Beantwoorden
KGTS
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! Netjes! Leesclubje starten? Primeur!

Poort 8080 niet automatisch geforward naar DMZ-toestel

Dag beste Netweters,

 

Een bijzonder probleempje dat ik met een omweg heb opgelost. Ik wou het toch met jullie delen voor wie er ook last van heeft of om ervaring uit te wisselen, het lijkt me namelijk een "bug".

 

Ik heb zo'n nieuwe witte HGW van het type DOCSIS 3.1 (werknaam binnen Telenet: CH8568LG). Dat is het geval sinds vrijdag, omdat ik momenteel met Telenet werk aan de oplossing van een ander, niet gerelateerd probleem.

 

Ik heb al verschillende jaren een DMZ ingesteld vanop mijn modem naar mijn eigen router. Ik weet dat dat met andere types modems beter kan (EMTA enz) en ben het daar ook mee eens, maar door andere (externe) factoren ben ik 'verplicht' een modem met wifi te nemen. Los daarvan heeft die DMZ gewoon altijd goed gewerkt, dus geen klachten.

 

Sinds de wissel van mijn modem naar een CH8568LG werkt de DMZ echter niet meer voor poort 8080... Alle andere poorten die ik gebruik lijken geforward te worden door de DMZ (zoals het hoort dus), maar 8080 niet. Ik heb ook de andere 65565 poorten niet getest wegens tijdsgebrek.

 

De oplossing bestond er uit om bovenop de DMZ nog eens expliciet een port forwarding voor poort 8080 toe te voegen naar hetzelfde adres als dat van de DMZ. Een gemakkelijke oplossing die verder in gebruik niet stoort, maar uiteraard niet de bedoeling bij de configuratie van een DMZ.

 

Heeft nog iemand hier ooit problemen mee gehad? Moet ik dit niet ergens signaleren als een bug?

 

Gr

Kenneth

1 reactie
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poort 8080 niet automatisch geforward naar DMZ-toestel

Dat is inderdaad merkwaardig. Normaal is het DMZ adres een catch-all voor alle port-forwarding die niet expliciet geconfigureerd is.

Alles wordt dus naar de DMZ doorgegeven, tenzij er een andere configuratie regels een andere bestemming aangeeft.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes