Beantwoorden
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

Beste,

Ik heb thuis een mesh netwerk gemaakt PLUG en play.

Nu kan ik niet meer op mijn domotica systeem vanop 4G.

 

Ik heb gekeken bij poort forwarding. En vanaf daar ben je me verloren.

 

Mijn wan adres komt niet overeen met IP 192.168.0.xxx - welk IP adres moet ik nemen want elk toestel heeft toch een IP adres of heb ik dat verkeerd?

 

Beginpoort extern eindpoort extern beginpoort intern (wat is dat allemaal) overal gezocht en geen poort nummers gevonden. Hoe kan ik deze vinden?

 

Hopelijk kom ik eruit. Ik ben hier echt een leek in

 

Grtjs Nicolas

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Poorten forwarden

0 Likes
13 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

@fused  

En hoe en met wat heb je het Mesh netwerk gemaakt ? 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

@fused, welkom op dit forum.

In de meeste gevallen bestaat een mesh-netwerk uit een router en access-poins.

In principe heb je dan twee routers achter elkaar geschakeld, wat betekent dat je in beide routers ook de nodige configuratie aanpassingen moet doen om dit verkeer binnen te laten komen, en aan de domotica-server door te sturen.

 

Het netwerk driect verbonden aan de Telenet HGW zal vermoedelijk nog altijd adressen uitdelen die beginnen met 192.168.0

Je nieuwe mesh router die je met zijn WAN poort op de Telenet HGW dient aan te sluiten ontvangt nu ook een IP adres startend met 192.168.0. (bijvoorbeeld 192.168.0.110)

 

Achter de mesh router is een ander IP netwerk in gebruik, waarschijnlijk startend met 192.168.1.

Welk IP adres gebruik je voor je domotica server?

 

Dit betekent dat je via mijn telenet je bestaande poort forwarding moet aanpassen naar het adres van de meshrouter. Het is te adviseren die overigens een vast adres te geven indien dat mogelijk is.

In de mesh router zelf moet je ook port-forwarding configuren, om het inkomende verkeer door te sturen naar de domotica server.

 

Dat is helaas het nadeel van de meeste mesh routers. Ze voegen (onnodig) een router functie in je netwerk toe, waardoor alles complexer wordt.

 

Welk type HGW (Telenet "modem") heb je?

Mocht je over een CV8560E beschikken dan kan je deze in een soort van bridge mode zetten. Dat is enkel mogelijk met dit type. Het voordeel is dat je dan een officieel IP van Telenet direkt op je mesh router kunt ontvangen, en enkel daarop port-forwarding hoeft te configureren.

 

In sommige mesh routers is het mogelijk de router functie uit te schakelen. Als dat kan zou ik dat adviseren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

ik heb de hirshmann GIGABIT INTERNET MESH WIFI ACCES POINT gebruikt

0 Likes
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

als ik naar mijn telenet ga mijn modem enz. kan ik een lijst zien met alle toestellen die aangesloten zijn. Allemaal hebben ze ip adres van 192.168.0.xxx

 

Ik heb de witte modem van telenet. Daar vertrek ik naar mijn hirshmann mesh  en van daaruit naar mijn NETGEAR 24 poort switch en dan naar mijn domotica systeem. deze zou een ip adres hebben van IPv4: 192.168.0.xxx

Ik heb geen IP voor domotica. Mss beter als ik 1 appart zou hebben?

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

Waarschijnlijk een Hirschman APAC 02 MESH dan?

Ik heb even de handleiding doorgebladerd. Dit lijkt effectief een mesh access point te zijn, zonder router functie. Dit in tegenstelling tot de mesh oplossingen van veel andere firma's.

Dat is goed nieuws.

 

Dit betekent dat je geen dubbele NAT of port-forwarding hoeft te gebruiken zoals ik eerder vermeldde.

Als een verbinding vanaf 4G naar je domotica systeem goed werkte in het verlden, dan beteken dit dat port-forwarding correct was ingesteld via mijn telement.

 

Na de veranderingen in je netwerk is het mogelijk dat het domotica systeem misschien een nieuw / ander IP adres heeft ontvangen. Het is te adviseren dit systeem een vast ip adres te geven, maar misschien ontvangt deze het nu nog automatisch wat niet garandeerd dat het altijd hetzelfde adres zal blijven.

Indien het nu een nieuw / ander IP adres is dien je dit aan te passen in mijn telenet.

Kun je vanaf een lokale PC wel je domotica systeem bereiken?

 

Een andere probleem oorzaak zou kunnen zijn dat je publieke IP adres veranderd is. Bezoek eens https://www.watismijnip.be/      Je kunt daar je IP adres zien. Komt dit overeen met wat je gebruikt wanneer je via 4G een verbinding probeert te maken?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

dat is inderdaad het is de 2.0

mijn publieke ip is 2xx.11x.4x.3x

 

hoe weet ik welk ip ik neem om via mijn 4g te gaan

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

Als je via 4G gaat, gebruik je dan een speciale app, of gewoon een web-browser?

 

Kun je zien welk 192.168.0.x adres je domotica systeem heeft, en komt dit overeen met de port-forwarding instellingen op mijn telenet? Anders even ip adres bij mijn telenet aanpassen zodat het overeenkomt. Mocht het dan nog niet werken eventueel even HGW resetten (kan ook vanauit mijn telenet).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

Ik gebruik een app om in systeem te komen.

Ip adres van domotica, gsm enz heb ik ook. 

 

Gisteren gereset maar niet gelukt. hoe moet je ip adres veranderen.

Hoe verander ik IP

 

Wat is LAN-SUBNET?? daat staat een IP 192.168.(0).1 

de 0 kan je gelijk een ander nummer geven.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

Misschien even terug naar het begin.

Ik begon port-forwarding uit te leggen, omdat dit het onderwerp van de vraag was. Ik ben nu niet zeker of dit wel nodig is. Misschien heb je een cloud-systeem?

 

  • Welk domotica systeem gebruik je?
  • Had je port-forwarding in het verleden in gebruik, voordat je een mesh-netwerk maakte?

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

het gaat over niko home control

die heeft een app genaamd niko home met deze app kan je zowel op 4G als op wifi in het systeem.

Ik denk dat sinds ik mijn mesh netwerk gemaakt heb kan ik niet meer via 4G in mijn domotica systeem.

Ik heb nog nooit port forwarding gedaan

0 Likes
fused
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

Ik heb bepaalde poorten kunnen bemachtigen voor niko home control.

ik heb een lijstje gehad met 5 poorten die eventueel open moeten zijn. Kan ik zien of deze al open zijn??

 

bij port forwarding in telenet vragen ze 

ip 192.168.0. ... (ip van computer of van GSM)

begin extern (poort bvb poort 80??)

einde extern

begin intern (wat bedoelen ze met deze poort)

0 Likes
Ex-Netweter
 

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

@fused UPnP eens aan- of uitzetten in Mijn Telenet?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Poorten forwarden (Hirshmann GIGABIT INTERNET MESH)

@fused 

 

1

 

Is het enkel 4g-gerelateerd? 'k Bedoel, kun je verbinding maken met je Niko-systeem wanneer je bijvoorbeeld verbonden bent met het wifi-netwerk van je werk, van iemand anders?

 

Indien dat het geval zou zijn en je maakt gebruikt van Android, probeer dan eens het volgende:

 

- Niko app cache wissen

- Niko app gegevens wissen

- Niko app verwijderen

- Smartphone opnieuw starten

- Niko app van nul af aan opnieuw instellen

 

Dat heeft mij enkele weken geleden geholpen toen ik op 4g maar niet kon verbinden met een van mijn toestellen thuis. (Het betrof hier weliswaar niet een domoticasysteem.)

 

2

 

Eens zitten grasduinen. Ik vermoed dat je een controller/hub hebt die per ethernetkabel verbinding maakt met je netwerk, en een digital black die per wifi verbinding maakt.

 

Probeer die digital black opnieuw eens te verbinden met de wifi van je Telenet-toestel waarmee je aanvankelijk verbinding maakte toen je nog geen mesh-setup had.

 

Lukt het dan terug om op 4g te verbinden met je Niko-systeem? Indien ja:

 

https://www.niko.eu/nl-be/hulp-nodig/faq---veelgestelde-vragen/niko-home-control-ii/ik-kan-mijn-digi...

 

http://guide.niko.eu/pages/viewpage.action?pageId=23655166
Compatibiliteit van de wifirouter

 

Mogelijks is je Hirschmann mesh niet helemaal compatibel en zul je Niko moeten contacteren.

 

Ook, die poorten waarnaar je verwijst zouden standaard alle moeten oké zijn, dus je hoeft geen port forwarding rule(s) aan te maken.

 

3

 

Niko support
ook voor niet-professionals

 

tel. 03 778 90 80

support.be@niko.eu 

 

Houd ons op de hoogte, we zijn benieuwd.