Beantwoorden
johanvdp
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

 Ik heb vandaag een sitecom router X7 WLR-7100 geinstalleerd naast de bestaande telenet docsis 3.0 modem. Ingesteld met dezelfde wachtwoorden, ssid, verschillend van kanaal dan die van de telenet modem.

 

Deze heeft ook 4 gigabit poorten maar haalt max. 80mb's... terwijl rechtstreek via de kabel 195-200 en zelfs via gigabit switch deze snelheid gehaal wordt.

Echter deze router haalt het er niet uit terwijl dit wel zou moeten lukken.
Ook de wi-fi werkt perfect, maar ik denk dat deze ook sneller kan... heb hier een paar ac apparaten dus moet zeker lukken.

 

Iemand die weet welke instellingen ik best zou veranderen? Of waar het aan ligt?
Als ik DHCP op de sitecom uitschakel is er wel verbinding maar geen internet, dus die ligt verlopig wel nog aan...

 

Thx

0 Likes
15 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Is het een Telenet Home Gateway met ingebouwde Wifi? Dat is dan router 1

Uw sitecom is router 2 maar dan wel ingesteld als Accespoint / switch en niet al router?

Indien zo heb je op beiden 2.4 en 5 Ghz. Dan moet je ook voor elk een andere naam verzinnen zodat je duidelijk ziet op wat je bezig bent. Paswoorden mogen overal hetzelfde zijn. Kanalen in beide frequenties telkens verschillend.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MarcVIM
Professional Meerweter
Berichten: 179
Nieuwe TV-theek? Warming up? BINGO! De volle 100!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Je titel vermeldt Access Point. Wat betekent dat DHCP eigenlijk moet verzorgd worden door de Telenet modem/router.

Als je 4 verschillende SSID'S zou gebruiken (voor de 2,4GHz verschillend van de 5GHz en voor elke router ook nog eens verschillend), kan je ook achterhalen op welk toestel de WiFi bottleneck zich bevindt.

In welke poort van de Sitecom zit je kabel? WAN of LAN?

johanvdp
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Het is inderdaad een telenet modem met wifi. Sitecom is inderdaad router 2. Bij de instellingen staat er AP, dus access point.

Ik zou idd de 2.4 ghz en 5ghz kunnen doen verschillen van naam daar slechts 2 apparaten 5ghz ondersteunen. (m.a.w. Zie het niet zitten om alle apparaten op de 2ghz band opnieuw te verbinden)
Op 5ghz via sitecom gisteren nog 140mbps gehaald.
Via de kabel soeedtest.net max mogelijk en via telenet speedtest blijft dat 80... .
Op een andere pc rechtsreeks via kabel haalk ook via telenet speedtest max eruit... Lijkt me zeer eigenaardig.

Voor mij hoeft niet elk kanaal een andere ssid te hebben want alsk dichter bij de sitecom zit geeft die beter door en ook kank het zien met inSSIDER met welkeen ik verbonden ben.

Op de sitecom hebj 4 gele poorten, ik heb die zoals aangewezen id blauwe gestoken.

Volgens mij is dit alles een ip probleem maar ik denk niet echt te weten hoe ik het oplos. Ik stuur straks wat screenshots 😉
johanvdp
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

2016-03-06 (6).png2016-03-06 (5).png2016-03-06 (1).png

johanvdp
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

2016-03-06 (2).png2016-03-06 (3).png2016-03-06 (4).png2016-03-06.png

johanvdp
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

net gemerkt, de netwerkprinter komt niet door de telenet modem.
Enkel bereikbaar via de sitecom, met een gewone gigabit switch was dit niet zo.
Hoe los ik het op?

0 Likes
MarcVIM
Professional Meerweter
Berichten: 179
Nieuwe TV-theek? Warming up? BINGO! De volle 100!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Geleend van een ander forum:

"De DHCP server van je eigen router afzetten. Dan de kabel die tussen de telenet router en jouw router zit op de lan poort van je router steken, niet op de wan poort. Zo verandert je router in een access point en zit alles op 1 netwerk."

Geen garantie want heb ik zelf niet geprobeerd.

Zoals ik al zei: mijn voorstel om aparte namen te geven heeft vooral te maken met het feit dat je dan kan achterhalen waar de bottleneck zit.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Probleem 1. Je hebt dezelfde naam gegeven aan 2 verschillende netwerken. Dit mag je alleen doen als je op hetzelfde netwerk zit.

Netwerk 1 dat van de Home Gateway: 1921.168.0.x

Netwerk 2 dat van je eigen router 192.168.1.x

Probleem 2: Op zich geen probleem om 2 verschillende netwerken te hebben, maar dan moet je alles op je 2e router aansluiten om de apparaten onderling te zien. Je Printer kan evenwel op netwerk 1 zitten maar dan zal je deze een vast IP adres moeten geven bijvoorbeeld 192.168.0.41 maar dan zal je op je PC manueel moeten instellen dat de printer te vinden is op dit adres. Maar het wordt al een beetje moeilijker als je bvb ook scan software wil draaien. Omdat gescande beelden terug naar je PC moeten en dan moet je met portforwarding werken. Printen kan wel omdat je een opdracht naar buiten je netwerk stuurt.

Hoe je een extra router als AP moet instellen vind je hier:

Draadloos netwerk uitbreiden

Dit is een handleiding die op dit forum al menig keer is vermeld. Het is vrij basic maar dit werkt voor elke router. En reeds tientallen keer uitgevoerd door mezelf (Het is een handleiding die ondertussen een 5-tal jaar oud is, begin van de Home Gateway modems, en die ik zelf heb geschreven Verlegen smiley)

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
johanvdp
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Hallo daar allemaal!
Heb nu 2 netwerken.
Cec32 = 2.4 ghz
Cec35 = 5.0 ghz
Dhcp uitgekregen en werkend!
En de snelheid die is top! Tot 195 mbps via wifi... Geen signaal drops meer. En elk apparaat is overal zichtbaar. Maw de sitecom router is onzichtbaar (moeilijk te vinden nu, ook losgekoppeld van telenet modem).

Een aanrader voor de uitbreiding van je wifi netwerk!
MarcVIM
Professional Meerweter
Berichten: 179
Nieuwe TV-theek? Warming up? BINGO! De volle 100!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7


@johanvdp schreef:
Hallo daar allemaal!
Heb nu 2 netwerken.
Cec32 = 2.4 ghz
Cec35 = 5.0 ghz
Dhcp uitgekregen en werkend!
En de snelheid die is top! Tot 195 mbps via wifi... Geen signaal drops meer. En elk apparaat is overal zichtbaar. Maw de sitecom router is onzichtbaar (moeilijk te vinden nu, ook losgekoppeld van telenet modem).

Een aanrader voor de uitbreiding van je wifi netwerk!

Mooi dat het werkt en dat je je positieve ervaring met ons deelt!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Proficiat en bedankt dat je ons laten weten dat het werkt. Een voorbeeld voor anderen om het ook te melden als ze iets gehad hebben aan een oplossing die hier op het forum verscheen.

Altijd leerrijk voor iedereen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marc2300
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Complimentendag Handje vol! Twee handen vol!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

Beste,

 

IK heb een gelijkaardig probleem.  Heb vanaf de telenet moden een internetkabel (UTP) getrokken naar de woonkamer en die aangesloten op een Dlink Dir-809 (4 lan poorten van 100 Mbits, Wifi 2.4 GHz max 300 Mbps en de 5 GHz max 433 Mbps).  Die is ingesteld als Access Point. Ik haal via de wifi (verbonden op 5 GHz) max 60 à 70 Mbps terwijl die volgens de specificaties toch hoger  moet aankunnen. 

Ik heb de internetkabel rechtstreeks aangesloten op de laptop om te kijken of er daar verlies is maar dat is niet het geval (download snelheid 190 Mbps en soms iets meer). Ik vraag mij dus af of er in die Dlink een instelling aangepast moet worden of is die gewoon beperkt tot die snelheid.

Link naar de Dlink : http://www.dlink.com/be/nl/products/dir-809-wireless-ac750-dual-band-router

Ik ben redelijk vertrouwd met PC's maar netwerken ben ik nog een beetje een leek.  Graag geweten wat ik kan doen of zit ik beperkt met de Dlink.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

@Marc2300Dit is iets dat tot in den treure herhaald is, als je met WiFi de helft van de internet snelheid haalt die vooropgesteld wordt dan mag je al content zijn. Wifi is als spuiten met een tuinslang. Als je een emmer wilt vullen op een meter afstand dan lukt dat nog redelijk maar als die emmer op 10 meter afstand staat zal er al veel naast zijn en zal het 2 keer zolang duren vooraleer die vol is. Snelheden op WiFi zijn theoretische snelheden. Als er staat dat je tot 600Mbps kan gaan dan is dat meestal al de optelsom van de up- en downloadcapaciteit en voor 1 toestel van zodra er een 2e toestel bijkomt moet je dit al verdelen. Dus wees blij als je al tussen de 50 en 100 Mbps haalt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Access Point configuratie Sitecom Wi-Fi Router X7

@igvfer

 

Ik heb dit ook al enkele keren gezegd: mijn zus heeft (noodgedwongen) ook WiFi. In de hal staat een router ingesteld als AP en ze heeft twee desktops in de living (naast de hal) staan. Daarop heb ik deze adapter geïnstalleerd: https://www.asus.com/Networking/PCEAC68/

Op de ene desktop haalt ze makkelijk (via 5GHz) 190Mbps (waar 200Mbps "beloofd" is). De andere toont aan hoe wispelturig WiFi is. Hij staat vlak naast de andere desktop, maar snelheden schommelen rond 160Mbps. Wat nog altijd redelijk goed is.

 

Dus met de juiste hardware (en omstandigheden) kan je draadloos toch goede snelheden halen. (Zelf ben ik uiteraard voorstander van kabel waar mogelijk.)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes