Beantwoorden
degoos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Port Forwarding

Dag netweters

 
Ik heb een netwerk harde schijf (NAS Synology ds 216j) gekocht en aangesloten op mijn LAN netwerk, waar het ip-adres 192.168.13.135 heeft gekregen. Ik wil deze via internet toegankelijk maken en ben er ondertussen achter dat ik dit via port forwarding moet doen en poort 500 moet openstellen. Het probleem is dat de NAS niet rechtstreeks verbond  en is met de hoofdmodem (van telenet), maar met een router (Tp-link Archer C50 AC1200) die via een powerline adapter (TP-Link TL-PA8015P KIT AV1200 GB) op zijn beurt weer verbonden is met de hoofdmodem. 
  • Als ik correct ben moet ik dus eerst forwarden van de telenet modem naar de router en dan van de router naar de nas? Dus ik moet twee keer forwarden van x=>naar y, wat moet ik telkens invullen voor x en y? Ik heb in bijlage "netwerkgegevens.jpg" de netwerkgegevens van alle betrokken apparaten met Lan en Wan ip-adressen bijgevoegd. 
  • En de interface voor port forwarding verschilt voor zowel de telenet modem als de tp link router. Bij deze laatste zijn er zelfs meerdere opties (Virtual Server, Port trigger, DMZ en upnp). Welke moet ik kiezen en wat moet ik in de invulvakjes invullen/selecteren? In de tweede bijlage "forwardingopties.jpg" vind u de interfaces met opties voor port forwarding voor zowel de telenet modem als de router. 

Hopelijk is het zo duidelijk, indien er nog gegevens ontbreken, let me know!

 

Alvast bedankt

 

Niels

 
forwardingopties.jpgnetwerkgegevens.jpg
 
0 Likes
9 reacties
Vanderweyden
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
On a roll... Dat loopt vlotjes. Handje vol! Twee handen vol!

Port Forwarding

Ik heb min of meer dezelfde setup  met een QNAP NAS en Netgear Router, maar met één groot verschil; Mijn Telenet modem fungeert niet als router, maar alleen als modem. In dat geval werkt de volgende setup:

 

1. Zorg dat je NAS een fixed interne IP heeft (in te stellen via je router), anders kun je bij elke reset weer opnieuw alles instellen.

2. Forward een bepaalde poort naar de specifieke NAS functie (welke benaming ik daarvoor gebruik, maakt niet uit).Capture.PNG

 

Het lijkt er trouwens op dat je de toegevoegde afbeeldingen niet kunt zien (met uitzondering van je eigen) ?

 

 

BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Port Forwarding

@degoos Niels,

 

Alles hangt er van af of je eigen router geconfigureerd is als access point of echt als router. 

In het eerste geval moet je niks doen in je eigen toestel, want dan zit die in hetzelfde subdomein als de Telenet HGW. In het tweede geval, maak je het jezelf eigenlijk gewoon moeilijk (tenzij je een dringende reden hebt, om 2 subdomeinen te hebben thuis).

 

Mijn advies is dus: schakel de router functionaliteit in je eigen toestel uit en maak er een access point van (geen DHCP/DNS meer, geen kabel in WAN ingang). Dan moet je daar ook geen port forwarding meer doen.

 

Je NAS zit dan in hetzelfde subdomein als de HGW en daar zet je dan de port naar de NAS gewoon open naar buiten op het IP adres van de NAS. Niks met DMZ, want dat is niet nodig. Je kan ook best gebruik maken van de Synology DDNS functionaliteit, dat maakt het gemakkelijker om van buitenaf je NAS te benaderen (<jouwnaam>.synology.me:<jouwpoort>). Moest je IP ooit veranderen, dan heb je daar geen last van en wordt dat opgevangen door de DDNS van Synology.

 

Een ander alternatief is natuurlijk om de HGW te gaan inruilen voor een Telenet modem only en je eigen router te gebruiken om alles te beheren (ik heb die configuratie thuis). Op die manier heb je meer controle over je eigen subdomein en kan je bvb ook poorten mappen naar andere poorten, als je niet steeds de standaard poortnummers wil gebruiken.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding

Inderdaad, je zal 2 maal moeten forwarden. Maar eerst en vooral je NAS een vaste IP geven en ook je 2e router een vaste IP/

Voorbeeld:

Router Telenet: netwerk = 192.168.0.0, default gateway 192.168.0.1.

Uw TP link: aan de WAN zijde IP adres 192.168.0.10. Aan de LAN zijde 192.168.1.1 = default gateway.

NAS een vast IP 192.168.1.49 bijvoorbeeld.

Dan doe je volgen forward in "mijn telenet":

8090 - 8095 (Photo en muziek,  http en https) naar 192.168.0.10 = uw TPlink

4500 - 5100 (VPN en algemene toegang tot NAS) naar 192.168.0.10

1701 - 1723 (Poorten voor verschillende VPN toepassingen) naar 192.168.0.10

500 - 500 ( enkel UDP voor VPN) naar 192.168.0.10

In uw TPlink forward je die poorten nog eens naar uw NAS 192.168.1.49

Ook best een DDNS aanmaken al kan je ook via de Synology DDNS werken als je daar een account aanmaakt.

In de apps op android en Ipad voor DSphoto en DS music moet je dan als bestemming ingeven: DDNS domeinnaam en de juiste poort voor photo is dat 8090 of 8091 als je een HTTPS poort hebt aangemaakt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
degoos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Port Forwarding

Bedankt voor de reacties! De tweede router is geconfigureerd als access point inderdaad met ip adres 192.168.13.2, terwijl de telenet modem als gateway 192.168.13.1 heeft. De NAS heeft als IP 192.168.13.135. Geen idee dat jullie de afbeeldingen zo niet konden zien, ik heb ze hier nog even geupload:) https://photos.app.goo.gl/7uEiFZll9XfWQxtC2 Ik probeer het meteen uit..

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding


@degoos schreef:

Bedankt voor de reacties! De tweede router is geconfigureerd als access point inderdaad met ip adres 192.168.13.2, terwijl de telenet modem als gateway 192.168.13.1 heeft. De NAS heeft als IP 192.168.13.135. Geen idee dat jullie de afbeeldingen zo niet konden zien, ik heb ze hier nog even geupload:) https://photos.app.goo.gl/7uEiFZll9XfWQxtC2 Ik probeer het meteen uit..


Dan moet je eigenlijk maar 1 keer forwarden. Namelijk in "mijn telenet" naar het IP van de NAS. Je hebt maar 1 netwerk. Je geeft best je NAS een vast IP. Bvb 192.168.13.49 in configuratie / netwerk /netwerkinterface / LAN bewerken / Handmatige configuratie gebruiken. (In je NAS configuratie uiteraard)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
degoos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Port Forwarding

Ik heb de regels toegevoegd die @igvferigvfer heeft voorgesteld, zowel bij telenet (forward naar 192.168.13.2, het ip adres van tplink) als bij tplink (forward naar 192.168.13.135, het ip adres van de NAS).  Wanneer ik echter check of poort 5000 open is (met WAN ipadres 81.164.186.16), krijg ik de melding dat deze gesloten is, terwijl ik de range 4500-5100 duidelijk heb geopend op beide routers.. Ook als ik de firewall uitzet bij beide routers gebeurt dit.. Wat doe ik nog verkeerd?

IP adressen
Telenet-router:  Wan 81.164.186.16 Lan 192.168.13.1

TP link router: Wan dynamic IP Lan 192.168.13.2, DHCP geblokkeerd

Nas 192.168.13.135

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding

Zie mijn laatste post. Je moet eigenlijk maar 1 keer forwarden omdat je router is ingesteld als AP en geen apart netwerk maakt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
degoos
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Port Forwarding

Bedankt voor de snelle reactie @igvfer. Ik kreeg de notifications blijkbaar niet meer, vandaar mijn late reactie. Ik heb het nu gedaan zoals je zei, de forwarding rules in de tplink verwijderd en in mijn telenet veranderd om te forwarden naar 192.168.13.135 (nas) ipv 192.168.13.2 (tp link). Hoewel ik als ik check of de poort open is, terugkrijg dat de poort gesloten is, kan ik wel vanaf mijn mobiel internet surfen naar 81.164.186.16:5000, wat betekent dat het werkt veronderstel ik?:d Ik heb ook een ddns ingesteld en kan er ook via dit adres aan, dus lijkt allemaal in orde! Heel erg bedankt voor de hulp, allemaal:) @igvfer@BertXL@Vanderweyden

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port Forwarding

Hier even geprobeerd en ik kom op het scherm van je NAS (latifa). Dus is het OK. Hopelijk heb je er een goed paswoord in gestoken of anders kunnen de snoodaards op je NAS.

Voor photostation en audiostation moet je de aparte poorten gebruiken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes