Beantwoorden
VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Whoppa abo + Giga speedboost en dit al jaren sinds de optie speedboost er was.

Sinds januari 2024 ervaar ik echter een beduidende snelheidvermindering zowel down als upload, gemeten via speedtest op mijn opnsense router

Mijn setup betreft een modem only CV7160e met daarachter dus een zelfbuild opnsense router.

Steeds zeer goede snelheid gehad en nu niet meer.....

Zijn er nog met dergelijke problemen?

Hier een screenshot van de snelheidslogs : https://ibb.co/1QzqdKF

 

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Snelheid sinds januari 2024 bijna gehalveerd

15 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Problemen met internetsnelheid

Als ik me niet vergis is een CV7160 een Docsis 3.0 device.  Die kan theoretisch wel 1 Gbps aan, maar dat is erg inefficient op docsis 3.0 toestel en wordt dus mogelijk cap'd  door Telenet (zouden je dan wel moeten verwittigen natuurlijk).  Gezien uw opstelling lijkt het me opportuun uw 7160 te gaan vervangen door een Docsis 3.1 device, en gezien eigen router is je enige keuze vandaag dan een swap naar een CV8560E, waar je in Mijn Telenet "bridge mode" de ethernetmac van je router kan configureren en zo voor IPv4 een bridge creert (eigenlijk mac passthrough) en voor IPv6 je een subdelegate krijgt.  Je eigen router krijgt dus ok gewoon een publiek IPv4 in deze opstelling, enige wat je "verliest" is dat je IPv6 subnet (momenteel /56) kleiner zal worden (/60 als ik me niet vergis), maar 16 subnets in de lan lijken me wel voldoende.

Dan ben je tijdje safe qua speed etc lijkt me. 

Ex-Netweter
 

Problemen met internetsnelheid

De snelheidslogs tonen mijn inziens aan dat er in jouw buurt tijdens de piekuren (17u tot 24u) onvoldoende bandbreedte beschikbaar is in het EuroDOCSIS 3.0-spectrum op de coaxkabel. Er blijkt ook dat snelheidsmetingen in de daluren ('s nachts) steeds in hogere snelheden resulteren.

De bandbreedte op de coaxkabel deel je met de hele buurt, dus elke (nieuwe) klant die een 1 Gbps-abonnement neemt, knabbelt een stukje bandbreedte weg waardoor er voor jou minder overblijft. In totaal is er maar 2 Gbps downstream bandbreedte beschikbaar in het EuroDOCSIS 3.0-spectrum (40 kanalen van 8 MHz)

Met het nieuwe EuroDOCSIS 3.1-spectrum heb je minstens 55 MHz extra downstream bandbreedte op de coaxkabel, wat resulteert in ongeveer 400 Mbps extra.

Je huidige Telenet-modem omwisselen voor een EuroDOCSIS 3.1-modem kan het snelheidsprobleem in de downstream-richting wellicht oplossen. De Telenet CV8560E is momenteel het enige model dat je eigen router van een publiek IP-adres kan voorzien wanneer je die in bridge-mode (MAC pass-through) configureert.

De zeer lage upload van minder dan 10 Mbps toont volgens mij aan dat de node in je buurt toch behoorlijk zwaar overboekt is en dat een modemwissel het snelheidsprobleem misschien niet volledig kan oplossen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Problemen met internetsnelheid

Los van de goede raadgevingen van vorige posters om jouw oude Docsis 3.0 modem (CV7160E) te vervangen door de Docsis 3.1 E-router (CV8560E), heb ik toch de indruk dat de problemen geen verband houden:

  • noch met een eventuele download cap op je modem (ik dacht dat alle Docsis 3.0 modems sowieso gecapt werden op 400 Mbps?).
  • noch met overboeking tijdens spitsuren.

Jouw problemen zijn blijkbaar plots begonnen op 2 januari 2014 (zowel downloads als uploads). Mogelijke oorzaken kunnen zijn.

  • storingen op de externe coax lijn (indien je ook digitale TV hebt: heb je verslechtering gezien van TV signaal).
  • een modem setting door Telenet (cap?). Modem eens herstarten zodat deze opnieuw geprovisioneerd wordt ..
  • modem zelf (een upgrade naar de CV8560E is in ieder geval een goed idee).
  • storingen op de interne bekabeling.
  • jouw router.

Heb je een laptop die je eens rechtstreeks kan aansluiten op de CV7160E. Kan je hier eens een speedtest doen (dan sluit je problemen uit met je open sense router).

Eventueel Telenet bellen en de lijn laten uitmeten ...

VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Dan moet ik eens informeren of ik die CV8560E kan verkrijgen....

Via putty en ifconfig op de opnsense ben ik tot het macadres van mijn wan port geraakt, ik vermoed dat deze moet worden ingevuld bij bridging.

De opnsense router heeft 5 netwerkports waarvan er 2 in gebruik zijn, lan en wan

Deze morgen nogmaals een speedtest gedaan en de resultaten waren plots veel beter : 897 down en 36 up en dit om 9u.

Echter vandaag om 11:30u nogmaals getest en down op 772 en up 9,15 wat uiteraard te weinig is voor upstream

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Problemen met internetsnelheid


@VDP  schreef:

Dan moet ik eens informeren of ik die CV8560E kan verkrijgen....

Via putty en ifconfig op de opnsense ben ik tot het macadres van mijn wan port geraakt, ik vermoed dat deze moet worden ingevuld bij bridging.


Verbind gewoon de WAN poort met de E-router, en laat deze een IP adres vragen (DHCP).

In eerste instantie zal je router een intern IP krijgen van de Telenet E-router (192.168.0.xxx), en zichtbaar zijn in "Mijn Telenet" onder Verbonden toestellen.

Hier zie je dan het correcte MAC adres, dat je kan kopiëren/plakken bij bridging. Als je dan Telenet E-router reboot, zal jouw router een extern IP krijgen via de MAC bridge. Dat is de eenvoudigste manier om direct het correcte MAC adres te vinden waarmee jouw router het IP adres aanvraagt.

VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Net modem 10 minuten zonder stroom gezet en terug opgestart en dan getest met een laptop rechtstreeks op de CV7160E met cat 6 kabel met als reulstaat dezelfde erbarmelijke snelheden......450 down en 9 up

Geen storing op tv te bemerken

Ex-Netweter
 

Problemen met internetsnelheid


@flip1953  schreef:

Los van de goede raadgevingen van vorige posters om jouw oude Docsis 3.0 modem (CV7160E) te vervangen door de Docsis 3.1 E-router (CV8560E), heb ik toch de indruk dat de problemen geen verband houden:

  • noch met een eventuele download cap op je modem (ik dacht dat alle Docsis 3.0 modems sowieso gecapt werden op 400 Mbps?).
  • noch met overboeking tijdens spitsuren.

Jouw problemen zijn blijkbaar plots begonnen op 2 januari 2014 (zowel downloads als uploads). Mogelijke oorzaken kunnen zijn.

Ik heb de volledige lijst met snelheidsmetingen nagekeken. De laatste "aanvaardbare" meting dateert van 9 december 2023. Dit betekent niet noodzakelijk dat de problemen op 2 januari 2024 begonnen zijn. Het kan ook al in december begonnen zijn.
Ik stel ook vast dat de snelheidsmetingen van het voorbije half jaar 's nachts en in de vroege ochtend betere resultaten geven. De snelheidsmetingen geven slechtere resultaten naarmate de dag vordert. Tijdens de piekuren (17u tot 24u) geven de snelheidsmetingen de slechtste resultaten.

Een mogelijke verklaring is dat een aantal bestaande of nieuwe klanten op de node van de topicstarter in de loop van december een 1 Gbps-abonnement hebben genomen. Mogelijks zitten daar een aantal zware gebruikers of business-klanten tussen die veel bandbreedte verbruiken. Sowieso overboekt Telenet de bandbreedte op de node en zijn snelheidsvertragingen mogelijk. Je kan de voorziene vertraging (normaal beschikbare snelheid en minimumsnelheid) voor jouw adres ook nakijken via https://shop.telenet.be/shop/nl/speed


@VDP  schreef:

Deze morgen nogmaals een speedtest gedaan en de resultaten waren plots veel beter : 897 down en 36 up en dit om 9u.

Echter vandaag om 11:30u nogmaals getest en down op 772 en up 9,15 wat uiteraard te weinig is voor upstream


Dit bevestigt mijn vermoeden: 's Morgens voor de kantooruren is het nog niet druk en is er bandbreedte voldoende. Tijdens de kantooruren wordt het drukker en blijft er minder bandbreedte over, 's avonds is het superdruk en zakt de snelheid volledig in.

Een modemwissel naar de CV8560E (EuroDOCSIS 3.1) lijkt me de eerste stap, op die manier kan je individuele modem potentieel al over meer bandbreedte beschikken en sluit je een probleem met je huidige modem ook al uit.

Over eventuele storingen durf ik me nog niet uitspreken, daarvoor heb ik traceroute/mtr tests nodig.

De snelheidstests van het voorbije half jaar wijzen toch op vertragingen tijdens de drukkere uren van de dag. Je kan vandaag bijvoorbeeld eens testen tussen 21u30 en 22u30 (de piek in bandbreedtegebruik) en nog eens om 04u 's nachts. (het dal in bandbreedtegebruik).

Een download van 10 GB tijdens de piek is ook altijd een goede test om de verzadiging van de node te meten: https://novoserve.com/speedtest

 

VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Raf, alvast bedankt voor de bruikbare info...Ook de rest bedankt uiteraard...

Met MTR meting of pingplotter heb ik niet zo veel ervaring (lees geen)

Zal straks eens met pingplotter of winmtr aan de slag gaan rechtstreeks met laptop op de modem.

Naar wat moet ik juist pingen of wat ingeven? (ik zie bv 8.8.8.8 of telenet.be)

Ex-Netweter
 

Problemen met internetsnelheid

Maakt niet uit, naar een host op internet. google.dns of google.be geeft je een volledige route.

VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Test met WINMTR uitgevoerd, hier 2 resultaten.....heb mijn ip gemaskeerd

https://ibb.co/9hnXbMg
https://ibb.co/GQQqLF6

Ik zie wel package loss, maar ben niet vertrouwd met WINMTR.

Misschien kunnen de experts hier hun blik op werpen, alvast bedankt

Ex-Netweter
 

Problemen met internetsnelheid

Telkens 2 à 3 % packet loss op de node (dD5E0CD42) betekent toch dat het coaxsignaal niet 100% in orde is.

Naast de modemwissel is dat ook iets dat moet aangepakt worden om de stabiliteit van je internetverbinding te verbeteren.

 

VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Heb reeds mail gestuurd naar telenet ivm de problematiek, ik kan misschien deze thread ook even aan hen laten zien of volgt Telenet dit mee?

Ex-Netweter
 

Problemen met internetsnelheid

Neen, Netweters is geen klantendienst.

Als je 1 Gbps wil halen is de upgrade naar een EuroDOCSIS 3.1-modem een must. Wisselen kan gratis via een Telenet-shop, installeren kan je zelf. Als je daarna nog problemen vaststelt, neem je contact op met  de Telenet-klantendienst en vraag je om het signaal van de modem te controleren. Bij een eventuele storing moet de klantendienst een technicus ter plaatse sturen.

VDP
Freshman Beetjesweter
Berichten: 18
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Problemen met internetsnelheid

Okido....

Was enige maanden geleden in de lokale telenetshop en had het er met hen al over gehad ivm mijn oude CV7160e en dat ik die wilde omruilen in CV8560E.

De medewerker zei dat er dan een technicus diende langs te komen alhoewel mijn kennis meer dan voldoende is om deze zelf te installeren.......

Morgen nog eens passeren dan.