Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

OpenDNS niet langer beschikbaar in België

Gisteren, na terugkeer van verlof merkte ik dat mijn netwerk niet langer goed funktioneerde. De oorzaak bleek te liggen bij de DNS service.
Ik gebruik op mijn eigen router (Unifi UDM-pro, achter de CV8560E) de services van OpenDNS, Deze DNS nameservers zijn sinds 12/4 helaas niet langer beschikbaar. 😥
Ik ben nu overgestapt naar de DNS servers van Google. Alles is weer up-and-running. Wel spijtig. De OpenDNS dienst heeft jarenlang goed gewerkt.

Terwijl bijvoorbeeld de DNS servers van Telenet een eigen "stop" server koppelden aan verschllende namen van priatebay, gaven de DNS servers van OpenDNS wel de juiste IP-adressen.
Schijnbaar hebben ze niet mee willen werken met het Belgisch gerecht, en zijn daarom nu verboden.
https://community.cisco.com/t5/opendns/opendns-service-not-available-to-users-in-belgium/td-p/528076...

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
2 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik denk dat ik eens quad9 ga proberen als alternatief.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Google zou ik zeker niet gebruiken. Waarom Cloudflare niet? Of doe zoals ik: Pi-Hole en Unbound. Nadat ik mijn modem heb omgeruild voor een CV8560E werkt dit eindelijk correct (uitgezonderd IPv6 krijg ik niet ingesteld).

Ik gebruik een Raspberry Pi 4 (x2) maar een RPi Zero 2 W volstaat en is niet duur. Ik heb er gisteren zo eentje besteld om de 4 te vervangen, zodat ik die kan gebruiken voor Retropie. 18,14 euro bij Kiwi Electronics (ze rekenen wel door wat verzending betreft) en dan heb je nog een stekker nodig en een microSD kaartje. Via Pi Imager kan je het OS installeren (en WiFi) op dat kaartje en via SSH (of VNC) kan je Pi-Hole en Unbound instellen. Via een monitor (toetsenbord, muis) kan ook, maar dan heb je een kabel met micro USB nodig.

Edit: Ik lees net dat Cloudflare, Google en Cisco onder dit gerechtsbeval vallen.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'