Beantwoorden
Maarten86
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Packet loss door problemen met node?

Hallo iedereen.

Ik ondervind al een aantal weken een constante packet loss, beginnend vanaf de eerste node in de buurt. Varieert tussen de 1-2%, zoals te zien bij een WinMTR test:

Schermafbeelding 2020-12-22 183830.png 

 

De modem heb ik recent vervangen, omdat ik hoopte dat daarmee het probleem zou opgelost zijn, maar dat heeft niks veranderd. Zoals je ziet begint de packet loss pas achter de modem van Telenet.

 

Dit zorgt niet onmiddellijk voor problemen bij gewoon surfen of Netflix, maar bij VOIP calls voor mijn werk of Twitch streaming en gaming is dit problematisch. Bij een Twitch Bandwidth test is het resultaat zo dat ik geen enkele geschikte ingest server kan kiezen, waarnaar ik een stabiele upload heb. Vrijwel allemaal quality 0.

Schermafbeelding 2020-12-22 184741.png

Ik heb een 300mbit/20mbit abo, docsis 3.1 E-router 

 

Telenet heeft mij, na contact met klantendienst, een tijd geleden bevestigd dat er problemen met de node in de buurt zijn. Er zijn dan daarna nog enkele keren een aantal acties op uitgevoerd, wat voor onderbrekingen in de verbinding zorgde, maar gedurende weken blijft het probleem aanhouden.

Een aantal weken terug kon ik een aantal dagen genieten van 0% packet loss. Toen stond er een technieker gepland, die ik dan maar heb afgezegd, omdat als zij geen probleem konden vinden ik de interventie moest betalen. Daarna is het, na die "actie" op de node dan weer misgegaan.

 

Weet niet of een technieker hier aan huis veel gaat kunnen doen trouwens.

 

Heb inmiddels ook reeds opnieuw met Telenet contact opgenomen en ze gingen het aankaarten, maar daarmee ben ik nog niet verder geholpen uiteraard. Op dit moment overweeg ik een overstap naar een welgekend (veel) trager alternatief, maar als ik moet kiezen tussen snelheid en stabiliteit is de keuze voor mij wel vlug gemaakt natuurlijk. Hoewel ik zeker geen overstap wil doen als het niet nodig is. Altijd super tevreden geweest van Telenet.

 

Vele mensen zien hier waarschijnlijk gewoon over. Je moet al met wat intensievere nettoepassingen bezig zijn om het te merken.

 

Wat denken jullie?

 

0 Likes
5 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Packet loss door problemen met node?

@Maarten86 ik merk dit ook bij webcammen dat de verbinding soms wegvalt, vrees dat dit beetje te maken heeft met meer verbruik op het net en de drukte.

overdag valt het mee, het is in de avond uren dat het ergste is.

hoop dat dit eens wordt opgelost voor iedereen, 

ik woon in een dichtbevolkte wijk met een school en veel appartementen, dat zal deels de reden zijn hier vrees ik.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Packet loss door problemen met node?

Ik heb de test ook eens gedaan . En dan de resultaten van google (8.8.8.8)  met die van cloudflare (1.1.1.1) vergeleken.

 

See for yourself:

 

test met 8888.JPG

test met 1111.JPG

De eerste run bij google gaf 75% loss op die ene node. De tweede run gaf dus die 100%

 

Dus misschien eens uw DNS settings aanpassen?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Packet loss door problemen met node?

@Maarten86 

Ik heb dan die WinMTR ook eens gedownload en laten draaien:

 

WinMTR.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Maarten86
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Packet loss door problemen met node?

Het is de packet loss op de bestemming dat van tel is uiteindelijk. Als dat bij jou 0 blijft, zoals het hoort, dan zit het goed. Je moet WinMTR wel best 15min laten lopen om een nauwkeuriger resultaat te hebben. Een packet loss enkel op een node ergens tussenin hoeft geen probleem aan te duiden. Servers maken geen prioriteit om te antwoorden op deze requests. Als het maar niet op de eindbestemming voorkomt.

 

Heb zelfde packet loss bij gelijk welke bestemming hier ook bij andere DNS server, steeds ongeveer 1%.

 

Ook jouw Twitch Test ziet er veel beter uit dan die van mij. Jij hebt tenminste een quality indicatie op de ingest servers. Ik heb overal quality 0, wat ook weer wijst op een netwerkprobleem.

 

Maandag ging een Telenet technieker contact opnemen. Zal dit allemaal proberen aan te kaarten en zien welke oplossing ze kunnen voorstellen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Packet loss door problemen met node?

@Maarten86 

 

Ik heb de test met de google DNS eens 20 minuutjes laten lopen:

 

google20minuten.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes