24757
netweters
|
152431
antwoorden
|
20704
vragen
|
Ik heb mijn Nas bedraad aangesloten aan de router.
Heeft daarvan adres 192.168.0.142 gekregen.
UpnP staat op actief, maar toch krijgt de cloud-functie van de Nas het niet voor elkaar om de juiste poorten open te zetten.
Hij geeft dan ook de melding om dit zelf handmatig te doen.
Wat ik dan ook gedaan heb.
Zo het ik dus voor het ip-adres van de nas, poorten 50500, 443 en 80 op actief gezet.
Wat ook keurig door "mijn telenet" gemeld wordt.
Maar toch kan ik de nas niet benaderen.
Ook poorttesters zoals "Yougetsignal" krijgen geen toegang. Trouwens op geen enkele andere gebruikelijke poort.
Ik krijg steeds de melding dat voor het ip-adres van de router de betreffende poort gesloten is.
Reset de modem eens naar standaardinstellingen? Dat kan je op Mijn Telenet onder draadloze instellingen doen.
Probeer het dan opnieuw.
Vergeet ook niet de NAS een vast ip te geven. Dat moet je op de NAS zelf doen. Als je vermeld welke NAS je hebt dan zal ik uitleggen hoe het moet.
Bedankt voor de reacie
Reset van de modem naar standaard instelling is al een paar keer gebeurd en geeft geen verschil. Lukt dus ook niet.
De nas is een lenovo IX2.
Ik weet dat het ip-adres eventueel veranderd, maar bij elke poging kijkt ik het na of de poort bij het ip-adres van de nas overeenkomt.
Ik heb al correspondentie met lenovo daarover gevoerd en zij wijzen in de richting dat de poort niet openstaat.
Zo dus bij telenet liggen, maar daar geven ze aan dat ze portforwarding welliswaar toelaten, maar er geen ondersteuning voor beiden;
Maw, moet je zelf maar uitzoeken.
Een vast ip-adres zou uiteindelijk inderdaad wel beter zijn, maar dat zie ik niet zo dadelijk.
Blokkeert TN niet alle poorten onder 1024? Want in dat geval heeft het niet veel nut dat je 443 en 80 opent (of bedoel je 'local' ?).
Zoals voorgesteld zou ik alsnog de NAS zelf een statisch IP geven. Met deze uitleg van @Puch geraak je er wel:
(Het gaat wel niet om een NAS, maar het principe is hetzelfde.)
Misschien komt dit wat grof over maar toch om zeker te zijn:
Je gebruikt toch je extern IP-adres om het te testen?
Of hoe doe je dat precies?
Als echt niets werkt kan je proberen om je modem te gaan omwisselen in een Telenet center.
Edit: heb je de poorten op UDP of TCP staan?
Heb het intussen ook gevonden ja...
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-internetpoorten-blokkeert-telenet/
Volgende poging......
Eerst de modem nog eens naar de standaard instellingen gebracht.
Vervolgens via de handleiding van Puch een vast ip-adres ingesteld voor de nas.
Onder de honderd dus....
Vervolgens in "mijn telenet" de poorten 50500, 80, 443 (zoals de cloudsoftware aangeeft) voor dat adres actief gemaakt, keuze "beide" dus zowel zowel UDP als TCP.
Cloud weigert nog steeds op te starten.
Geen verandering dus.....
Via een port check tool (yougetsignal.com) krijg ik ook geen verbinding....
De site detecteert het ip waarmee de modem verbonden is (komt ook overeen met wat "mijntelenet" meldt) en je kan dan de gewenste poort testen.
Enige reactie is een melding dat betreffende poort gesloten is voor dat adres......
De site bied ook een mogelijkheid om de "common ports" te testen.
Al deze poorten worden als gesloten gemeld......
Dus nog altijd geen oplossing.
Ter aanvulling, dit zijn de poorten die de poort tester als "common" beschouwd.
Allemaal gesloten dus.
Kan je binnen je netwerk wel pingen naar je nas?
Dat moet eerst in orde zijn.
Je kan wel een vast ip adres instellen in de nas maar het moet ook werken.
Open commandline en typ: ping 192.168.0.? (het vraagteken is uw gekozen ip)
Pas als je daarvan antwoord krijgt weet je zeker dat de nas effectief dat ip adres krijgt en kan je gaan kijken om hem van buiten af te bereiken.
Pingen lukt prima.
Zowel naar het ip-adres van de nas (192.168..... -, als naar mijn extern ip-adres '81.165.64....)
Wat ik wel vaststel is dat ik wanneer ik ping 192.168.0.xxx doe, (xxx= ip-adres van nas)
In de commandline de reactie komt:
Pinging 192.168.0.yy with 32 bytes of data: enz....
Waarbij dus YY een ander getal is dan XX.
Lijkt me raar.... ik geeft opdracht te pingen naar XX en de commandline pingt in feite naar YY........
Nu is het wel zo dat wanneer ik dat vast ip-adres (dus 192.168.0.xxx ) in gesteld heb in de nas-software, de pagina in mijn browser zich automatisch herlaad en dat er dan in het adresveld van mijn browser ook veranderd er komt 192.168.0.yy/manage/cloud.html in te staan.
Maw, de nas-software gaat automatisch het adres van de instelpagina veranderen en de commandline merkt dat op een of andere manier en gaat gaat bij pingen naar de nas, automatisch pingen naar het adres van de de nas-pagina.
of dit normaal is of niet weet ik dus niet.
Wat ook is, is dat in mijn verkenner de nas gewoon bereikbaar is. Zowel op computer (vaste verbinding) als op tablet (draadloos)
Net zoals bv een interne HD of usb-stick.
Als nas werkt het dus prima, al jaren overigs, enkel nu zou ik de nas op afstand willen bereiken via het net, bv op reis of zo.
Dat is het ook......
Ik heb zoals je aangeraden hebt een vast adres onder de 100 ingegeven.
De enige logische verklaring voor mij is dat de nas twee ip-adressen heeft.
eentje voor de html-web interface en eentje voor de cloud-functie.
Die van de cloudfunctie kan ik manueel vast instellen. Dit is dus nu 192.168.0.0XX
Daardoor is het adres van de html-web interface 192.168.0.0YY (vier eenheden lager dan XX, toeval of.......?)
Dat adres staat ook in het overzicht in de router als aangesloten toestel.
Het maakt niet uit of ik nu ping naar XX of YY het is telkens YY dat antwoord.
Dus ik veronderstel dat wanneer ik ping naar XX dat de nas dit oppikt en automatisch omleid naar YY.
Bij de instelling van de cloud meld deze dat ik de poorten voor XX moet openzetten, (terwijl XX niet in de lijst van aangesloten toestellen staat)
Maar het open zetten, lukt op zich wel (worden als actief gemeld) maar de nas is van buitenaf dus niet bereikbaar.
Ik neem dus aan dat wanneer van binnen het netwerk een oproep komt naar XX de nas wel omleid naar YY, maar dit niet doet wanneer dat van buiten het netwerk komt.
Ik heb de poorten net voor YY ook even opengezet maar zonder resultaat.
Voor de volledigheid...... gisteren heb ik mijn router gaan omwisselen voor het allernieuwste model (een witte) Maar daar lag het dus blijkbaar ook niet aan.
Ik begin terug de nas zelf te verdenken, maar die heeft ondertussen ook zijn laatste nieuw firmware draaiende.
Je mag gewoon de getallen zeggen hoor. 🙂 Dat zijn interne IP-adressen, daar kan je van buitenaf niet aan.
Misschien dat je dit wel weet maar ik zeg het toch even voor de duidelijkheid.
Je hebt een extern en een intern IP-adres. Een extern ziet er meestal zo uit: 84.194.xxx.xxx
Interne IP-adressen zijn meestal dit: 192.168.x.x
Als je buiten je netwerk naar de NAS probeert te gaan, hoe doe je dat dan?
Je moet dat normaal zo doen: http://EXTERN-IP: POORT
Je extern ip kan je vinden via deze website: https://whatismyipaddress.com