowat jan en alle man en dat is dan weer het probleem maw overvol.
Dan is een utp kabel een oplossing en dan is de snelheid ook veel hoger. Gebruik bij voorkeur geen powerline of repeater want dan zorgt ook weer voor een trager signaal als je dat via wifi doet. Dan kan je veel beter een kabel gebruiken en die heeft ook het voordeel dat niemand je via wifi kan hacken.
PS Heel wat routers hebben ook de mogelijkheid om die via het internet zelf te gaan benaderen , misschien een kijken om dat met jou eigen router ook kan ? Ik heb een Linksys AC 1900 en met dat type router dan dit wel en das niet alleen handig maar ook loopt dat via een https verbinding en als je via het ip adres van de router inlogt dat is dat een http verbinding en die is niet veilig de andere is dat wel.