Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Weet u ook iets van een pc?

Mijn grote win 10 64bit pc zegt foert ik raak wel in bios en zie alle schijven, nu denk ik er aan om een andere schijf te formateren (ik heb er 3 inzitten) aansluiten waar schijf c nu zit  en daar efkes ne windows 7 op zetten die ik later kan opgraden naar win 10,  als dat niet lukt is het erger want dan is de schijf niet stuk.

Maar moest het lukken, kan ik dan de oude C schijf waar de defecte win 10 op staat, intern aansluiten en openen via eigenschappen of zo en benaderen de documenten er af halen?

Jos

0 Likes
43 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter pc alleen volstaat. Als je na een paar uur je tv terug gebruikt als monitor voor je pc en je hebt niet direct beeld, dan even met de muis bewegen kan helpen. 

 

Verschillende netweters raden je een SSD aan, in je reacties schrijf je altijd SD. Weet dat dit twee totaal verschillende zaken zijn.

De SSD is net zoals de SD een vluchtig geheugen. De manier van aansluiten is echter totaal verschillend. Veel computers hebben een kleine gleuf waarin je een SD kaart kan steken. De SSD wordt verbonden op dezelfde manier als een harde schijf. Wat aangeraden wordt is een SSD. De SD kaart vind je vooral op camera's, smartphones, gps, .., de SSD is meestal ingebouwd in (duurdere) computers, doch kan ook als externe disk.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man u hebt gelijk ik bedoel SSD voor intern, ik ga die teksten verbeteren, maar bij aankoop waarop moet ik letten en welke kabel heb ik juist nodig ? ik denk aan 240 Gb omdat da andere interne schijven moeten dienen voor data, en de huidige HD 1TB ga ik gebruiken voor bacckup of is dat te veel.

Jos

0 Likes

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man @Ex-Netweter @Janneke_Dust @igvfer En ook SB, Stefaan en Suzy, ik was eerst prive begonnen berichten te sturen tot Suzy mij melde dat deze vraag wel mocht op Netweters .

Daarom iedereen bedankt voor de vele oplossingen, ik weet niet wat ik mag aanduiden als oplossing maar voor mij is elke bijdrage op deze topic een oplossing ook dat van SB en Stefaan, het schept voor mij zoveel meer mogelijkheden dat ik ook die usb ga maken met linux omdat ik die niet moet installeren en op die manier er van kan bijleren.

oprecht nogmaals bedankt voor de bijdrage en wat nog volgt echt tof van iedereen.

Jos

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter, alle antwoorden als oplossing aanduiden is een beetje veel van het goede. Smiley Erg vrolijk Maar je mag zeker enkele antwoorden, die jou het meest geholpen hebben of de beste oplossing was, aanduiden.

 

Ben er zeker van dat jouw algemene bedankje op het einde ook heel veel waard is! 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter

 

Ik zou hier toch nog even iets willen aan toevoegen.

 

Je sprak van de tip om de c-schijf eruit te halen en in een externe behuizing te plaatsen zodat je ze via een andere (of uw herstelde) PC als externe schijf kan lezen om zo uw data te recupereren.

 

Hier is een waarschuwing op zijn plaats. Als je dat doet gaat windows u de toegang tot die data weigeren omdat je niet de eigenaar bent. Je kunt natuurlijk wel de optie "take ownership" gebruiken, maar ik weet helaas uit ervaring dat zulks niet altijd goed werkt en je kunt op die manier wel data verliezen.

 

Daarom zou ik u toch de methode van opstarten met een live linux versie (op USB stick bvb) op de PC zoals hij nu is willen aanraden. Als uw c-schijf op zich niet kapot is (en het dus uw win 10 is die in de soep is) ga je probleemloos uw bestanden kunnen lezen en overzetten op een andere schijf of USB stick.

 

Natuurlijk, als het uw c-schijf zelf is die kapot is, dan ben je eraan voor de moeite, helaas .... Dan kan geen enkele van de aangereikte technieken u redden ....

 

Er schiet mij wel momenteel iets te binnen .... Het is reeds lang geleden, het gaat dus om een toestel dat nu in een museum hoort, maar dat ding wilde plots niet meer booten, zwart scherm en gedaan. Om een lang verhaal kort te maken, het was de CD drive die kapot was. BIOS merkte dat en vertikte het van te booten. De CD drive eruit en alles was weer in orde. Dat is dus een test die niks kost: koppel eens al uw andere drives intern los (niet de stroom, wel de datakabel) en probeer eens met enkel uw C schijf.

 

Ik wens je veel succes Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Stefaan het zijn juist die opmerkingen dat ik zeker nodig  heb nogmaals extra bedankt, al die testen ga ik eerst doen voor iets anders te doen , uiteraard ga ik ssd plaatsen nadien en alle tips opvolgen want ik ben er zoveel met vooruit.

allemaal oprecht bedankt, ik moet eerlijk zijn zoveel steun had ik echt niet verwacht Bedankt iedereen.

Jos

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Het probleem van de toegangsrechten kan gemakkelijk omzeild worden. Ofwel voer je cmd uit als administrator, ofwel voer je verkenner uit als administrator.

Al naar gelang uw instelling krijg je cmd te zien of powerschel als je een rechtermuisklik geeft op het windows icoontje in de linker benedenhoek.

Ga in verkenner naar de windows folder, scroll naar beneden tot je exporer.exe ziet(mogelijk zie je de .exe  niet), geef hierop een klik met de rechtermuisknop en kies dan Als administrator uitvoeren.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Ik zal even herhalen wat ik Jos via PM gestuurd heb:

 

Je zou met een Linux OS kunnen opstarten, bijvoorbeeld Linux Mint. Ik had 64-bit voorgesteld, maar 32-bit is ook goed én het zou dan zeker moeten werken. Een ISO kan je hier downloaden:

 

https://linuxmint.com/edition.php?id=266

 

Deze ISO kan je ofwel branden op een DVD (tenminste als je een brander hebt en de defecte PC ook beschikt over op zijn minst een DVD-ROM), ofwel kan je deze op een USB-stick zetten. Opgelet: het moederbord (BIOS) moet opstarten via USB toelaten. Zowel voor de DVD als USB moet je waarschijnlijk in het BIOS de instelling veranderen, zodat ook effectief wordt opgestart met de DVD/USB-stick.

 

Universal USB Installer is een kleine en handige tool om een "Live Linux Bootable USB" te maken.

 

https://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

 

"Live" betekent in dit geval dat je ermee kan opstarten zonder dat je Linux installeert. Bovendien zou het mogelijk moeten zijn om mbv dit Linux OS aan je data op de Windows hdds te geraken.

 

Op YouTube is ook veel materiaal te vinden over hoe dat allemaal moet o.a. dit filmpje:

 

https://www.youtube.com/watch?v=3Vq_v0oGPH8

 

Weliswaar wel in het Engels.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

Ik had ongeveer hetzelfde maar dan met ChaletOS (gebaseerd op XUbuntu) als Linux versie. Het voordeel hiervan is dat de look en feel van windows zeer goed nagebootst wordt zodat de newbie er zich in den beginne niet zo onwennig in voelt. En Rufus als tool om een live bootable USB of DVD aan te maken met de ISO file.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@sb @StefaanH  ik heb bijna alles in huis, ik wacht enkel nog op de usb stick's.

ik zit nog met wat vragen, de bootable usb hoe groot moet die zijn ? ik heb  16 GB 32 GB en 64 GB.

extra programs bv vlc player een office program, moeten die op die bootable usb stick worden bijgezet?

ik denk er aan om  mint ( op mijn grote en snelle pc )  chaletOS op mijn trage laptop te proberen.

en dan ook nog 1 windows pc voor mijn 3dprinter in verband met dat tekenprogram.

bij mint zitten al veel programs die ik ook nu gebruik, juist mijn pdf program Nitro 9 dat kan een probleem geven.

ook zit ik te denken aan mijn printer toetsenbord enz moet ik daarvoor ook andere software installeren.

Jos

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@Ex-Netweter 

 

Een bootable stick van 16 GB zou voldoende moeten zijn.

 

Je moet geen bijkomende software op die stick zetten, dat kun je allemaal toevoegen eens uw PC op linux draait.

 

En ja, specifieke hardware heeft ook een specifieke linux driver nodig. Windows drivers gaan niet werken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@StefaanH  voor de printer heb ik gevonden bij canon zelf, maar mijn office toetsenborden van microsoft zal wat anders worden.

Jos

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Probleem met Windows 10 64 bit PC


@Ex-Netweter  schreef:

@StefaanH  voor de printer heb ik gevonden bij canon zelf, maar mijn office toetsenborden van microsoft zal wat anders worden.

Jos


Linux lost dat wel op. Je kan wel één probleem tegenkomen en dat is dat je toetsenbord als QWERTY gat werken. Bij het opstarten van de usb met Linux wordt doorgaans het land gevraagd en niet altijd de layout van het toetsenbord. In sommige distributies krijg je de expliciete vraag, in andere krijg je de vraag niet maar kan je ergens op klikken om het te veranderen en soms heb je geen van beiden.

Eens Linux opgestart is, is het zeer intuitief en heb je ook een omgeving sterk lijken op windows.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man  bedankt, nu ben ik wat geruster ik zoek zoveel mogelijk op over linux en ben verschoten hoeveel programs die ik nu gebruik er ook zijn voor linux, is onderstaande link betrouwbaar?

Jos

https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/linux

 

0 Likes

Probleem met Windows 10 64 bit PC

@janne_man  @StefaanH  @sb op die pc heb ik in de tijd een extra interne schijf gestoken het image bestand ben in nooit aan geweest, maar de andere backup's heb ik steeds de oudste verwijderd, maar hoe kan ik die bestanden benaderen, of is dat enkel terug zetten en dan pas kunnen gebruiken. mits ik een SSD schijf ga plaatsen is het niet de bedoeling dat die bestanden documenten enz daar op komen.

Jos

0 Likes