Beantwoorden
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Opties voor uitbreiding netwerk

Hallo Netweters,

 

Ik heb momenteel volgende setup:

CV8560E
|
|-- UDM Pro (Mac passthrough)
|
|-- Devolo powerlines (voor digicorders)

Het Devolo netwerk is dus enkel in gebruik voor de interactiviteit van de Digicorders (2 in totaal)
Vanuit de UDM pro zijn er een aantal ethernet verbindingen (cat6) naar een aantal kamers. hieraan verbonden is een mix van switches, AP's, NAS, ..... (via een aantal VLAN's)

 

Nu zou ik echter een netwerk aftakking (vanuit de UDM PRO) nodig hebben in een andere kamer. Ik denk dat hiervoor een 4 tal mogelijkheden zijn:

 

1) Via een kabel, allicht de meest snelle, meest stabiele en goedkoopste oplossing. Echter, laten we aannemen dat dit momenteel niet mogelijk is 🙂 (Kabel zou door
heel de keuken moeten lopen en is zonder veel boor werk niet volledig te verstoppen, lees: vrouw des huizes says: NO)


2) Via een soort Wifi Bridge (Devolo GigaGate). Dit is redelijk prijzig, en stabiliteit ??


3) Via een 2e set van powerlines verbonden met de UMD PRO. Er zijn dan dus 2 sets powerlines actief, elk voor een specifiek netwerk,
1 voor de digicorders aangesloten op de CV8560E en 1 aangesloten op de UDM PRO voor een specifiek LAN netwerk
Dit wordt echter door Devolo support afgeraden ivm performantie
Dus zoiets:

CV8560E
|
|-- UDM Pro (Mac passthrough)
|    |
|    |-- Devolo powerlines set B (bijvoorbeeld range: 192.168.40.x)
|
|-- Devolo powerlines set A (voor digicorders)

4) Ik had ergens gelezen hier bij Netweters dat de digicorders ook via de UDM pro kunnen verbonden worden, zou die setup ook kunnen gebruikt worden om 1 set van
Devolo's te gebruiken waar 2 VLAN's over heengaan. 1 VLAN voor de digicorders en 1 voor het LAN netwerk ?
Dus zoiets:

CV8560E
|
|-- UDM Pro (Mac passthrough)
|    |
|    |-- Devolo powerline Master (Vlan 10: 192.168.40.x) (Vlan 20: range voor digicorders)


De Devolo aan de kant van de digicorder, daar zou ik tussen de Devolo en de digicorder een kleine switch kunnen zetten om enkel VLAN 20 over te nemen)

Dus zoiets:

CV8560E
|
|-- UDM Pro (Mac passthrough)
|
|    |-- Devolo powerline Master (Vlan 10: 192.168.40.x) (Vlan 20: range voor digicorders)

     |-- Devolo powerline Slave 1 --> Switch met port configured voor VLAN 20 --> Digicorder 1
     |-- Devolo powerline Slave 2 --> Switch met port configured voor VLAN 20 --> Digicorder 2
     |-- Devolo powerline Slave 3 --> Switch met port configured voor VLAN 10 --> Extra Access point bijvoorbeeld

Nu,

- Is mijn 4e optie eigenlijk zowiezo mogelijk ?
- Zou er voor optie 3 inderdaad een grote performantie impact zijn ? Ik kan me niet inbeelden dat er veel data nodig is voor de interactiviteit van de digicorders.
- Zou optie 4 dezelfde performantie impact hebben dan optie 3 of zou performantie beter moeten zijn ?
- Is er een optie 5 ? 🙂

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Uitbreiding netwerk opties

Tags (2)
0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opties voor uitbreiding netwerk

@kve2002  Als je op die UDM Pro een IPTV optie hebt om een bepaalde poort rechtstreeks te verbinden met je digicorders dan kan je dit uitproberen.

Maar het simpelste is eigenlijk een 2e setje devolo's. Normaal gezien zullen die elkaar niet echt storen. Want A en B zijn nu verbonden op een bepaalde frequentie en als je setje C en D nu ook met elkaar verbindt zal dit heel toevallig moeten zijn dat dit ook op dezelfde frequentie is. Trouwens je hebt misschien nog recht op het gratis setje van Telenet. Gebruik die voor je digicorder en je Devolo's sluit je gewoon aan op je eigen router. Zo kan je het direct zonder kosten uittesten. Werkt het niet dan kan je die van Telenet terug inleveren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Opties voor uitbreiding netwerk

Je kunt op de UDM Pro een extra netwerk configuren, als VLAN only.

Ik heb bijvoorbeeld een netwerk Telenet, type vlan-only, en geef die een vlan nummer.

Vervolgens één van de 8 LAN poort van de UDM pro uniek aan dit vlan koppelen.

Daarna deze port ook aan de ingebouwde switch van de CV8560E verbinden.

 

udm-vlanonly-netwerk-telenet.png

 

udm-switch-port-tag.png

 

Je hebt Telenet als vlan nu aan je unifi netwerk toegevoegd. Dit netwerk kan via een trunk verbinding aan de andere switches doorgeven. Mits de andere switches managed switches zijn, kun je daar de vlan aan een aparte port koppelen, waaraan je je digibox kunt verbinden.

Volgens mij kan de powerline perfect een trunk verbinding doorgeven.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Opties voor uitbreiding netwerk

@Arnie bedankt voor de tip, ziet er inderdaad veelbelovend uit, zal het dit weekend eens uittesten 😀

kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Opties voor uitbreiding netwerk

@Arnie Dit weekend dit eens uitgetest, apart vlan netwerk en digicorders hiermee verbonden via powerline.  Werkt perfect 😀.  Morgen een switchke aanschaffen om trunk door powerline te sturen en met die switch na de powerline en juiste vlan instelling de digicorder verbinden.