Beantwoorden
Thomass
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Omvormer zonnepanelen niet meer verbonden?

Sinds 2 jaar heb ik zonnepanelen geïnstalleerd (zoals zovelen) en tot voor kort werkte alles naar behoren. Ik kon de opbrengst "live" opvolgen via een app en zodoende anticiperen om mijn huishoudtoestellen op de piekmomenten te gebruiken.

 

Op de app zie ik nu dat op 15/03 in het midden van de dag de registratie van opbrengst plots is weggevallen, en sindsdien niks meer. De omvormer werkt wel nog steeds, dus de zonnepanelen brengen energie op en deze wordt op het net gestoken. Geen drama dus, maar ik zou het wel zo handig vinden om de app alsnog te kunnen gebruiken.

 

De omvormer is via RJ45 kabel rechtstreeks verbonden met de modem. Indien ik "mijn telenet" raadpleeg, zie ik het IP/MAC adres niet aangegeven staan als verbonden toestel. Kan de modem plots van het ene moment op het andere een toestel blokkeren? De modem werkt niet met restricties.

 

Op de omvormer vind ik volgende gegevens terug:

IP 97.166.0.XX

NetMask 0.1.168.XX

MAC E0-02-02-01-XX-XX

 

Kan iemand me enige richting uitsturen naar een mogelijke oplossing? I've tried turning it off and on again (de omvormer én modem), maar geen resultaat.

Dank!

 

Inhoud gewijzigd door Daan(mod) | Reden: IP, MAC-adres zichtbaar

0 Likes
3 reacties
Ex-Netweter
 

Omvormer zonnepanelen niet meer verbonden?

@Thomass , is het een Omnik ? Want die zijn vorig jaar bankroet gegaan en ging in de loop van maart/ april de service via de apps ook stoppen.

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Omvormer zonnepanelen niet meer verbonden?


@Thomass  schreef:

Sinds 2 jaar heb ik zonnepanelen geïnstalleerd (zoals zovelen) en tot voor kort werkte alles naar behoren. Ik kon de opbrengst "live" opvolgen via een app en zodoende anticiperen om mijn huishoudtoestellen op de piekmomenten te gebruiken.

 

Op de app zie ik nu dat op 15/03 in het midden van de dag de registratie van opbrengst plots is weggevallen, en sindsdien niks meer. De omvormer werkt wel nog steeds, dus de zonnepanelen brengen energie op en deze wordt op het net gestoken. Geen drama dus, maar ik zou het wel zo handig vinden om de app alsnog te kunnen gebruiken.

 

De omvormer is via RJ45 kabel rechtstreeks verbonden met de modem. Indien ik "mijn telenet" raadpleeg, zie ik het IP/MAC adres niet aangegeven staan als verbonden toestel. Kan de modem plots van het ene moment op het andere een toestel blokkeren? De modem werkt niet met restricties.

 

Op de omvormer vind ik volgende gegevens terug:

IP 97.166.0.29

NetMask 0.1.168.53

MAC E0-02-02-01-8A-2A 

 

Kan iemand me enige richting uitsturen naar een mogelijke oplossing? I've tried turning it off and on again (de omvormer én modem), maar geen resultaat.

Dank!


Dat lijkt mij totaal geen correct IP adres. Kan je dit manueel veranderen?  Je hebt een modem/router van Telenet en die gebruikt de range 192.168.0.0

Dus zou ik het volgende doen:

Ipadres aanpassen naar eentje tussen 192.168.0.10 en 0.99

Netmask 255.255.255.0

Mac zal hetzelfde moeten zijn. Dus noteer het eerst zodat je het er opnieuw kan insteken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Omvormer zonnepanelen niet meer verbonden?

Ook het netmask ziet er compleet fout uit.

Zijn dit statisch ingegeven waarden?

Ik zou eigenlijk verwachten dat zo een apparaat zijn IPv4 informatie opvraagt via DHCP, zodat alles gewoon goed kan blijven werken, zelfs wanneer je van provider veranderd.

Misschien kun je de omvormer eens herstarten?

 

Los van het feit of de app nog ondersteund wordt, en het wel of niet failliet zijn van de leverancier zou IPv4 connectiviteit gewoon moeten blijven bestaan.

Zoals @igvfer  aangeeft, zou het een 192.168.0.x moeten zijn.

Als je het statisch toekent is x tussen 10 en 99. Wanneer je DHCP gebruikt zou je normaal een adres verwachten tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.254 met een netmask 255.255.255.0 (oftewel /24) en een default gateway adres 192.168.0.1

 

Zonder IP connectiviteit zal de app zeker niet kunnen werken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.