Beantwoorden
wannesdm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Port Forwarding

Hallo iedereen

Ik heb al enkele jaren een server waarop ik Plex, Teamspeak en nog een paar andere services laat draaien. Hiervoor heb ik dus alle juiste ports geforward via mijn.telenet.be, maar sinds kort staat deze lijst vol. Is er een manier om deze lijst groter te maken en dus meer port forwarding te doen?

Alvast bedankt!

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding

Ik vrees van niet. @Suzy Misschien een hint voor Telenet om daar ook eens te gaan sleutelen in de software. Volgens de reacties die ik hier zie op de Netweters bestaat er wel degelijk de behoefte aan meer mogelijkheden op de Home Gateway. Zoals meer portforwarding, ook portswitching zou mogelijk moeten zijn (onder IPv6 is dit wel mogelijk).

Ik vraag mij alleen af of er nu al de mogelijkheid is om portforwarding te doen naar een IPv6 adres naast de forwarding op IPv4. @wannesdm Probeer misschien eens om te forwarden naar het IPv6 adres van uw NAS.

Ik heb je ondertussen een privébericht gestuurd om iets te proberen via IPv6.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding

Ondertussen wat geexperimenteerd samen met @wannesdm en het blijkt dat je perfect naast de IPv4 portforwarding ook nog IPv6 rules kan instellen. Die werken perfect samen. Dus als je lijntjes tekort komt op IPv4 gebruik dan IPv6 en daar kan je perfect van poort switchen in tegenstelling van IPv4.

Nog een weetje

Om in een browser naar een IPv6 adres te surfen moet je dit zo doen:

http://[2a02:1811:9c2e:xxxx:2a57:beff:fe2a:68b9]:poortnummer indien nodig. Dus recht haakje open, IPadres, recht haakje sluiten, dubbelpunt poortnummer of /specifieke webpagina

Rest mij nu nog een vraag? Maar daar kan enkel Telenet op antwoorden. De prefix die we toegekend krijgen is die vast of variabel. Verandert die als we van modem veranderen  of onze modem voor enige tijd is uitgeschakeld ofzo?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Port Forwarding

Bedankt voor je voorstel, @igvfer


Ik merk inderdaad op dat jullie Netweters graag aan jullie eigen instellingen sleutelen van de modem voor het beheer van het thuisnetwerk. Die vaststellingen geef ik zeker door aan mijn collega's. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Port Forwarding


@wannesdm schreef:

Hallo iedereen

Ik heb al enkele jaren een server waarop ik Plex, Teamspeak en nog een paar andere services laat draaien. Hiervoor heb ik dus alle juiste ports geforward via mijn.telenet.be, maar sinds kort staat deze lijst vol. Is er een manier om deze lijst groter te maken en dus meer port forwarding te doen?

Alvast bedankt!


@wannesdm Toch nog één hint: als je graag aan port forwarding e.d. doet, is er maar één juist oplossing en dat is de HGW gaan omruilen voor een modem-only en je eigen router installeren. Dan kan je port forwarden zoveel je wil (en ook port-switchen, IPTV, VLAN, etc. als je dat wil Man Vrolijk)

 

Bekijk dan wel eerst even hoe je de digicorder op de router gaat aansluiten. Of met IPTV of met een extra switch tussen de modem en de router.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
wannesdm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Port Forwarding

Dit lijkt me zeker iets wat ik kan proberen. Alhoewel ik het nu ga houden op de oplossing van @igvfer. Dit is een simpelere oplossing op korte termijn. Toch zeker bedankt voor het voorstel!

0 Likes
rdhoore108
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Port Forwarding

Naast alle reeds gegeven voorstellen kan je ook nog van DMZ gebruik maken. Je vindt dit bij "IPv4 Firewall & Port forwarding", boven je lijstje met port forwarding.

Bij "DMZ" vul je dan het IP in van het toestel waarvoor je het meeste forwarding hebt. Dan worden alle poorten die niet specifiek in het lijstje staan, standaard naar dat IP doorgestuurd. Dus mag je al die afzonderlijke regels dan uit je lijstje verwijderen.

Zorg dan wel dat dat toestel zelf goed afgeschermd is (met een software firewall), zodat enkel de poorten toegankelijk zijn waarvan je wil dat ze toegankelijk zijn.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Port Forwarding

DMZ zou ik nooit als oplossing kiezen voor dit probleem. Je bent maar zo goed beschermt als het zwakste punt van de software die op je PC zelf draait (drivers, OS, firewall, enz.).

Eén ongefixte bug in één laag en je PC is bereikbaar van buitenaf.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes