Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

-Hello, Weet iemand van jullie of de Telenet server de unicode UTF-8 ondersteunt voor het uploaden van webpagina's. ? UTF-8 ondersteunt alle talen in de wereld, maar blijkbaar heeft de Telenet server zich nog niet aangepast aan deze codering. UTF-8 wordt gebruikt als de server dit ondersteunt, anders wordt de lokale tekenset gebruikt . Is dit het geval bij de Telenet server? Microsoft Expressionweb 4 heeft 3 opties bij de Overdracht type : Automatisch, ASCII en Binair. Welke optie moet ik kiezen om met UTF-8 te kunnen üploaden? grtz gigi--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Titel aangepast door @Tae-Yoon | vorige titel: Ondersteund de Telenet server UTF-8

0 Likes
31 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi  Ik, zou er niet teveel op rekenen als je spreekt over de gratis webserver van Telenet. Die is maar heel beperkt. Als je over commerciële webruimte spreekt die je bij Telenet huurt (of zijn nevenfirma's) dan moeten die daar kunnen op antwoorden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi 

Ik heb nog nagedacht over uw probleem en denk aan een mogelijke oplossing. (voortschrijdend inzicht). Ik wilde eerst een testje doen, om te zien of mijn vermoeden van oplossing juist is.

De elementen:

1. Elke url of bestandsnaam van eenbestand op een webpagina mag enkel het subset van tekens uit de ASCII tabel bevatten.

2. Tekens die niet voorkomen in deze tabel kunnen op een alternatieve manier geschreven worden door een %-teken gevolgd door de hexadecimale tekens weer te geven.

Zo kan Добро weergegeven worden als %d0%94%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be

De test die ik wilde doen is een bestand op een webpagina de naam %d0%94%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be geven en het oproepen met Добро.

 

Dus indien mijn veronderstelling juist is, moeten alle Cyrillische bestandsnamen (dus ook fototo's) de %-codering gebruiken. Alle oproepen, zowel extern als intern naar de %-namen gebeurt dan (in uw geval) in het Cyrillisch.

 

Voor het omzetten van het Cyrillisch naar %-code heb ik deze pagina gebruikt.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Ja het zou wel kunnen dat dit juist is, maar tot nu toe ben ik nog niet geslaagd om een afbeelding met cyrillische tekens te uploaden naar mijn nieuwe site. Zo gemakkelijk het is om een gewone afbeelding met  Latijnse bestandsnaam te üploaden, zo moeilijk is het voor een afbeelding met non-ASCII of UTF-8 .In mijn bijlagen zie je dat na het mislukken van een üpload van een image de characters als percent hexadecimaal tekens worden weergegeven in blauwe kleur.

Als ik deze blauwe non itf-8 codering invoeg in het element src=" veranderd er niets.

Ik heb deze blauwe non utf-8 codering met de unicode converter die je me hebt bezorgd, waarvoor dank,  geconverteerd met utf-8 tekst percent, maar twijfel toch of dit zal lukken om de afbeelding met cyrillische characters op te laden.

Ik denk gewoon dat de Telenet server niet in staat is om de utf-8 unicode toe te passen, en nog met ASCII begrensd tot128 tekens werkt. En het feit dat bij de fout aanduidingen in de broncode, na het mislukken van het üploaden van mijn cyrillische bestanden(afbeeldingen)naar mijn website de codering wordt weergegeven in non-utf-8 unicode script wordt door Microsoft Expression web 4 bevestigd dat de Telenet server faalt.de netweters  19  4 febr 2021.pngde netweters  18  4 febr 2021.pngde netweters   17   4 febr 2021.pngde netweters   15  4 febr 2021.png

grtz,

gigi  

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi 

Ik geef hier ook alleen maar wat ik denk dat de oplossing moet zijn van uw probleem.

Probeer stap voor stap.

Hernoem de afbeelding met een Cyrillische naam naar het equivalente in die %-code. Op dat ogenblik heeft deze foto enkel tekens uit het ASCII-subset. Laad deze foto op uw webpagina.

Met uw browser probeer nu de foto te zien en geef daarbij de naam van de foto in het Cyrillisch.

De browser stuurt de overeenkomstige code van de Cyrillische tekst door en ik verwacht dat die elk octade (byte) die niet in het ASCII subset voorkomt gaat doorsturen als %xx. Net zoals een spatie in iets wat je oproept.

Als dit lukt kan je een stap verder. Dat is je html-code die je wil opladen aanpassen. Neem nu deze syntax:

<a href="url">link text</aurl moet in %-code, link text mag in het Cyrillisch. Waarom url in %code? Omdat jouw browser die vraag gaat stellen aan de server. De url die daar staat, zou je evengoed in de blak boven kunnen ingeven. De link text is de tekst die je op het scherm ziet.
0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Many thanks.
1-Hernoem de afbeelding met een Cyrillische naam naar het equivalente in die %-code.


Dus de afbeelding met de naam ИРОНИЯ СУДЬБЫ ИЛИ С ЛЁГКИМ ПАРОМ.jpg hernoemen naar het equivalente in die %- code.


Maar wat is precies "het equivalente" in die %- code ?

 

2-Op dat ogenblik heeft deze foto enkel tekens uit het ASCII-subset. Laad deze foto op uw webpagina.
Dus de foto heeft geen utf-8 tekens op dit ogenblik maar ASCII characters.


Op welke webpagina moet ik deze foto laden, de webpagina in mijn expression web 4 op mijn laptop?

3- Met uw browser probeer nu de foto te zien en geef daarbij de naam van de foto in het Cyrillisch.
Wat bedoel je hier?

De foto opzoeken in mijn Microsoft edge browser met de cyrillische bestandnaam of mijn website "Meisje uit het Noorden" openen en daar de foto op pag 3.html bekijken?


Stel dat de foto te zien is op mijn webpagina in de browser, moet ik dan op de foto klikken, picture properties klikken en de naam vervangen door de cyrillische naam van de afbeelding of foto?


De browser stuurt de overeenkomstige code van de Cyrillische tekst door en ik verwacht dat die elk octade (byte) die niet in het ASCII subset voorkomt gaat doorsturen als %xx. Net zoals een spatie in iets wat je oproept.


4-Dat is natuurlijk gissen, maar wie niet probeert, wie niet weet!!!
Net zoals een spatie in iets wat je oproept. Als dit lukt kan je een stap verder. Dat is je html-code die je wil opladen aanpassen.


5. Neem nu deze syntax: link text url moet in %-code, link text mag in het Cyrillisch. Waarom url in %code? Omdat jouw browser die vraag gaat stellen aan de server. De url die daar staat, zou je evengoed in de blak boven kunnen ingeven. De link text is de tekst die je op het scherm ziet.

de netweters   21  5 febr 2021.pngde  netweters 20  5 febr 2021.pngde netweters 20  5 febr 2021.png
Wat is de "blak" ?
Pas als mijn vragen hier goed worden beantwoord kan ik verder, ik ben tenslotte een leek op het gebied van code schrift .
grtz,
gigi

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Vervolg:

de netweters 21  5 febr 2021.png

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi  Over de beperking van bestands en path namen (windows) kan je dit al beginnen lezen. https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows/win32/fileio/naming-a-file?redirectedfrom=MSDN#maxpath 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigiEn heb je op uw webpagina's wel de juiste codering gezet?

Ik zie bijvoorbeeld:

<meta content="nl-be" http-equiv="Content-Language" />
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" />

Moet het niet zijn: meta charset="UTF-8". Let op de aanhalingstekens voor en achter utf-8.

Zou dit niet de oorzaak kunnen zijn dat de server uw tekens niet correct leest?

Is maar een suggestie hé.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi 

Ik heb een paar zaken getest. Een foto zo een %code geven en uploaden geeft geen probleem.

Mijn eerste test was op pc.  Ik had een afbeelding deze naam gegeven:  Добро.png Met de webbrowser in de adresbalk file:\\c:\temp\Добро.png lukte. ook als ik file:\\/c:\temp\%d0%94%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be.png ingaf in mijn webbrowser kreeg ik de afbeelding en in mijn adresbalk veranderde de % code in Cyrillisch.Daarmee is uw probleem niet opgelost. Vermits je geen naam mag geven aan de foto met tekens die niet voorkomen in de ASCII tabel. Ik heb geprobeerd met de afbeelding de naam %d0%94%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be.png te geven. Dat gaat wel, maar dat bestand valt niet op te roepen met het Cyrillisch equivalent.

Ik stop met verder zoeken. Ik raad je aan om eens op zoek te gaan naar Cyrillische websites. Ten eerste bestaan er Cyrillische websites? Zo ja probeer daarvan via uw browser om de bron te bekijken en om zo te zien wat al dan niet in het Cyrillisch is.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Thanks voor uw antwoord.

<meta content="nl-be" http-equiv="Content-Language" />de netweters  22  6 febr 2021.pngde netweters  22  6 febr 2021.png
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" />

 

Moet het niet zijn: meta charset="UTF-8". Let op de aanhalingstekens voor en achter utf-8.
Bedoel je op deze manier?


<meta charset="UTF-8" http-equiv="Content-Type" /> 

Mag "text/html; niet meer ingevuld worden?
Grtz,

gigi
gigi

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi  Je mag dit op 1 lijn zetten. <meta content="text/html; charset="utf-8" http-equiv="Content-Type" />. Ik denk vooral dat de juiste plaatsing van de aanhalingstekens belangrijk is. Dat anders die instructie verloren gaat.

 

Kijk hier ook eens naar: https://ask.xiaolee.net/cn/questions/1003943 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Many thanks.
original title: "html5 - <meta charset="utf-8"> vs <meta http-equiv="Content-Type">"
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> ...

In HTML5, they are equivalent. Use the shorter one, it is easier to remember and type. Browser support is fine since it was designed for backwards compatibility.
er to define charset for HTML5 Doctype, which notation should I use?
Short:

<meta charset="utf-8" /
Long:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
Both forms of the meta charset declaration are equivalent and should work the same across browsers.
But, there are a few things you need to remember when declaring your web files character-set as UTF-8:
Save your file(s) in UTF-8 encoding without the byte-order mark (BOM).
Declare the encoding in your HTML files using meta charset (like above).
Your web server must serve your files, declaring the UTF-8 encoding in the Content-Type HTTP header. En hier wringt het schoentje volgens mij!


Eerste opmerking: er wordt hier gesproken van HTML5 ,dat is natuurlijk verschillend van HTML. En het maakt niet uit in HTML 5 als je de korte methode gebruikt met aanhalingstekens voor en na de "utf-8" of de lange methode utf-8" met de aanhalingstekens alleen achteraan.
Hierdoor staat het vast dat mijn microsoft expression web 4 werkt met de HTML5 codering en META CHARSET= UTF-8 .
En vervalt het vermoeden dat de oorzaak voor het falen van het opladen van een foto met cyrillische tekens, komt door het ontbreken van de aanhalingstekens vooraan meta charset= UTF-8.de netweters   26   6 febr 2021.pngde netweters   25  6 febr 2021.png

Ik wil op mijn index.htm(home pagina) onderaan in rode letters de hyperlinks pag 3 en pag 4 verwijderen. Dat is een ramp en het lukt me niet omdat de doen!!!


Ondanks ik pag 3 en pag 4 verwijder in de tags in de broncode met behulp van "Inspekteren en Edit HTML", staan na het sluiten van de hulp broncode dezelfde pag 3 en pag 4 onderaan de index.htm webpage terug. 

Ik weet ook niet of ik na het wijzigen in de broncode met behulp van "Inspekteren",of ik de webpagina moet opslaan met Crtl+S of gewoon op het plusteken klikken om af te sluiten.

 

Ik weet überhaupt ook niet hoe ik een externe home pagina, in mijn geval index.htm met de titel "Meisje uit het Noorden" kan verwijderen zonder kleerscheuren te maken. Je moet weten dat de index.htm webpagina goed staat aangeduid in de linkse als ook de rechtse kolom in FileZilla.

In het linkse vak in Microsoft Expression Web 4 waar de hoofdmap van mijn bestanden staat, zie ik het bestand index.htm correct staan met onderaan alleen pag 2 en pag 3. Maar als ik naar mijn nieuwe webpagina surf op het internet en klik op "Meisje uit het Noorden", dan staat de index.htm pagina daar nog altijd aangeduid met pag2,pag,3,pag 4.Ik heb de pag 3 en pag 4 proberen verwijderen in de broncode met "Inspekteren". Maar als ik deze verwijder met behulp van Edit HTML, dan staan die na het sluiten van de hulp broncode weer onderaan de index.htm pagina.

Weten jullie soms hoe ik op de externe webpagina index.htm onderaan de pagina de url's of hyperlinks pag 3 en pag 4 kan verwijderen? 

grtz,

gigi


.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

@gigi 

Inspecteren doe je lokaal en daarmee verander je de broncode op de server niet. Het laat je wel toe om direct het effect van een (kleine) verandering te zien.

Wil je de aanpassing op de server, dan moet je een verbeterde versie terug FTPen naar de server.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Ondersteunt de Telenet server UTF-8

Thanks voor het geduld met mij en de spontane aangeboden hulp.

Ik heb een paar zaken getest. Een foto zo een %code geven en uploaden geeft geen probleem. Mijn eerste test was op pc.  Ik had een afbeelding deze naam gegeven:  Добро.png

Werk je ook met Microsoft Expression Web 4??? En laad je de foto op een webpagina van jouw website of laad je die foto gewoon op in de browser? Welke browser? Want als je de foto niet op een website üpload, ben je ook niet afhankelijk van de mogelijkheden en toepassingen die de Telenetserver gebruikt voor het opladen van afbeeldingen en foto's.. Dat is een totaal andere verwerking met een foto die alleen in een geschikte browser wordt opgeladen. Ik gis maar hoor, ik heb alleen gelezen op het internet dat zowel de browser als de server een rol spelen voor de goede werking en afloop tijdens het üploaden van foto's en afbeeldingen. Of ben ik mis?

 

 

Met de webbrowser in de adresbalk file:\\c:\temp\Добро.png lukte. ook als ik file:\\/c:\temp\%d0%94%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%be.png ingaf in mijn webbrowser kreeg ik de afbeelding en in mijn adresbalk veranderde de % code in Cyrillisch

Met welke HTML codering heb je dat bereikt? Met utf-8, utf-16, utf-32?

gigi

0 Likes