Beantwoorden
ThunderSpark
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

Hallo,

Om onze derde Digcorder volledig interatief te maken en te verbinden met de andere twee zijn we van plan een derde Powerline Adapter te plaatsen. Nu heb ik wel momenteel een vraag rond het splitsen van deze PowerLine verbinding. Ik heb naast mijn Digicorder ook wat andere apparaten in de kamer staan die apart verbonden zijn met de router via een netwerkswitch. Om een beter beeld te schetsen laat ik hierbij dit netwerk schema achter: wat omkaderd is zit in dezelfde kamer.

 

ThunderSpark_1-1615051749461.png

 

Nu zou ik eventueel in de toekomst in plaats van mijn PS4 en Nintendo Switch  op die  netwerk switch (van de router) te plaatsen deze rechtstreeks op de PowerLine Adapter (Power Line Adapter 4) willen koppelen, Zonder de interactiviteit van de Digicorder te verliezen. Maar voor mij is het wat onduidelijk of een Netwerk Switch of Netwerk Splitter moet gebruiken voor het minste snelheid verlies. Wat moet ik dan nemen en is dit wel eventueel een snelheid winst? Zo niet dan laat ik zoals het nu is.

Tags (1)
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark  Nooit een splitter gebruiken. Dat werkt niet. Altijd een switch. Gratis af te halen in een Center.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ThunderSpark
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

Gratis echt? Hoe groot is de snelheid van de Switch? Omdat de maximaal snelheid rond 200 mbps  is. Als de Netwerk Switch lager is dan 200 mbps is de snelheid winst niet waard in mijn ogen. Ja je kunt niet 200 eruit halen door andere factoren, maar dan nog.

Blijft mijn DigiBox ook dan nog interactief? Ik had ergens vernomen van niet.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark Die switchkes hebben gigabyte poortjes. Dat zal het probleem niet zijn. En je digicorder blijft interactief.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark 

 

Ja, echt gratis. Op voorwaarde dat je er nog geen hebt gekregen, dit is een éénmalig iets.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark 

 

Uw digicorder zal enkel niet interactief zijn als hij niet (al dan niet via switchkes) rechtstreeks aan de Telenet HGW hangt. Met andere woorden, hij moet een specifiek IP adres van Telenet krijgen (beginnend met 10.), en niet een intern adres van uw eigen router.

Als hij aan een HGW van Telenet hangt zal hij, om de verwarring nog wat groter te maken, een tweede IP adres krijgen dat wel in de 192.168.0.X range ligt, maar dat is minder belangrijk. Hoofdzaak is dat hij een 10.X.Y.Z adres krijgt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark 

 

Wat ik hierboven beschreven heb is ook waar indien uw "modem" uit uw schema geen HGW maar een echte modem-only is. In dat geval zal uw digicorder geen tweede ip adres in de range 192.168.0.X krijgen maar de rest van de redenering is hetzelfde.

 

Hoe het ook zij, uw digicorders mogen simpelweg nooit aan uw eigen router hangen omdat ze dan geen 10.X adres gaan krijgen van Telenet. Tenzij  (alweer) dat je met VLAN of IPTV gaat werken waardoor je uw eigen router bypassed.

 

Als iets niet duidelijk is, laat maar weten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ThunderSpark
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

Sorry maar je brengt me eerder echt in de war..de modem is Docis 3.1 Modem van telenet. Dus ik weet dus niet wat je bedoeld  met HGW. Ik snap dat ze niet aan de router mogen hangen (had dit ooit eens geprobeerd met een Digibox vroeger werkte niet). Maar je brengt me ook wel extra vraag op in verband met de 10.X.Y.Z IP adress toewijzing.

Als ik mijn Power Line Adapter gaat aansluiten op die Switch en daarbij dus aan de Digicorder en mijn andere apparaten. Is het dan ook niet beter dat ik mijn Console apparaten een zo 10.X.Y.Z Ip adress toewijs? Weet niet of dat ik dan ook beter aanpas of niet want mijn consoles staan op een 192.168.1/0.X adress typering.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark 

 

Een HGW, dat is een HomeGateWay, en dat is dus uw modem/router combinatietoestel van Telenet. Zo worden die dingen genoemd.

 

Dat 10.x adres wordt door de servers van Telenet aan uw digicorder toegekend. Daarom dat zij rechtstreeks aan de HGW moeten hangen en niet aan uw eigen router. Telenet heeft een database met alle MAC adressen van hun digicorders. en kent op basis daarvan dat 10.X adres toe.

 

Zonder 10.X adres geen interactiviteit.

 

Zelf kan je niks aanvangen met een 10.X adres, dus niet doen. Laat uw eigen toestellen gewoon in uw 192.168.X.Y range.

 

 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark 

 

Ik heb uw schema nog eens bekeken, en als ik dat goed zie dan zit uw computer4 in een ander subnet dan de rest van uw systeem (behalve dan de digicorders).

 

Uw computer4 zit namelijk in het netwerk van uw HGW (192.168.0.X), waar uw andere computers in het netwerk van uw eigen router (192.168.1.X) zitten.

 

 

Op zich is dat geen probleem. Enkel, wanneer je alle machines met elkaar wil laten communiceren zal je nog enkele bijkomende settings moeten instellen. Of uw eigen router in bridge mode zetten zodat de DHCP functie uitgeschakeld is. Dan ga je één netwerk hebben dat volledig beheerd wordt door uw HGW.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ThunderSpark
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

De communicatie tussen apparaten (in dit geval van Computer 4) is niet belangrijk toch interessant om te horen van "bridge mode". Ik heb daar nooit van gehoord op dat gebied. Maar ik neem ook aan dat mijn router in Bridge mode zetten, het niet mogelijk maakt om mijn Digicorder interactief te maken op mijn bestaande netwerk Setup. Toch bedankt voor de tips.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Powerline adapter splitsen: splitter of switch?

@ThunderSpark 

 

Toch wel, als je uw eigen router in bridge mode zet (waardoor hij dus geen DHCP server meer is) zal uw digicorder in dat geval dus ook achter uw eigen "router" werken en interactief zijn. Uw router is immers op dat moment geen router meer (maar wel een bridge) en uw digicorder gaat via de HGW het net op.

 

Let wel, je verliest daarmee ook alle router functionaliteiten op uw eigen router. Je gaat dan alles op de HGW moeten regelen, en die mogelijkheden zijn beperkter dan die van een eigen router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes