Beantwoorden
Wouterdnp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten effectief open?

Beste netweters

 

Omgeving:

Docsis 3.1 E-router > utp kabel van Lan1 poort naar > Synology Router RT2600AC Wan 1 poort

Wouterdnp_6-1618420882650.png --> router.png

 

Instellingen in mijn telenet:

Wouterdnp_1-1618418569713.png --> Hier is het MAC adres van de Synology router ingevuld.

 

Wouterdnp_2-1618420047219.png

(Hier deze poort open zetten zou overbodig moeten zijn aangezien de router dit zou moeten kunnen beslissen.)

Wouterdnp_3-1618420096989.png

 

In de Synology SRM staat de poort ook open:

Wouterdnp_5-1618420599813.png

 

Hier het resultaat van de port checker:

Wouterdnp_4-1618420326746.png

 

Ik zou graag de poort open hebben staan om via sslvpn vanop afstand in mijn thuisnetwerk te geraken, om zo aan mijn NAS te kunnen.

 

 

Wie kan mij hier bij helpen / adviseren / corrigeren / ...

 

 

Alvast bedankt voor de feedback!

 

Tags (1)
0 Likes
8 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poorten effectief open?

@Wouterdnp je kan de vpn server op je Synology Router RT2600AC zonder probleem gebruiken als je het mac adres van je router in bridge zet. Hetgeen je ook kan doen als je een Synology nas hebt, daarvan de vpn server gebruiken. Je kan dan via de instellingen van je nas een let's encrypt certificaat aanmaken voor onder andere vpn.Hierdoor kan je dan veilig connectie leggen.

ALs je de synology router gebruikt kan je dit ook met let's encrypt beveiligen. (gratis certificaat)

Om je nas gemakkelijker van buitenaf bereikbaar te maken maak je een synology.me account aan maar zorg er voor dat je geen portforwarding naar je nas hebt openstaan. Zo moet je eerst een vpn leggen voordat je naar de nas kan surfen.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wouterdnp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten effectief open?

@kristofDW 

je kan de vpn server op je Synology Router RT2600AC zonder probleem gebruiken als je het mac adres van je router in bridge zet. --> Bridge wordt gemaakt van telenet modem naar synology router.

 

Hetgeen je ook kan doen als je een Synology nas hebt, daarvan de vpn server gebruiken. Je kan dan via de instellingen van je nas een let's encrypt certificaat aanmaken voor onder andere vpn.Hierdoor kan je dan veilig connectie leggen. ALs je de synology router gebruikt kan je dit ook met let's encrypt beveiligen. (gratis certificaat) --> Die heb ik inderdaad.

 

Om je nas gemakkelijker van buitenaf bereikbaar te maken maak je een synology.me account aan maar zorg er voor dat je geen portforwarding naar je nas hebt openstaan. Zo moet je eerst een vpn leggen voordat je naar de nas kan surfen. --> Ik heb inderdaad een synology.me account (ddns). De vpn is gelegd (vpn plus server), en maakt gebruik van de poort 4403.

 

Het probleem is dat die poort niet blijkt open te staan waardoor verbinden met de vpn niet mogelijk is.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Poorten effectief open?

@Wouterdnp  Je hebt je router van Synology gebridged op de modem/router van Telenet via het mac adres.

Dat wil zeggen dat je nu een publiek IP adres krijgt  op je synology router maar ook dat je niets moet forwarden in je Telenet router.
Enkel in je Synology router moet je aan portforwarding doen naar het juiste IP adres waar je VPN server draait.

Je zorgt ook dat op je NAS de DDNS instelling juist staat zodat je publiek IP adres geupdated wordt wanneer nodig.

 

Ik heb ook een VPN server draaiend op mijn synology Nas. Via de Telenet modem router en dat werkt perfect.

Gebruik je de juiste poorten voor je VPN server? Want die kun je ook zelf instellen hoor. Alleen je forwarding moet dan juist gezet worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wouterdnp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten effectief open?

@igvfer Je hebt je router van Synology gebridged op de modem/router van Telenet via het mac adres.

Dat wil zeggen dat je nu een publiek IP adres krijgt  op je synology router maar ook dat je niets moet forwarden in je Telenet router.
Enkel in je Synology router moet je aan portforwarding doen naar het juiste IP adres waar je VPN server draait. —> Dat klopt.

 

Je zorgt ook dat op je NAS de DDNS instelling juist staat zodat je publiek IP adres geupdated wordt wanneer nodig. —> de NAS heeft een synology.me DDNS (de router heeft een andere op hetzelfde publieke IP).

 

Ik heb ook een VPN server draaiend op mijn synology Nas. Via de Telenet modem router en dat werkt perfect.

Gebruik je de juiste poorten voor je VPN server? Want die kun je ook zelf instellen hoor. Alleen je forwarding moet dan juist gezet worden. —> Ik gebruik de poort 4403 voor SSLVPN. De forwarding staat correct ingesteld, zoals je kan zien in mijn vraag.

 

Verbeter mij / vul aan als ik fout zit.

 

Bedankt!

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Poorten effectief open?

Het @Wouterdnp  een tip: als je citeert is het duidelijker als je de citaatfunctie gebruikt. In je antwoord rechtsbovenaan op de 3 puntjes klikken en dan klikken op het aanhalingsteken.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Poorten effectief open?

@Wouterdnp  Ik denk dat we hier een aantal dingen dooreen halen. Die SSLVPN is iets dat draait op uw Synology router niet op een Synology NAS. Als je dat configureert moet je nergens een poort open zetten, het programma houdt zelf die poort open.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/SRM/help/VPNPlusServer/vpnplus_server_sslvpn 

Hoe bereik je die VPN? DDNSnaam:poortnummer of publiekIPadres:poortnummer omdat je een afwijkende poort hebt ingesteld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wouterdnp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten effectief open?

@igvfer, bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb de instelling om de poort 4403 open te zetten verwijderd. Nu zou zoals jij aangeeft Synology VPN Plus Server de poort moeten beheren.

 

Ik zou inderdaad de vpn server moeten kunnen bereiken met DDNSnaam:4403

 

Maar dat lukt tot nu toe nog niet.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

0 Likes
Wouterdnp
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten effectief open?

Zijn er volgens jullie nog zaken die ik zou moeten checken of die ik over het hoofd zie? Tot nu toe nog niet gelukt.

Ziet er iemand het zitten om eens een telefoongesprek te houden om instellingen te overlopen en te zoeken naar een oplossing?

 

Alvast bedankt!

0 Likes