Beantwoorden
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Beste community,

Ik heb sinds kort enkele Google Nest wifi punten in huis om mijn draadloos netwerk uit te breiden, en wat extra mogelijkheden te bekomen naar beheer (guest network, device management,...). Een kleine schets van mijn setup:

Telenet E-router (gele INT poort) >> Google Nest Router >> Switch >> Google Nest AP

Op de switch zijn dan ook een aantal bekabelde toestellen verbonden doorheen de woning, de rest gewoon draadloos.

Op de Telenet E-router heb ik bridging ingeschakeld, waarbij ik het MAC adres van mijn Google router invulde (het enige verbonden toestel). Ik merk nu toch nog een aantal problemen op, dus veronderstel dat ik toch nog wat heb gemist.

Zaken die ik opmerk:

  • Kan geen apps downloaden of updaten op mijn gsm. Werkt wel met gsm op mobiele data.
  • Moeilijkheden met het aansturen van bv. de robotstofzuiger. Werkt wel met gsm op mobiele data.
  • Kan niet verbinden met bepaalde websites, moeilijkheden met calls in MS Teams.
  • Bovenstaande doet zich voor op meerdere smartphones en laptops.

Ik las hier al enkele andere topics ivm Google Nest, maar meestal ging het daar over het toevoegen van één Google Nest punt. Ik heb er meerdere, en vanaf er meer dan één zijn, moet er minstens één als router ingesteld staan, en niet gewoon als bridge/AP.

Uit bovenstaande zal al blijken dat ik geen expert ben in netwerken, dus alle advies is welkom.

Bedankt,
Sam

0 Likes
20 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Het "probleem" is dat de Google Nest niet enkel een wifi access-point is, maar zich tevens als NAT router gedraagt. Dat wil zeggen dat wanneer je deze achter de Telenet modem plaats, er sprake is van dubbel NAT. Soms kan dit problemen opleveren. Ik weet het niet zeker, maar vrees dat deze NAT/routerfunctie niet uitgeschakeld kan worden in de Nest router.

Daarom dat de beste oplossing normaal gesproken het uitschakelen van NAT op de Telenet modem is, iets wat enkel met het type CV8560E mogelijk is.

Bij verschillende andere merken kan je de NAT/router functie van hun wifi nest/mesh produkten wel uitschakelen. Dat kan door dan een bridge / access-point-only modus te activeren. Misschien heb ik het fout - kijk dus voor de zekerheid even of dit bij de nest misschien toch ook mogelijk is. Je moet dan wel weer de bridge functie op de e-router uitschakelen, zodat de Telenet HGW de NAT/router functie weer gaat uitvoeren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@Arnie 

Er is inderdaad een functie om de Google router in bridge modus te zetten, maar enkel indien je slechts één Google toestel in huis heb. Vanaf dat je er meerdere hebt, zoals bij mij het geval, moet de primaire in de serie in routerfunctie staan. En dat wou ik dus ook, voor de extra functionaliteiten (guest network, device mgmt, etc.).

Ok, als ik het goed begrijp moet ik met simpele access points (geen router) dus niet noodzakelijk een ander toestel gaan halen bij telenet, en kan ik SSID en paswoord wrs via de access points instellen? Ik had begrepen dat het Telenet toestel daarvoor ook zelf een wifi signaal moest uitzenden.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@Sam, nee hoor, je kunt de Telenet AP's ook achter de CV8560E plaatsen.

Toch wel frustrerend dat het met de Google Nest niet goed werkt, zeker omdat we niet echt goed weten wat het probleem veroorzaakt.

Zoals ik eerder schreef zou deze in eerste instantie erg basic geconfigureerd kunnen zijn. Probeer anders eens een factory reset. Misschien is er ergens een setting die problemen veroorzaakt, waar we nu niet direkt aan denken.

Primair gaat het eigenlijk om het volgende:

1. De WAN interface dient DHCP te gebruiken, om zijn IP informatie (adres, mask, gateway, DNS server info enz.) van de Telenet router te ontvangen

2. Je dient een wifi naam en wachtwoord te kiezen

3. Je home netwerk dient een ip range toegewezen te krijgen. Er zal wel al een default zijn, wellicht met router LAN adres 192.168.1.1 / 255.255.255.0. Daat zou ik dan gewoon zo laten. Gebruik het beste niet 192.168.0.x aan je eigen LAN.

Meer moet in begin niet zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@Arnie 

Yes, die factory reset heb ik al twee maal gedaan, en buiten IPv6 uitschakelen ben ik nergens aangeweest (en dat maakte op zich ook niet echt een verschil).

WAN DHCP ingeschakeld. Router LAN 192.168.86.x / 255.255.255.0

Vanavond nog wat tests gedaan. Een van de twee Google routers verwijderd uit het netwerk, hun volgorde aangepast, de switch er eens tussenuit gehaald, en telkens alles opnieuw opgestart. Het resultaat is telkens hetzelfde. Een vijftal minuten werkt alles perfect, en daarna heb ik dezelfde problemen zoals ik in mijn eerste post aanhaalde.

0 Likes
samvdbt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

Dacht hier nog even een update te posten.

Zoals gezegd heb ik gisterenavond nog eens alles gereset, stopcontacten uitgetrokken (incl. de switch en antenneversterker), maar zonder resultaat. Geen verbetering en nog steeds dezelfde issues die ik al een hele tijd ervaar.

Deze ochtend kreeg ik rond 6u30 plots een melding van de Google Home app, waarin stond dat het Nest Wifi netwerk offline was. Twee minuten later was het weer online, en waren plots alle problemen verdwenen. En dat loopt nu al een hele dag goed...

Dus geen idee wat er deze ochtend gebeurd is, en of het iets met gisterenavond te maken heeft, maar voorlopig lijkt alles weer in orde.

Voor hetzelfde geld had het dus niks met mijn setup te maken, en heeft Google vannacht/deze ochtend een update met enkele bugfixes uitgevoerd aan de routers... Hopen dat het zo blijft.

In ieder geval nog eens bedankt @kristofDW en @Arnie voor de hulp de afgelopen dagen.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met combinatie Telenet <> Google Nest Wifi

@samvdbt graag gedaan. We zullen hopen dat het zo blijft👍


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes