Beantwoorden
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Beste community,

Ik heb sinds kort enkele Google Nest wifi punten in huis om mijn draadloos netwerk uit te breiden, en wat extra mogelijkheden te bekomen naar beheer (guest network, device management,...). Een kleine schets van mijn setup:

Telenet E-router (gele INT poort) >> Google Nest Router >> Switch >> Google Nest AP

Op de switch zijn dan ook een aantal bekabelde toestellen verbonden doorheen de woning, de rest gewoon draadloos.

Op de Telenet E-router heb ik bridging ingeschakeld, waarbij ik het MAC adres van mijn Google router invulde (het enige verbonden toestel). Ik merk nu toch nog een aantal problemen op, dus veronderstel dat ik toch nog wat heb gemist.

Zaken die ik opmerk:

  • Kan geen apps downloaden of updaten op mijn gsm. Werkt wel met gsm op mobiele data.
  • Moeilijkheden met het aansturen van bv. de robotstofzuiger. Werkt wel met gsm op mobiele data.
  • Kan niet verbinden met bepaalde websites, moeilijkheden met calls in MS Teams.
  • Bovenstaande doet zich voor op meerdere smartphones en laptops.

Ik las hier al enkele andere topics ivm Google Nest, maar meestal ging het daar over het toevoegen van één Google Nest punt. Ik heb er meerdere, en vanaf er meer dan één zijn, moet er minstens één als router ingesteld staan, en niet gewoon als bridge/AP.

Uit bovenstaande zal al blijken dat ik geen expert ben in netwerken, dus alle advies is welkom.

Bedankt,
Sam

0 Likes
20 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@samvdbt in uw setup is er 1 gateway van jezelf en dat is de Google Router/AP. 

Uw Google Nest moet je dus instellen als Router. Deze Google Nest Router zal dan je Ip adressen uitdelen. 

De Telenet router ingesteld als Bridge zal dan als Modem functioneren. Je zou dus een extern ip adres moeten hebben op je Google Nest router Wan poort. 

De andere "sateliet" AP's van Google voeg je toe als AP's, die ontvangen gewoon het signaal, maar geven geen ip adressen uit. 

Deze config kan je dus gewoon via de Google Home app uitvoeren. Dus eerst de Router toevoegen en dan de rest. Gewoon de procedure volgens op de Google Home App.

Je moet hier dus geen expert voor te zijn 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Hi @kristofDW

Wel, dat had ik dus allemaal gedaan. De setup van de Google router/point was inderdaad (tot nu toe) eenvoudig. Mijn primaire Google router heeft een eigen WAN IP, en mijn tweede staat gewoon (automatisch) ingesteld in bridge mode.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@samvdbt probeer anders eens om de DNS aan te passen op je router. De standaard DNS van Telenet geeft blijkbaar nogal eens problemen. Ik heb de mijne nu op 1.1.1.1 gezet en dit werkt prima voor mij. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@kristofDW

Die had ik ook al geprobeerd, zowel Cloudflare DNS als Google Public DNS. Reden waarom ik daar was gaan kijken, was de melding DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN die ik op websites krijg.

Neem nu de website van het Belgisch Staatsblad, die kan ik perfect openen op smartphone, maar niet op mijn laptop (bovenstaande DNS error), beide verbonden met hetzelfde Google Nest Wifi netwerk. Als ik dan network diagnostics laat op mijn laptop laat lopen krijg ik deze te zien: Warning: Local Network: Can't contact gateway.

0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

EDIT: in mijn laatste bericht klopt de stelling over de site van het Belgisch staatsblad niet. Op mijn mobiel zat ik op een andere overheidswebsite, had ik niet meteen door. De URL van het vorige bericht werkt dus op geen enkel toestel dat verbonden is met mijn Google Nest wifi netwerk.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@samvdbt kijk ook eens je local hosts file na op je pc. Zie dat er niets verkeerd instaat.

Check zeker ook je virusscanner en firewall. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@kristofDW 

Die local hosts file is per device, veronderstel ik? Want dezelfde issues doen zich voor op verschillende toestellen, MacOS, Windows, Chrome OS en Android.

Firewalls: in de veronderstelling dat mijn eigen router ook een firewall gebruikt, moet/mag ik deze dan uitschakelen op de Telenet E-router? Wat met andere settings op de E-router, zoals UPnP? Kan alles daar uitgeschakeld worden?

Ik ben overgestapt naar de E-router omwille van deze issues. Daarvoor had ik een oudere (zwarte) modem/router combo, en daar waren de problemen exact hetzelfde. Ik hoopte dus met de E-router en bridging bestaande conflicten op te lossen, afgaande op wat ik hier al las. Ben dus geneigd om me te focussen op het stuk achter de modem, dus de Google toestellen.

Het vreemde is dat alles een hele tijd perfect gewerkt heeft (zwarte Telenet router in combinatie met Google Nest). En op een bepaald moment was het gewoon gedaan.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Wellicht is er een probleem met IPv6. Dat zou kunnen verklaren dat sommige verbindingen (IPv4) wel werken, maar andere (IPv6)  niet.

Bezoek eens https://test-ipv6.com/

Haal je daar een 10/10 score?

Indien niet, is het mogelijk IPv6 op de Nest eens uit te schakelen? Dat zou work-around kunnen zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@Arnie 

Hmm, net wat gegoogled. Blijkbaar is Google Nest niet zo sterk als het op IPv6 aankomt. Ik heb dit wel al eens uitgeschakeld, maar weet niet of dan alles had heropgestart. Ik probeer het straks nog eens als ik weer thuis ben.

Moet ik ook iets aanpassen in de settings van de E-router? Momenteel staat alles nog op fabrieksinstellingen, behalve dan bridging naar de MAC van de primaire router. Ik ga er altijd vanuit dat settings in MijnTelenet nu niks meer uitmaken door de bridge, maar ik kan me daarin vergissen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Je hoeft inderdaad niets meer in te stellen via mijn telenet. Door de "bridge" (MAC IPv4 passthrough) functie te gebruiken wordt al het IPv4 verkeer van en naar het MAC adres van je eigen router door de e-roouter getunneld.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Net deze thread tegengekomen, met een update van gisteren. Klinkt niet veelbelovend 🙂

"Shame on Google for misleading users that the WiFi devices support IPv6 and sending so many people down a long search and the misleading label in the Google Home app with enable or disable IPv6 that only and mostly pointlessly enables it for the internal network."

0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Hi @Arnie 

Daarnet even je raad opgevolgd om IPv6 uit te schakelen via de Google config, en alles even herstart om zeker te zijn. Helaas nog niet veel verbetering. Ik zie nu wel dat al mijn verbonden toestellen een IPv4 adres krijgen, maar nog altijd websites die vreemd doen, kan geen Android apps updaten of bepaalde commands geven aan robotstofzuiger.

Wat ik nu ook merk via MijnTelenet is dat er zogezegd 0 verbonden toestellen zijn, waar ik voordien wel gewoon het MAC zag van mijn verbonden Google router. Ik heb wel gewoon een internetverbinding via Google Nest Wifi, dus hoop dat ik dit voorlopig kan negeren...

Vreemd ook dat ik bepaalde zaken wel kan regelen met op mijn robotstofzuiger, wat ik nu pas zie. Het overzichtscherm in de app zegt "cannot connect right now" en ik kan geen nieuwe cleaning run starten, maar ik kan wel gewoon de taal veranderen die de stofzuiger spreekt... In de wifi settings staat overigens "attempting to connect to MQTT broker", en op de support pages imv optimale firewall config staat dit:

"TCP/MQTT 8080/8883 for data traffic"

8080/8883 wordt door Telenet niet geblokkeerd, maar in hetzelfde iRobot lijstje staat wel UDP/TCP port 53 for DNS, dewelke weer wel in het Telenet lijstje van geblokkeerde poorten staat.

Nogmaals, ik kan wat Googlen maar ben geen networking expert. Dus alleen maar meer vragen:

  1. Zou het een port issue kunnen zijn?
  2. Is de Telenet firewall nog relevant met bridging, of is die ook gewoon overruled door de Google router?
  3. Indien niet overruled, kan ik de Telenet firewall uitschakelen (voor IPv4) en vertrouwen op die van de eigen router?
  4. Hoe werkt dat hele port forwarding juist? Of zou UPnP dat allemaal moeten regelen? UPnP is uitgeschakeld op MijnTelenet, ingeschakeld op Google router. Ook hier ga ik ervanuit dat enkel de settings in de Google router van belang zijn.

Thanks.

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi


@samvdbt  schreef:

 

  1. Zou het een port issue kunnen zijn?
  2. Is de Telenet firewall nog relevant met bridging, of is die ook gewoon overruled door de Google router?
  3. Indien niet overruled, kan ik de Telenet firewall uitschakelen (voor IPv4) en vertrouwen op die van de eigen router?
  4. Hoe werkt dat hele port forwarding juist? Of zou UPnP dat allemaal moeten regelen? UPnP is uitgeschakeld op MijnTelenet, ingeschakeld op Google router. Ook hier ga ik ervanuit dat enkel de settings in de Google router van belang zijn.

1. Eigenlijk kan dit geen port issue zijn. Telenet blokkeert geen enkele uitgaande port, enkel inkomende. Bijvoorbeeld port 53 is geblokeerd voor inkomend verkeerd, wat betekent dat je geen eigen DNS kunt gebruiken op je eigen netwerk, en deze van buitenaf bereikbaar maakt. Hier niet aan de orde.

2. Neen, de firewall in de Telenet router is niet van otepassing voor het "gebrigde" IPv4 verkeer vanaf je eigen router

3. Ja, je kunt de IPv4 firewall uitschakelen. Die is enkel van belang voor eventueel nog direct aangesloten apparatuur. Als er geen is, gaat aan of uitzetten geen effekt hebbem

4. Port forwarding is voor inkomend verkeer, bijvoorbeeld als je een eigen webserver gebruikt. en die vanaf het internet bereikbaar wilt maken.

 

Dat je de eigen rouet niet meer als aangesloten apparaat ziet wanneer je IPv6 uitgeschakeld hebt is normaal.

 

Ik ken de Nest router zelf niet echt (geen hands-on ervaring), maar voor zover ik weet is dit gewoon een basic NAT router. De WAN interface sluit je aan op één van de 4 LAN aansluitingen van de Telenet "modem". Hoe minder instellingen hoe beter. Met default instellingen zou deze gewoon zijn werk moeten doen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@Arnie 

Ja, dat dacht ik dus ook. Gewoon insteken en good to go. En hij doet het ook gewoon voor 98pct, gewoon die paar specifieke zaken die niet willen lukken, maar we wel beletten om bijvoorbeeld vlot van thuis te kunnen werken (mbt MS Teams).

In ieder geval bedankt voor de antwoorden, ik kijk nog wat verder.

Laatste vraag: stel dat ik beslis om terug te gaan naar simpele access points (bv. Ubiquiti) die gewoon de settings van Telenet overnemen, dan moet ik dus ook naar een Telenet modem/router combo, toch? In plaats van de E-router die ik nu heb.

0 Likes