Beantwoorden
Deniv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Goed gevonden!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

Een vraag waar ik al zeer lang mee zit, en waar je als klant blijkbaar wordt geacht eerst met de andere klanten te overleggen: bij Telenet merk ik dat sommige poorten van mijn modem toe zijn, maar niet stealth, dus niet verborgen. Ik zou voor de veiligheid willen dat die verborgen zijn. Verder vind ik het niet leuk dat de modem antwoordt op ping.

Heeft iemand ervaring hoe je dat voor mekaar krijgt. Bij de instellingen van de modem op Mijn Telenet vind ik dat niet, en bij de vragen op Netweters of bij Telenet ook niet.

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

@Deniv   Een stomme vraag van mij, denk ik. Hoe kun je nu poorten verbergen? Alle 65536 poorten zijn gekend, niet ,meer en niet minder. Of je zet er eentje of meerdere open en dan gaan ze reageren of je blokkeert ze allemaal maar dan kan je van buitenaf niets doen. En de response op een ping kan je eventueel uitzetten maar wat win je daarmee. Als je op dat IPadres een of andere server draaiend hebt weten ze op die manier dat je adres bestaat.

Omdat ik graag iets bijleer graag de uitleg waarom dit voor jou belangrijk is om dat te kunnen doen.

Hier een leuke discussie over gevonden: https://www.security.nl/posting/33738#posting293676 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Deniv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Goed gevonden!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

De meeste poorten zijn normaal verborgen of 'stealth' dwz dat ze niet reageren als bv hackers er naar polsen, dat ze precies niet zichtbaar zijn. Je kan dat bij je eigen modem controleren (op www.grc.com/...) of als je in google ShieldsUp typt. Daar zijn meerdere testen of je modem goed beschermd is.

0 Likes
Deniv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Goed gevonden!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

Ik heb eens gehoord van een leraar informatica dat een hacker figuurlijk een 'bom' kan gooien als hij weet dat je poort closed is, waarna die open gaat. Maar volgens de link waarnaar je verwijst heeft het dus geen zin je poorten onvindbaar te maken. Dan zijn we toch allemaal vogels voor de kat i.v.m. hacking?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

@Deniv  De firewall blokkeert de poorten. Het is net zoals je huis, je sluit alle deuren en vensters met goede of betere sloten en ze kunnen een bom gooien natuurlijk. Maar wie is nu geïnteresseerd in een particulier of klein bedrijf? Zouden ze dat tijd en moeite waard vinden? De enige echte manier om je PC af te sluiten van de buitenwereld is niet op internet gaan, dus geen verbinding maken noch via wifi noch via kabel.

Maar je router heeft zijn firewall, de achterliggende servers normaal gezien ook dus daar moet je werken met toestemmingen, blokkeringen, wachtwoorden,  enz.

Zie het als een winkel. je laat ze toe om te kopen shoppen en je moet maatregelen treffen om de dieven te ontmoedigen. Je kan dus je winkel sluiten als zekerste maatregel maar dan heb je niets.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Deniv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Goed gevonden!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

Ok, bedankt voor je antwoord. Ik weet dat ik financieel niet interessant ben voor hackers, maar 't is het idee dat men voor de sport zomaar bv op mijn ip kan stuiten en inbreken. Met geweld een winkel open forceren gaat gepaard met veel gedruis, maar een inbraak op je thuisnetwerk kan geruisloos. Het blijft een vervelende gedachte. We moeten zoveel mogelijk ons beschermen. Groet.

0 Likes
Deniv
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Handje vol! Goed gevonden!

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

Is er ondertussen nog iemand die weet hoe je je modem onzichtbaar te maken voor ping, alsook je poorten stealth te maken? Is dat mogelijk of niet bij Telenet? Vroeger was ik bij een andere provider waar dat wel zo was.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Ping bereikbaarheid uitzetten en poorten stealth

Je modem niet te laten antwoorden op ping (ICMP) is beperkt zinvol. De meeste scan-tools doen namelijk eerst een ping, en als je geluk hebt geven ze het dan direkt op, wanneer daar geen antwoord op komt. Ze zouden kunnen denken dat er geen apparaat aktief is met dat IP adres. Zoals gezegd, het is een zeer beperkte vorm van veiligheid.

Doe je een nmap port-scan voor het bewuste ip-adres, dan zul je zien of er wellicht toch andere porten aktief zijn.

Op de telenet router zelf kun je de ping-antwoorden op de lan en wan aansluitingen niet uitschakelen.

Indien je een CV8560-E hebt en gebruik maakt van een eigen router, middels passthrough, dan kun je ping-antwoorden wel op je eigen router uitschakelen (mits deze dat ondersteund). Van zodra je port-forwarding gaat gebruiken ben je niet langer meer in steatlh, maar opnieuw open op de bewustee porten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.