@flip1953 schreef:
Los van de goede raadgevingen van vorige posters om jouw oude Docsis 3.0 modem (CV7160E) te vervangen door de Docsis 3.1 E-router (CV8560E), heb ik toch de indruk dat de problemen geen verband houden:
- noch met een eventuele download cap op je modem (ik dacht dat alle Docsis 3.0 modems sowieso gecapt werden op 400 Mbps?).
- noch met overboeking tijdens spitsuren.
Jouw problemen zijn blijkbaar plots begonnen op 2 januari 2014 (zowel downloads als uploads). Mogelijke oorzaken kunnen zijn.
Ik heb de volledige lijst met snelheidsmetingen nagekeken. De laatste "aanvaardbare" meting dateert van 9 december 2023. Dit betekent niet noodzakelijk dat de problemen op 2 januari 2024 begonnen zijn. Het kan ook al in december begonnen zijn.
Ik stel ook vast dat de snelheidsmetingen van het voorbije half jaar 's nachts en in de vroege ochtend betere resultaten geven. De snelheidsmetingen geven slechtere resultaten naarmate de dag vordert. Tijdens de piekuren (17u tot 24u) geven de snelheidsmetingen de slechtste resultaten.
Een mogelijke verklaring is dat een aantal bestaande of nieuwe klanten op de node van de topicstarter in de loop van december een 1 Gbps-abonnement hebben genomen. Mogelijks zitten daar een aantal zware gebruikers of business-klanten tussen die veel bandbreedte verbruiken. Sowieso overboekt Telenet de bandbreedte op de node en zijn snelheidsvertragingen mogelijk. Je kan de voorziene vertraging (normaal beschikbare snelheid en minimumsnelheid) voor jouw adres ook nakijken via https://shop.telenet.be/shop/nl/speed
@VDP schreef:
Deze morgen nogmaals een speedtest gedaan en de resultaten waren plots veel beter : 897 down en 36 up en dit om 9u.
Echter vandaag om 11:30u nogmaals getest en down op 772 en up 9,15 wat uiteraard te weinig is voor upstream
Dit bevestigt mijn vermoeden: 's Morgens voor de kantooruren is het nog niet druk en is er bandbreedte voldoende. Tijdens de kantooruren wordt het drukker en blijft er minder bandbreedte over, 's avonds is het superdruk en zakt de snelheid volledig in.
Een modemwissel naar de CV8560E (EuroDOCSIS 3.1) lijkt me de eerste stap, op die manier kan je individuele modem potentieel al over meer bandbreedte beschikken en sluit je een probleem met je huidige modem ook al uit.
Over eventuele storingen durf ik me nog niet uitspreken, daarvoor heb ik traceroute/mtr tests nodig.
De snelheidstests van het voorbije half jaar wijzen toch op vertragingen tijdens de drukkere uren van de dag. Je kan vandaag bijvoorbeeld eens testen tussen 21u30 en 22u30 (de piek in bandbreedtegebruik) en nog eens om 04u 's nachts. (het dal in bandbreedtegebruik).
Een download van 10 GB tijdens de piek is ook altijd een goede test om de verzadiging van de node te meten: https://novoserve.com/speedtest