Beantwoorden
BartVE
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

PC als FTP server: hostname?

Dag iedereen. Ik heb FileZilla server op mijn HP Desktop geïnstalleerd, en een remote-user aangemaakt e.d.. Poorten 21 en 22 geportforwarded. Wanneer ik op een andere PC (andere connectie) probeer aan te loggen op mijn "ftp server"; blijft de connectie telkens hangen op "wachten op welkomstbericht", en dan weer afgesloten. gaat zo een tijdje door. Ik heb 2 vragen:

1. Welk is de hostname van mijn FTE server (intern IP adres van de PC, IP adres van mijn modem?) die ik in de FTE client moet ingeven?

2. Moet Telenet iets specifieks doen om het werkbaar te maken?

Many thanks

Gr.
Bart

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Normaal gezien is het intern, dus PC naar andere PC op hetzelfde netwerk, IPadres 192.168.0.X het IPadres van je PC.

Bij externe verbinding zal het publiekIPadres zijn of DDNS naam als je dat hebt ingesteld.

Als er virussoftware of windowsdefender actief is op je PC maet je ook nakijken of die poorten 20 en 21 open staan.

Je meoet in principe niets ander doen bij Telenet om dit te doen werken.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Experienced Meesterweter
Jij bent een pro! Ere-Krak Krak 2021 Krak 2022

Je spreekt hier over port forwarding op je Telenet homegateway.  Dit is enkel van tel als je inkomende FTP connecties wil toelaten vanaf het internet.

Niet nodig als client en server zcih op hetzelfde netwerk bevinden, dan connecteer je simpelweg naar het IP adres van je server.

Er van uitgaand dat je toch FTP wil toelaten vanop het internet, en dat de Telenet homegateway de enige router in je netwerk is:

• Je spreekt hier zowel over TCP poort 21 als 22.  TCP21 is de typische poort voor FTP, TCP22 is de gebruikelijke poort voor SSH/SFTP (een heel ander protocol).
    In het geval van een FTP server achter een NAT router (zoals de Telenet homegateway) moet je zowel poort TCP21 portforwarden, alsook een andere poort (of poort range) die je instelt op de filezilla server (bij passive mode settings).  Want inkomende FTP achter naar een server achter een NAT router vereist typisch PASSIVE mode FTP (niet ACTIVE mode).
    Zie https://agenciaroco.com/en/how-to-configure-your-ftp-server-behind-a-nat-server-with-dynamic-ip/

Wat je ook zou kunnen doen, is SFTP gebruiken ipv FTP. Dan draait je server standaard op poort 22, en hoef je enkel deze poort te forwarden. Simpeler en veiliger ook want standaard encrypted.  Filezilla server ondersteunt dit, maar in te stellen.

• dan rest er nog de hostname of IP dat je gebruikt om van buitenaf te connecteren. Het te gebruiken IP adres kan je makkelijk terugvinden door vanaf een interne PC naar www.whatsmyip.com te surfen.  Ofwel, en dat is properder, werk je met Dyndns (voer voor een ander topic). Ik zou eerst proberen met het externe IP adres, en kijken hoe ver je komt.

Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.