24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik heb een V-Hub, behorend bij een Zappi EV-laadstation, die via een kabelverbinding met de modem verbinding wil maken met Internet. Dit lukt niet hoewel mijn internetverbinding voor de rest normaal werkt. Ik testte de V-Hub bij de Proximus installatie van mijn buur, en daar kan hij wel verbinding maken met Internet. Bij Zappi vertellen ze mij dat dit een veel voorkomend probleem is bij Telenet klanten. Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, wat is de oplossing?
Zie je ergens in de instellingen van het toestel iets van info over de verbinding met de Telenet modem? Zoals het toegekende IP-adres enz. ( ‘Overige instellingen...’ > ‘Internet...’ > 'Ethernet...' )
De Hub is gewoon een doosje zonder display dus daar kan ik niets uithalen. Met de Fing applicatie zie ik dat hij het IP adres 192.168.0.152 gekregen heeft.
Oké ben niet helemaal mee over welk toestel je het hebt dus ben afgegaan op online documentatie. Gaat het hierover: The hub from myenergi GB
Als het toestel een IP-adres heeft volgens Fing, dan is er in ieder geval al een netwerkverbinding. Op een toestel zonder scherm is het natuurlijk moeilijk om uit te zoeken waar het probleem. Gek dat Zappi je niet verder wil helpen.
Ja, het is idd een myenergi hub. Ik heb ondertussen ook een technieker van Telenet aan de lijn gehad. Die heeft een software update van de modem gedaan, maar dat heeft niet geholpen. Volgende week kan ik ook eens bellen naar de hulplijn van myenrrgi. Benieuwd wat dat zal opleveren. In elk geval bedankt voor je interesse en hulp.
Hou ons op de hoogte vanaf er een oplossing is
Mijn probleem is eindelijk opgelost. Blijkbaar moet poort 87 open gezet worden om een goede verbinding te krijgen. Het antwoord vond ik uiteindelijk bij de support FAQ van myenergi (https://support.myenergi.com/hc/en-gb/articles/8097791342993-Server-IP-Addresses-and-Ports) alhoewel daar niet expliciet gezegd wordt dat die poort moet open gezet worden. Het rare is dat de verbinding ook werkt bij een vriend van mij die een identieke Zappi installatie heeft, en bij wie de poort niet open staat.
Voor wie het interesseert, geef ik hier nog een kort verslag van mijn pogingen tot oplossing:
- Herstarten van de modem : geen resultaat
- Vervangen van de modem (na 2 telefonische gesprekken met de technische helpdesk van Telenet) : geen oplossing
- DMZ van mijn installatie gezet op het ip-adres van de myenergi hub, waardoor eigenlijk alle binnenkomende requests naar dit adres geleid worden : tijdelijke opgelost, maar verbinding weer verbroken nadat de hub een firmware-update ingeladen had
- DMZ weer op 192.187.0.0 gezet (dus eigenlijk verwijderd) en poort 87 open gezet : definitieve (hopelijk) oplossing.
Je kan op een Telenet modem helemaal geen uitgaande poorten open zetten (voor IPv4) die (firewall) configuratie mogelijkheid bestaat niet.
Wat je wel kan instellen is port-forwarding zodat externe toestellen op je publiek ip adres op een specifieke poort verbinding kunnen maken met je toestel (voornamelijk nuttig voor inkomend verkeer dus)
De info bij myenergi is dus ook wat raar, ze combineren forwarding en outgoing, maar dat is dus niet helemaal hetzelfde .
Die vriend, heeft die misschien UPnP aan staan? Dat zou een verschil kunnen maken.
In ieder geval goed dat het werkt, de oplossing blijft wel een beetje een vraagteken
Volledig correct wat je schrijft WG94; wat ik gedaan heb is gewoon een port forwarding regel toegevoegd naar de hub via poort 87 die door die hub gebruikt wordt voor welke reden dan ook. Ik deed het voor het geval de server ongesolliciteerde signalen naar de hub zou sturen ( bv bij het zenden van een firmware update). Het blijft allemaal zeer mysterieus, vooral omdat de hub in de loop van vrijdag weer de connectie verloor. Heb ik gelukkig (!🙄?) na verschillende restarts en volledige resets van de Telenet modem weer aan de praat gekregen. Er moet toch iets fundamenteel fout zijn met mijn internet verbinding en ik heb daarom een nieuw onderhoud gevraagd met een Telenet technieker maandag, alhoewel ik niet teveel hoop heb op een bevrijdend antwoord. Ik had graag een interventie gehad die de communicatie tussen de hub en de myenergi server in detail observeert om te kunnen analyseren wat er juist gebeurt op het moment dat de hub uitvalt. Toen ik dat voorstelde aan de technieker die de nieuwe modem kwam installeren antwoordde die laconiek dat dat veel te gesofisticeerd was voor hem 🙁.
Ik heb net hetzelfde probleem, alles geprobeerd maar blijft het rode server lichtje geven.
Zijn er nog tips om dit te verhelpen?