Beantwoorden
Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Ik ben een gamer en speel games zoals csgo en valorant. Maar in deze games heb ik redelijk wat last van rubber banding, leg en pingspikes.

Ik ben momenteel verbonden met een wifi powerline adapter in het stopcontact (geen kabel tot in mijn kamer). 

Ik heb wigo (dus 300 mbs).

De problemen komen uit het niets, het meeste wat ooit gebeurt tijdens mijn gamesessies zijn zus die netflix streamt op wifi en ouders die met de digibox tv kijken.

Ik hoor dat de modem op zolder (daar komt de kabel toe) vervangen door een betere deze problemen kan oplossen, ik kan dan bandbreedte toewijzen en prioriteit geven aan mijn competitieve games. Maar vader slaat dit neer. Hij beweert dat hierdoor telenet geen info meer ziet over ons netwerk, ze hun tv/digibox zullen kwijt zijn en we er alleen voor zullen staan bij enige problemen.

Is dit waar? Ik kan niet geloven dat een nieuwe 3rd party modem hun tv zou afnemen, en telenet niets meer zou kunnen zien over ons netwerk.

Heeft iemand hier wat kennis over?

Stel dat ik hiermee doorga, wat zijn de gevolgen? Zijn er bepaalde dingen die ik moet doen?

Ik zou heel dankbaar zijn voor wat uitleg hierrond, aangezien ik hier zelf niet zo veel verstand van heb. Ik wil gewoon dit ambetante, constante lag/pingspikes/packet los weg.

Het is een paar jaar geleden begonnen en naar verloop van tijd alleen maar verslecht.

 

Alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Modem/router vervangen?

 

0 Likes
15 reacties
Ex-Netweter
 

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Het klopt dat Telenet geen technische ondersteuning biedt op eigen apparatuur. Technische ondersteuning krijg je dan wel van de verkoper of fabrikant, maar die zal wellicht nooit iemand ter plaatse sturen bij een probleem. Enig gezond verstand en de wil om technische kennis op te doen om te begrijpen hoe je eigen apparatuur functioneert is dan zeker een must.

Dat neemt niet weg dat de Digibox perfect kan werken met een eigen router. (via de IPTV-functie van een eigen router kan je één netwerkpoort instellen voor gebruik met de Digibox)

Maar ik heb ernstige twijfels of een eigen router het probleem zal oplossen. Het probleem kan zich situeren op elke schakel in het netwerk, vanaf je eigen pc tot en met de game-server.

Ik lees dat je powerline gebruikt, dat is nogal storingsgevoelige technologie, elektrische apparaten kunnen voor storingen zorgen. (Bijvoorbeeld als iemand de tv aanzet, wasmachine, verlichting, etc...)


Ik denk dat je best eerst eens test of het probleem zich nog steeds voordoet met een rechtstreekse UTP-kabel op de Telenet-modem/router.

Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Dat is het probleem nou, ik kan dat niet doen. Het is een desktop pc die via kabel verbonden is met de powerline adapter. En voor verstaanbare redenen wil vader niet dat ik gaten ga boren in de muur om een kabel te leggen rechtstreeks naar mijn kamer.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Je hebt momenteel werkelijk geen idee waar het probleem zich precies situeert.

Ik kan dus slechts aanraden om je binnenhuisbekabeling tot aan de Telenet-modem te optimaliseren, dus geen wifi of powerline gebruiken, maar UTP-kabel, dat is de betrouwbaarste technologie om storingsvrij de volledige capaciteit van je internetverbinding te benutten.

Als je niets aan de bestaande installatie kan wijzigen zal je toch minstens je ping moeten testen met een programma als pingplotter bijvoorbeeld.
Dan kan je precies zien of er ergens packet loss is op je verbinding.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

@Jari3 

Of het probleem zich rond de powerlines situeert kun je testen door uw PC ergens waar het kan rechtstreeks bekabeld op jullie HGW aan te sluiten. En dan maar gamen terwijl zus en ouders TV kijken.

Je kan dat bvb doen met een losse UTP kabel van 10 meter (of langer) die je in de HGW plugt en dan ergens in een andere kamer gaat zitten waar je niemand stoort. Dat er tijdens die test een losse kabel door de woning slingert zou je moeten kunnen verkopen aan uw familieleden ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?


@Jari3  schreef:

Dat is het probleem nou, ik kan dat niet doen. Het is een desktop pc die via kabel verbonden is met de powerline adapter. En voor verstaanbare redenen wil vader niet dat ik gaten ga boren in de muur om een kabel te leggen rechtstreeks naar mijn kamer.


Ik begrijp jouw pa 🤗.

Maar wat je al kan doen:

  • welke modem heb je? Misschien kan je die al inruilen voor een nieuwer exemplaar?
  • welke Powerlines heb je? De recente Powerlines van Telenet (Homegrid of G.hn) halen ook veel hogere snelheden dan de oude Powerlines. Misschien de Powerlines inruilen voor een nieuwer paar?
  • Powerlines het best werken als ze op dezelfde stroomkring aangsloten worden, of bij een 3-fasig net op dezelfde fase.

Dit zijn enkele tips die niets kosten (en geen gaten in de muur veroorzaken), gezien één stel Powerlines bij Telenet gratis is.

Ook de plaatsing van de Powerlines kan veel invloed hebben.

Die eerste ("master") Powerline moet niet noodzakelijk naast de modem (op zolder) staan, maar kan ook elders in huis (waar er een UTP kabel ligt) aangesloten worden. Probeer verschillende stopcontacten en test waar je de beste snelheid krijgt.

Noteer ook dat

  • Powerlines altijd direct in het stopcontact moeten, en niet op een verlengkabel of verdeeldoos. Je kan wel een verlangkabel of verdeeldoos aansluiten op het doorsluis stopcontact op de Powerline!
  • Powerlines altijd op een stopcontact met aarding moeten (in de veronderstelling dat jullie stopcontacten conform geaard zijn).

 

Hoewel de beste verbinding altijd bedraad is (ethernet), kan een goede Powerline en een correcte plaatsing al veel verbetering geven! Indien dit geen verbetering geeft, kan je nog altijd beslissen om verder te zoeken (vb via Moca adpter indien er coax ligt op je kamer).

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Een nieuwe router plaatsen? Typisch verkoopspraatje die meestal niets oplost. Volgens mij ligt de oorzaak duidelijk bij die powerlineverbinding. WiFi en Powerline zijn alternatieven als er geen UTP ligt of kan gelegd worden maar niets gaat boven een originele UTP kabel.

Wat je misschien wel zou kunnen proberen is zo'n MESH toestand maar dan nog blijft de vraag hoe goed het vanop uw zolder door het plafond naar beneden gaat. Als dat beton en ijzer is dan wordt het misschien ook problematisch. Is het hout dan kan het beter lukken maar dan is een gaatje van 1 cm boren ook niet echt een groot probleem.

Dat wordt in elk geval een moeilijke zaak.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

powerlines zo dicht mogelijk tegen de electriciteitskast of op eenzelfde stroomkring, vandaar met kabel naar de pc of wifipunt of modem, wifipunt zo dicht mogelijk tegen de wifi computerontvanger of modem of powerline,  van deze kortelijnsverbindingen bekabeld naar client modem router. lukt dat niet goed zo  zo en bekabeld met utp (goedkoop) dan kan ook moca (opmerkelijk duurder) om de wifi en powerline afstanden kort te houden en toch (practish) geen last te hebben van mogelijke storingen

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

ter voorbeeld ik gebruik een mesh set om door een (geisoleerde)  muur naar buiten te geraken, buiten een netwerkpoort op de mesh adapter , net aan de andere kant van de muur binnen ook, en het snelheidsverlies is verwaarloosbaar. bekabeld met een wifi hop, geen ping verlies ed. - zulks kan een powerline ook goed als er twee stekkers zijn op dezelfde kring>aan beide zijden van de muut, maar zelf ook over langere afstanden, zolang het dezelfde kring is . probeer ik echter wifi te ontvangen aan de andere kant van die geisoleerde buitenmuur maar dan wat verder van het punt binnen dan de mesh adapter juist tegen de muur lukt dit bijna niet. net zoals een powerline zal sputteren als je hem van de zolder naar beneden aan de kast weer naar boven de kamer eronder op een andere kring stuurt

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Komt er soms een coax toe in je kamer, direct van de NUI?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Ik weet niet wat dat is haha, geen van beide coax en nui, maar neen, heb alleen stopcontacten, huis is van de jaren 60 dus niet optimaal. Alles zit zelf op eenzelfde stroomcircuit, 1 plong.

 

 

 

 

 

 

0 Likes
Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Is mesh niet wifi?

En neen is een redelijk verstevigde laag

0 Likes
Jari3
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Complimentendag Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Wel heel het huis staat op dezelfde kring dus daar valt niet veel aan te veranderen, ook kan ik mijn setup niet verplaatsen dus kan ik nergens dichter bij gaan zitten. Coax ook geen optie 😕 

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

mesh zijn wifi torentjes waaraan je meestal ook een netwerkkabel kan aansluiten. deze verbinden draadloos onderling. nu je kan twee torentjes plaatsen voor een draadloos databruggetje, maar ook 3 4 of meer. deze gaan dan intelligent proberen de draadloze verbinding zo efficient mogelijk naar de andere torentjes over te brengen en rond zichzelf als wifi beschikbaar te houden,

-dus steek je internet in een apparaatje met een kabel erin komt het er uit de andere apparaatjes hun kabelaansluitingetjes uit.

functie(mogelijkheid) twee is , rond zo een mesh wifi torentje is er dus ook draadloos netwerk beschikbaar; je kan in nabijheid van alle torentjes aldus ook met je gsm of laptop over wifi surfen. 

let wel om  de wifi torentjes draadloos met elkaar te laten praten moeten ze vrij dicht bij elkaar staan want hoe verder hoe meer kans op slechte of geen verbinding, niet zo goed om te telefoneren of gamen .

verder, dus, als er de mogelijkheid is, om dit tegen te gaan, kan je deze meshwifi torentjes ook met netwerkkabel aaneen kabelen, dan werkt de wifi overal zeker goed,

dan vervalt wel het voordeel dat ze Draadloos data van de ene kamer 's kabel naar de andere kamer's  kabel kunnen sturen,  maar versterkt de stabiliteit en snelheid van het wifi rond de torentjes

je kan het gebruik ook mixen een deel bekabeld aaneen , waar er kabel kan, en een deel niet.  

voor onbekabeld gebruik is het dus een torentje op zolder, een op eerste verdiep zo dicht mogelijk recht eronder, en nog een daaronder op gelijkvloers, en dan met kabel naar de apparaten, dan heb je op elk verdiep een wifi punt met ok verbinding in de buurt ervan

dan eventueel dus nog wat extra torentjes bekabeld of draadloos daar dichtbij om het wifisignaal en computerpoorten verder te brengen naar waar het nog te zwak is of er nog nodig zijn.

niet op de zwakke plaats waar het nodig is zelf zetten maar Tussen een ander torentje, en de plaats waar het apparaat staat het apparaat.

 

als je er wat over nadenkt valt het goedkoper uit per kabel voor vaste apparaten, je gsm kan je niet aansluiten aan een netwerkpoort natuurlijk het is wifi mesh ,

maar dus niet alleen praktisch voor wifi coverage.

 

dus ook bruikbaar voor  het draadloos doorbrengen van de bekabelde netwerk aansluitingen van punt naar punt, zonder te gekke afstanden tussen elk torentje dan

 

dit als het standaard signaal van de modem zelf in orde is , anders zal er uit elke mesh punt vanzelfsprekend niets beter uitkomen, eerst de modem en het gamen eens met een utp netwerkkabel uitprobere, pas installeren als dit oké is, zoneen telenet contacteren

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteuning Telenet bij gebruik eigen router?

Mesh kan voor een deel WiFi zijn. Maar kan ook bekabeld maar dan verlies je de mesh kwaliteit van Wifi. MESH komt er in feite op neer dat je de verschillende toegangspunten met alkaar verbindt. In dit geval draadloos. Dat zorgt ervoor dat je data langs de snelste en de meest vrije weg bij de oruter komt.

Bijvoorbeeld A is de router, B en C zijn de AP's. Je bent verbonden met je smartphone met B. Normaal gezien stuurt die zijn data via B naar A. Maar als het systeem teveel drukte opmerkt op de weg B naar A stuurt hij de data van B naar C en dan naar A.

Het internet is ook een mesh netwerk. Uw data kan ook naargelang de situatie en de drukte een verschillende weg volgen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes