Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Weet u ook iets van een pc?

Mijn grote win 10 64bit pc zegt foert ik raak wel in bios en zie alle schijven, nu denk ik er aan om een andere schijf te formateren (ik heb er 3 inzitten) aansluiten waar schijf c nu zit  en daar efkes ne windows 7 op zetten die ik later kan opgraden naar win 10,  als dat niet lukt is het erger want dan is de schijf niet stuk.

Maar moest het lukken, kan ik dan de oude C schijf waar de defecte win 10 op staat, intern aansluiten en openen via eigenschappen of zo en benaderen de documenten er af halen?

Jos

0 Likes
43 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Je kan in de bios zeg je. Boot je PC nu wel vanaf de juiste schijf? Heb je de bootvolgorde bekeken?

De mogelijkheden die je opnoemt zijn haalbaar. Als je de licentiecode nog hebt van je win10  kan je deze ineens installeren. Win7 en upgraden lukt niet meer dacht ik.

Als je al zover geraakt zou ik er in de toekomst voor zorgen dat er geen data meer op je C schijf terecht komt. Kijk eerst hoever je geraakt en dan kunnen we je verder helpen om dit in de toekomst niet meer voor te hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@igvfer De win 7 gratis upgraden naar 10 lukt nog altijd ik heb het juist voor nieuwjaar nog gedaan, met een link van windows zelf, de licentie van de 10 staat natuurlijk op de defecte pc, ik ken geen engels maar of hij met de juiste schijf opstart moet ik kunnen vinden desnoods trek ik alle extra interne schijven uit dan weet ik direct of de schijf juist is.

die c schijf is 1 TB veel te groot voor enkel programs op te zetten daarom ben ik misschien beter als ik het in orde krijg een kleinere schijf voor win 10 op te zetten.

Jos

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Was Windows vooraf geïnstalleerd? 

Heb je bij de installatie een veiligheidskopie gemaakt?

Heb je geen recover cd of een recover op een ander medium?

Staat er op de schijf in een aparte partitie een veiligheidskopie? 

 

Als je schrijft dat de pc foert zegt, wat bedoel je daarmee?

 

Beschik je ook nog over een andere pc?

 

Enkele pistes om je gegevens te recupereren:

1. download een linux systeem en zet het op een usb stick. Start op (zonder instelleren) en bekijk of je aan je gegevens aankunt. Let wel je kan een ntfs lezen, maar doorgaans niet schrijven. 

 

2. Je haalt de schijf uit de pc en steekt ze in een externe behuizing (prijs ongeveer 25 euro). Zo kan je die aan een andere pc koppelen en daar een kopie nemen van al uw bestanden. Daarna kan je de schijf terug monteren in je grote pc.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Als je C schijf defect is dan zou ik ze vervangen door een SSD schijf, dan wordt uw PC plots veel sneller.

Daar er Windows 10 op die pc gestaan heeft kan je gewoon W10 terug op zetten en deze wordt automatisch geactiveerd omdat er reeds een W10 op de PC stond. IK heb ook een defecte C schijf gehad in mijn desktop en vervangen door een SSD.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man momenteel heb ik er 2 maar er komt terug een derde bij, er stond win 8 op denk ik en geupgraded naar 10, veilligheids copy enz heb ik natuurlijk niet ik zeg elke keer nu ga ik het doen en komt er niet van.

met foert bedoel ik zwart scherm na systeem herstel blijven hangen, ctrl alt delete helpt niet.

maar de laatste tip van u met die behuizing vind ik heel interessant omdat ik een externe schijf 1 TB heb liggen, en de C schijf is ook 1 TB ik ga die eens open vijzen en als de andere schijf past kan ik er alles al afhalen, en kan ik gewoon opnieuw beginnen en zelfs met linux experimenteren, zoals SB en Stefaan mij ook hadden voorgesteld

Jos

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Eerst Win7 installeren en dan upgraden is normaal niet meer nodig.
Microsoft werkt nu met een digitale licentie.
Als je vroeger, toen Win10 uit kwam, een gratis upgrade hebt gedaan vanaf Win7 of Win8, en je hebt de laatste upgrades van Win10 gedaan, beschik je over een digitale licentie.
Je zal bij een clean install wel over een Win10 versie moeten beschikken op DVD of USB.

Info over de digitale licentie

Download pagina Win10



0 Likes

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Janneke_Dust dat van die SSD schijf is een goede tip, hoe groot moet die zijn, ik wil die dan enkel houden voor win 10, office enz, en documenten enz op de andere schijven.

Jos

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Doorgaans zijn er wel enkele ledjes. Is er een ledje dat laat zien dat de pc nog actief is? 

Heb je de pc al eens een lange tijd (neem nu eens twee uur) laten draaien om te zien of er toch  niet beweegt?  Als je dat nog niet gedaan hebt, doe dat dan eerst voor je  met iets anders begint en de kans groot is dat je de problemen vergroot in plaats van ze te verkleinen Smiley Vrolijk
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

0 Likes

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter het word alsmaar beter met alle goede tips van iedereen, met die installatie usb kan ik al zeker aan de slag, maar ik ga ineens ook een SSD schijf installeren.

kan ik die installatie usb op een 32 bit pc maken of moet het op een 64 bit Pc zijn zoals de defecte pc is.

Jos

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

In principe zou een SSD van 128 Gb moeten volstaan, maar kijkend naar de toekomst raad ik aan om één te nemen van 256 Gb. Bij de volgende update van Windows 10 (1903) gaat er 7 Gb gereserveerd worden voor toekomstige updates. 
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man ledjes branden ventilator draait dus hij is niet dood, grafise kaart werkt want anders kan ik bios ook niet zien, verbeter mij als ik mis ben. als ik mijn tv opzet zie ik af en toe heel even een wieltje.

wat u voorstelt van de pc op te zetten zit ik niet mee in maar had hem zelfs reeds een hele nacht laten opstaan, als ik de pc laat op staan moet dan de tv er ook aan hangen of mag ik die uitlaten of op tv-box zetten.

Jos

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Probleem met Windows 10 64 bit PC

IK heb een SSD van 512  maar er is maar 102 van gebruikt. Dus een ssd van 256 is dus normaal voldoende.

Op mijn SSD staat WINDOWS 10 64bit en alle programma en app's. Mijn gegevens (documenten, afbeeldingen, muziek en filmpjes) staan op een gewone HD.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter 
Je kan bij het downloaden kiezen welke versie je wenst, 32 of 64-bit
En ik zou de nieuwe SSD schijf niet te klein kopen. 
Prijzen zijn tegenwoordig heel gunstig

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@igvfer hoe ik moet zorgen dat er geen data op de c schijf komt, ga ik u later nog eens vragen, eerste kosten een sd schijf plaatsen

0 Likes