Beantwoorden
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

Met Telenet heb ik een contract (Yugo All-In 15GB) afgesloten waarin een FUP-limiet is opgenomen van 750GB in piekuren (17h-24h). Afgelopen maandag 14 juni ontvang ik om 23h18 een mail dat mijn FUP-limiet was overschreden. Daarnaast had ik ook in mijn herinneringen aangeduid dat ik een browser melding krijg met een URL-redirect die plaatsvind op de Telenet modem. Deze melding heb ik echter nooit ontvangen.

 

Dit is veroorzaakt door een stuk software op mijn Macbook dat voortdurende bleef downloaden. Dit heb ik stopgezet op maandagavond.  

 

Conform de afspraken verlaagt Telenet de downloadsnelheid naar 10 mbps en de uploadsnelheid naar 1Mbps tot de teller van de Telemeter weer op 0 staat. Dit word ook wel eens “smallband” genoemd.

 

In mijn geval wordt de Telemeter gereset op 28 juni 2021 maw nog 14 dagen. Om de verlaagde snelheid te compenseren kan je extra volume bijkopen maar dat wens ik niet te doen, ik accepteer de verlaagde snelheid tot 28 juni 2021.

 

Nergens in de contract-overeenkomst wordt vermeld dat er verminderde functionaliteit is van de internetverbinding, enkel een verlaagde snelheid. 

 

Echter ontvang ik wel een onregelmatige foutmelding die mijn internetverbinding half bruikbaar maakt. Sommige websites laden zonder probleem, anderen geven een foutmelding op de FUP-redirect https://telegate.telenet.be/telegate/dynamic/fup_redirect.html?referer=<opgezochte_URL>.

 

Ipv de fout te beschrijven heb ik 4 filmpjes gemaakt:
1. Op een iPhone met Safari en Firefox (in private modus) via Wifi (niet werkend) en via 4G (wel werkend)

2. Op een iPhone een link openen in mail via Wifi (niet werkend) en 4G (wel werkend)

3. Op een Macbook met Safari en Firefox beiden in private modus (niet werkend). 

4. Op een Macbook in Safari met foutmelding, werkend in Firefox, URL kopieren en plakken in Safari waar het dan plots wel werkt.

 

Het gedrag is onregelmatig en op elk toestel inclusief een nieuwe Windows laptop van mijn werk die ik woensdag ontvangen heb. Ook met Edge komt dit gedrag voor.

 

Ik heb dit niet meteen gemeld bij de Telenet klantendienst omdat ik dacht dat de FUP-controles misschien wat tijd nodig hadden om in werking te treden en dat het zichzelf wel zou corrigeren. Dat was dinsdagavond 15-06/2021 nog steeds niet het geval.

 

Die dinsdagavond heb ik gebeld naar de Telenet technische klantendienst om dit te melden. Daar werd bovenstaande compleet genegeerd maar zagen ze wel signaalfouten en hebben we een afspraak gemaakt dat er een Telenet technieker langskomt op donderdagochtend.

 

Op donderdagochtend zag de Telenet technieker dat er inderdaad het signaal niet goed is buiten aan de grijze kast voor ondergrondse aansluitingen. Daar zou een andere technieker voor langskomen. De bovenstaande foutmelding bleef echter voorkomen op mijn toestellen (en niet die van de Telenet technieker). Hij heeft wat telefoontjes gepleegd en daar gaf een collega van hem aan dat hij dit ook voorgehad heeft en dat het een fout is van smallband en dat ze bij de klantendienst de limiet kunnen opheffen en dat het dan opgelost is. De Telenet-technieker is 1,5 uur bezig geweest hiermee.

ChristofW_0-1624088355074.png

 

Vervolgens gebeld naar de Telenet Klantendienst en daar gaven ze aan dat ze dat niet kunnen enkel als je van abonnement veranderd. Dat was voor mij de druppel en ben ik nu een klacht aan het voorbereiden vanwege in gebreke zijn van Telenet op mijn internetverbinding.

 

Echter wil ik ook eens een check doen bij Netweters of hier iemand anders hier een oplossing voor ogen heeft. Daar heb ik volgende gesloten topic gevonden dat hetzelfde probleem heeft maar waarvan ik de oplossing niet acceptabel vind: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Redirect-naar-telegate-telenet-be-Java-St...

 
0 Likes
10 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onregelmatige FUP redirect op smallband

@ChristofW  

Als je van abonnement veranderd is je FUP inderdaad eraf want je hebt dan meer limiet wat je kan gebruiken in de piek uren. Dat ze het er zo niet af kunnen halen is ook wel ergens logisch want dan zouden ze iedereen die op FUP staat en problemen heeft zomaar ineens weer de teller op nul kunnen zetten. Of als er iemand belt en zegt ik ben een vriend van je ik sta op smallband zet het er even af dat die dan ook weer verder kan. Alles heeft een reden waarom het niet zo maar kan bij de klantendienst.  

 

Wat je wel eens kan doen is eens bellen naar de klantendienst en uitleggen dat er een technieker geweest is voor dit probleem. Er zal namelijk ook altijd een case gemaakt worden en daarin staat ook uitleg van de technieker wat deze gedaan heeft bij je om je probleem op te lossen of wat er kan of dient te gebeuren voor deze oplossing. Dan kunnen ze dit wel bekijken voor je of er mogelijkheden zijn of dat ze gaan zeggen we moeten inderdaad wachten tot je van smallband af bent. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

Je bent alleszins al goed bezig om een klacht in te dienen. Dat is vrees ik voorlopig het beste dat je kan doen.

 

Ik ervaar ook diverse problemen met die Telemeter. Die blijft al rustig doortikken voor 2,5 maand. De mensen bij de klantendienst kunnen deze blijkbaar ook niet resetten. Volgens mij is hier een zeer strikt policy over. Dat de klant al voor 2,5 maand ligt te sukkelen dat interesseert hen niet zo.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

@BillyX Wat is er bij Telenet wel goed voor jou.

Jij sukkelt met alles,en toch vertrek je niet.Ik was al weg mocht ik 1 maand sukkelen.

Dan maar naar de andere kabelaar aan 400/40Mbps.Datavolume 3TB.Die HGW maakt geen lawaai.

Mischien wel Puma chiploos.

Als jou Telemeter al  2,5 maand rustig doortikt,en nog geen smalband,je kan het niet beter treffen.

 

@ChristofW  Om de verlaagde snelheid te compenseren kan je extra volume bijkopen

@robatoras Bij 750GB vast volume in de piek uren,kun je geen volumepacks bijkopen.

0 Likes
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

Alvast bedankt iedereen voor de reacties en de suggesties!

 

Hieronder heb ik de links naar de filmpjes toegevoegd (1 mbit upload op smallband duurt wat langer ;-)). Een beeld zegt meer dan woorden.

 

Ik merk dat niet iedereen mijn lange post goed interpreteert. Even een recap:

1) Ik heb geen problemen met smallband. Dit is wat Telenet en ik afgesproken hebben bij het afsluiten van het Yugo abonnement: over de 750GB in piek = smallband. Geen discussie

2) Wat we niet afgesproken hebben is dat ik nu een niet-werkende internetverbinding heb vanuit een functioneel standpunt. Ze toppen mijn internetsnelheid af, maar de technische implementatie werkt onvoldoende waardoor ik bepaalde websites niet kan bereiken. Dus Telenet maakt de fout, niet ik.

3) Uiteraard snap ik dat Telenet niet zomaar die FUP wegneemt, sta ik 100% achter. Maar ik heb nu een niet-werkende internetverbinding. Ze vinden geen oplossing als ik op smallband zit dus moeten ze een oplossing voorstellen die wel werkt. Daar geeft de Telenet technieker de oplossing aan.

4) Ik betaal een maandelijks bedrag voor een functioneel werkende verbinding, ik accepteer smallband. Dan ga ik toch niet betalen voor extra volume om een foutmelding die Telenet veroorzaakt te compenseren? Dat is toch te gek voor woorden?

5) De 2de keer dat ik gebeld hebt, stond gewoon in het dossier dat er een technieker is langsgeweest met de voorgestelde oplossing. Dat heeft de technieker bij mij thuis bevestigd. Dus ze wisten hier al van, het stond er gewoon in.

6) Last but not least, voor mij on-acceptabel, de oplossing die ze voorstellen is een ander abonnement. En niet de FUP uitzetten (of volume op rekening van Telenet bijkopen) wat het probleem wegneemt bij de klant. Ondertussen kunnen ze in parallel kijken wat de foutmelding is zodat het niet meer voordoet bij andere klanten (wat wel zo is blijkbaar gezien die andere post hier op Netweters). Het One-abonnement heeft een FUP van 3TB, dus die limiet wegnemen mag echt niet het probleem zijn, dat is een administratieve actie. En enkel voor 14 dagen.

 

Ik vind het toch frappant hoe coulant sommige zijn tov een provider die een niet-werkende dienstverlening aanbiedt veroorzaakt door hun eigen implementatie van FUP. Dit is vergelijkbaar dat ik met mijn auto bepaalde straten niet in kan draaien na het laatste onderhoud bij mijn garagist. Dat accepteer je toch ook niet? Verbazend ...

 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben tevreden over de dienstverlening van Telenet, maar dit pakken ze gewoon niet goed aan. Ik snap dat dit een edge-case is, maar doe normaal en haal die FUP eraf voor de 14 dagen. Ik heb aangegeven dat ik de oorzaak opgelost heb die veroorzaakt heeft dat ik op smallband kwam (software die vasthing).

 

Links van de filmpjes die tonen wat het probleem is:

1. Op een iPhone met Safari en Firefox (in private modus) via Wifi (niet werkend) en via 4G (wel werkend) -->  https://www.dropbox.com/s/xw3k4185ffq1cw3/1.%20iPhone_browser_wifi%2B4g.MP4?dl=0 

2. Op een iPhone een link openen in mail via Wifi (niet werkend) en 4G (wel werkend) --> niet gedeeld vanwege iets teveel persoonlijke informatie

3. Op een Macbook met Safari en Firefox beiden in private modus (niet werkend). --> https://www.dropbox.com/s/dnr25a1vcxwfxwg/3.%20Macbook_safari%2Bfirefox.mov?dl=0 

4. Op een Macbook in Safari met foutmelding, werkend in Firefox, URL kopieren en plakken in Safari waar het dan plots wel werkt. --> https://www.dropbox.com/s/pgd7hw5wkkezu8p/4.%20Macbook_nietwerkendsafari_naar_werkendfirefox%26safar... 

 

 
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

@ChristofW Hier zal je de oplossing jammer genoeg niet krijgen. De enige methode is om een klacht in te dienen. Je hebt er alleszins al mooi werk van gemaakt en geef al die informatie en video's allemaal door in de klacht. Die klacht kan je op deze pagina invullen.

 

Hou er wel rekening mee dat jij deze problemen ervaart met smallband en andere hebben dit helemaal niet. Jouw probleem zal met die klacht persoonlijk beoordeelt worden en samen met jouw wordt er gezocht naar een aanvaardbare oplossing.

 

Ik ben het met je eens dat via een administratieve oplossing die FUP tijdelijk verhoogd of uitgeschakeld kan worden. Maar geloof me via mijn persoonlijke ervaringen zal dit niet gebeuren.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

Ja dat had ik wel verwacht hoor, kwestie van alles af te vinken. 

Ik vrees dat er niks gebeurd tot de Telemeter gereset wordt. 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 496
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Onregelmatige FUP redirect op smallband


@ChristofW  schreef:

Ik vrees dat er niks gebeurd tot de Telemeter gereset wordt. 

Heel eerlijk? Ik vrees dat ook. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

zucht ...

 

ChristofW_0-1624134652643.png

 

Misschien een time-out vanwege een upload van een 3MB bestand aan 1 mbit?

 

 
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

op smallband  zou wel moeten lukken om je e-mail te bekijken en internetbankieren te kunnen uitvoeren je zal wel maar op 1 toestel kunnen werken gelijk  de rest zet je best uit anders zal het niet werken er zal op achtergrond nog iets werken dat alles vertraagd of wachten tot terug smallband opgeheven is

0 Likes
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Onregelmatige FUP redirect op smallband

Vandaag teruggebeld naar de klantendienst.

 

1) FUP weghalen kan niet (niet zeker gingen ze nog checken)

2) Volume bijkopen kan niet, enkel bij internet-only abonnementen

 

Enige optie is dus van abonnement veranderen en dat wil ik niet. Klachtendienst stond zelf met mond vol tanden dat ze niet wisten dat Yugo tov One o.a. geen 4G snelheidscap heeft (100 mbit vs 30 mbit) en minder zenders via de Apple TV app (21 vs 14, geen nickleodeon of nick jr bvb voor mijn 4 jarige zoon).

 

Ik ben nog 4 dagen verwijderd van mijn Telemeter reset, ze kunnen er niks aan doen dus financiele compensatie gehad van 28 EUR. Helpt me niet verder met het irritante probleem dat ook mijn home-office werk beinvloed maar ik apprecieer de geste.

 

 

ChristofW_1-1624534514561.png

 

 

0 Likes