Beantwoorden
Ex-Netweter

Plots optreden van hoge latency

Wij hebben hier reeds enige tijd al problemen met het internet. Voor het grootste gedeelte van de dag lijkt het internet vlot te gaan. Maar op willekeurige tijdstippen ontstaat er plots een grote spike in latency waarbij mijn ping van 30ms naar 400+ ms kan gaan. 

Ik speel vaak online (competitieve) games waarbij dit probleem heel voelbaar is. Er kan een hele tijd geen probleem zijn maar plots springt de latency de hoogte in waarbij je niets meer kan doen (wat heel irritant is). 

Ik heb al wat met telenet gepraat via twitter maar zij vinden geen oplossing voor dit probleem. Ze zeggen dat mijn modem in orde is wanneer ze controleren  (nu bijvoorbeeld, maar ik ondervind nu ook geen last). Een bijkomend probleem is dat deze latency spike totaal onvoorspelbaar en niet uit te lokken is. Anders zou ik dit kunnen reproduceren en de resultaten aan telenet tonen. 

Thuis hebben we de volgende setup: op de gelijksvloers staat de modem van telenet in de garage. Deze voorziet het gelijkvloers van internet via wi-fi. Ook hebben we een router, Sitecome X6 N900 (die via kabel verbonden is met de modem) op de bovenverdieping staan. Deze bevindt zich zo'n 5-6 meter van mijn pc. Mijn pc heeft een Edimax 802.11n PCI WLAN kaart. 

Het probleem doet zich nu al een tijd voor (hebben nieuwe modem gekregen, nieuwe router gekocht, ik heb ook al een nieuwe pc [vroeger op een andere pc/laptop was hetzelfde probleem merkbaar).

De latency is niet alleen merkbaar in een spel (wat problemen met de server van het spel uitsluit) maar ook op het internet en andere programma's (zoals Teamspeak 3). 

Heeft nog iemand deze problemen (gehad)? Hopelijk vindt er iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

0 Likes
16 reacties
Yamakasi
Experienced Meerweter
Nieuwe TV-theek? Even demarreren... BINGO! Warming up?

Ik zou ook al die 40Mhz op je 2.4GHz netwerkje uitschakelen, 2.4 is zoizo al gevoelig aan vanalles en als je dan nog is 40MHz gaat gebruiken is vragen voor problemen. ( is ook niet echt neighbor friendly 😉 )

0 Likes
Ex-Netweter

Zo, even een paar dagen de nieuwe WiFi-adapter gebruikt. Ik gebruik nu zoals eerder vermeld de 5 Ghz band en heb op deze band 0 overlappingen met andere netwerken. Tot nu toe geen hoge latency meer kunnen opmerken. 

Ik vermoed dus dat het grote aantal overlappingen (8-10) voor een groot deel (volledig) het probleem zal geweest zijn. Oude adapter zal ook niet zo super geweest zijn aangezien deze de andere signalen (de overlappingen) zelf niet kon opsporen.

0 Likes